Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Ärter, punsch och modellmotorer

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Ärter, punsch och modellmotorer

    Ja, rubriken beskriver med tydlighet vad det handlade om...!....dvs på lördagen inföll vår klubbs årliga motorkörardag.
    Och vilken fin dag vi fick....!....vilket även inkluderar vädret.
    Bränsleångor, många decibel, och ännu fler glada ansikten....vad kan man mer begära....?
    Jag låter bilderna och filmsnutten sköta "snacket" här.

    Min kamera var litet "bråkig"....som digitalpryl kände den sig nog litet ensam i det här analoga infernot, och surnade till litet....men snuttarna som trots allt fastnade, har jag nu hastigt sammansatt till en "motorkavalkad" som förhoppningsvis illustrerar vad som tilldrog sig.
    Länk till "Motorkörardagen - The Movie".....
    https://vimeo.com/363133174



    Och så några bilder:

    Klicka på bilden för större version

Namn:		Moto 1.jpg
Visningar:	451
Storlek:		1,20 MB
ID:		6885
Klicka på bilden för större version

Namn:		Moto 2.jpg
Visningar:	408
Storlek:		454,9 KB
ID:		6886
Klicka på bilden för större version

Namn:		Moto 3.jpg
Visningar:	423
Storlek:		510,4 KB
ID:		6887


    Norsk gäst med vinden i håret, finjusterande sin......ja, förstås en D.A. Drabant 2,5 cc.......

    Klicka på bilden för större version

Namn:		Moto 4.JPG
Visningar:	397
Storlek:		1,09 MB
ID:		6888


    En Irvine Mills 1,3 cc stadigt förankrad......
    Klicka på bilden för större version

Namn:		Moto 5.jpg
Visningar:	396
Storlek:		697,2 KB
ID:		6889



    Hur länge dröjer det innan det tas initiativ till en motorkörardag för elmotorer.....?....ja, här är det fritt för spekulation.....




    Bifogade filer
    ...så där lagom vintage...

  • #2
    Bosse,

    Motorkörningen "The Movie" höll hög klass. Kanske ingen Oscarskandidat, inte än i alla fall- men ge det liite mer tid bara. För ökat underhållsvärde och som fullgod Hollywoodfilm behöver Du nog inkludera lite blodiga fingrar också. Lätt fixat med exempelvis någon gammal Taifundiesel. Fråga mig inte hur jag vet

    Douglas

    Kommentar


    • #3
      Douglas,

      Inte heller denna motorträff blev utan blodspillan....!
      En ED Hunter 3,5 cc, som trilskats en lång stund, bestämde sig plötsligt för att vara med i leken och vaknade plötsligt till liv, till ägarens stora förtjusning.
      Detta gjorde ägaren så glad att han - när han skulle finjustera bränslenålen - lät handen ta genvägen genom propellercirkeln....!!!
      Även detta scenario är en "klassiker" i modellmotorernas värld......

      Om detta kommit med på filmen, hade den definitivt fått epitetet "splatter", på bästa hollywoodslang.....
      Men nu föll det sig så att "fotografen", dvs undertecknad, hade kameran i fickan, och fick dessutom ikläda sig rollen som fältskär, krisgrupp och akutomplåstrare, allt i ett.....
      Den skadade, som var en långväga gäst, lät dock inte detta förstöra dagen, och efter några plåsterbyten blev han "som ny", och kunde sedermera fortsätta övningarna tämligen obehindrat.....

      " Lappri "....!.....som man sade förr........

      /Bosse

      ...så där lagom vintage...

      Kommentar


      • #4
        Bosse,

        Aj aj aj…..det måste ha svidit ganska bra. Jag antar att långväga gästen aldrig läst förmaningen (okänt märke) från en asiatisk tillverkare om att inte stoppa "hedervärda fingret" i propellern. Själv läste jag i instruktionerna från en tillverkare i Korea (det gällde en ARF) att "tillse att maskinen vid start har tillräckligt hög hastighet då den annars kan ramla och göra sig illa". Vilket vid närmare eftertanke kanske inte är så tokigt som det låter. Vi vill ju definitivt inte att våra maskiner skall ramla omkull och slå sig, det vill vi ju inte. Koreaner kan det här med modellflyg de också.

        Douglas
        Senast redigerad av reparatörn ; 2019-09-30, 11:46 .

        Kommentar


        • #5
          Det ser härligt ut! )

          Angående manualer så gillar jag det som beskrivs för Cox Conquest, där är glädjen (fun) viktig!

          Klicka på bilden för större version

Namn:		missprint underlined.png
Visningar:	152
Storlek:		146,4 KB
ID:		6901

          Kommentar

          Arbetar...
          X