Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Hur får man ljuddämparen att sitta fast?

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Hur får man ljuddämparen att sitta fast?

    Jag har sedan många år haft en Saito 180 liggande på hyllan så jag köpte en lämplig modell (Sequence) till den. Problemet är att jag inte på något sätt får ljuddämparen att sitta fast, utan den skakar loss av fyrtaktarens skakningar. Jag menar inte att ljuddämparen lossnar och faller ned utan att fastdragningen släpper så att den sitter lite löst och slänger av och an. Det är dels ett vinklat avgasrör, dels ljuddämparen, så två gängor skall dras fast. Vardera gängan har en kontramutter. Att bara dra till hårt hjälper inte, en flygning så är den loss. Jag prövade med lin i gängorna, sådant som rörmokare har för att få tätt. Det hjälpte inte. Nu senast prövade jag med lin och värmetåligt silikon, som klarar uppåt 240 grader. Det hjälpte inte, en flygning så hängde den löst. Att den hänger lite löst påverkar inte funktionen, motorn går bra, men lite avgaser läcker ut i motorutrymmet och kletar ned.

    Jag har inte prövat med vanlig loctite då jag inte tror att loctite klarar hettan. Jag tror att det finns värmetålig loctite, men jag drar mig för att köpa en flaska bara för att prova på denna ljuddämpare. Jag har dragit kontramuttrarna hårt, men jag vågar inte dra så hårt att jag riskerar att dra sönder gängorna i cylindern. Så nu undrar jag om någon har ett tips på hur man får det att sitta? Vad skall jag ha på gängorna som håller fast ljuddämparen och klarar temperaturen i cylindergängorna?

  • #2
    Hej,

    Det här är ett känt 4-taktarproblem.
    Att en (relativt) tung ljuddämpare hänger i det smala röret med sin smala och kortgängade flänsmutter är ingen lyckad lösning.
    Resonansen från motorns vibrationer förstärks, som en "whiplash", och det går väldigt hårt åt gängan i motorns topp......har man följt forumen "därute" ett tag, stöter man på åtskilliga besvikna 4-taktsägare som till slut fått gängan i toppen förstörd (och toppar är dyra, och ibland omöjliga att få tag på....).
    Det har inte att göra med att motorn är just en 4-taktare, utan att avgasrörsinfästningen i de flesta 4-taktartoppar är så smal och vek, med sin lilla flänsmutter kring det relativt smala röret. Och gängan i toppen är dessutom av aluminium...!
    På tvåtaktare ser det helt annorlunda ut, oftast med en rejäl stödjande fästyta och två bultar.
    Man kan inte hänga på en vikt en bit ut på avgasröret utan att få resonansproblem som direkt skadar gängan....det blir massor av destruktiva krafter på väldigt litet gänga, om man säger så....och då hjälper varken hårda åtdragningar eller diverse "undermedel".....

    Bästa åtgärden för att slippa dessa problem vore att fästa ljuddämparen i själva flygplanet, och förbinda den med avgaspipan med en silikonslang som tar upp vibrationerna.....
    Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2019-07-31, 13:27 .
    ...så där lagom vintage...

    Kommentar


    • #3
      Dra åt allt innan start. Kör motorn varm, riktigt varm, på marken, stäng av. Lossa nu muttrarna och dra åt dom igen, när allt är varmt, då sitter det ihop sen.

      Kommentar


      • #4
        Klicka på bilden för större version

Namn:		Image1.gif
Visningar:	226
Storlek:		40,8 KB
ID:		5915

        https://www.justengines.co.uk/acatal...Manifolds.html
        Förslag: Koppling i vinkel + flexibel förlängning, därefter dämparen

        Kommentar

        Arbetar...
        X