Jag har sedan många år haft en Saito 180 liggande på hyllan så jag köpte en lämplig modell (Sequence) till den. Problemet är att jag inte på något sätt får ljuddämparen att sitta fast, utan den skakar loss av fyrtaktarens skakningar. Jag menar inte att ljuddämparen lossnar och faller ned utan att fastdragningen släpper så att den sitter lite löst och slänger av och an. Det är dels ett vinklat avgasrör, dels ljuddämparen, så två gängor skall dras fast. Vardera gängan har en kontramutter. Att bara dra till hårt hjälper inte, en flygning så är den loss. Jag prövade med lin i gängorna, sådant som rörmokare har för att få tätt. Det hjälpte inte. Nu senast prövade jag med lin och värmetåligt silikon, som klarar uppåt 240 grader. Det hjälpte inte, en flygning så hängde den löst. Att den hänger lite löst påverkar inte funktionen, motorn går bra, men lite avgaser läcker ut i motorutrymmet och kletar ned.
Jag har inte prövat med vanlig loctite då jag inte tror att loctite klarar hettan. Jag tror att det finns värmetålig loctite, men jag drar mig för att köpa en flaska bara för att prova på denna ljuddämpare. Jag har dragit kontramuttrarna hårt, men jag vågar inte dra så hårt att jag riskerar att dra sönder gängorna i cylindern. Så nu undrar jag om någon har ett tips på hur man får det att sitta? Vad skall jag ha på gängorna som håller fast ljuddämparen och klarar temperaturen i cylindergängorna?
Jag har inte prövat med vanlig loctite då jag inte tror att loctite klarar hettan. Jag tror att det finns värmetålig loctite, men jag drar mig för att köpa en flaska bara för att prova på denna ljuddämpare. Jag har dragit kontramuttrarna hårt, men jag vågar inte dra så hårt att jag riskerar att dra sönder gängorna i cylindern. Så nu undrar jag om någon har ett tips på hur man får det att sitta? Vad skall jag ha på gängorna som håller fast ljuddämparen och klarar temperaturen i cylindergängorna?
Kommentar