Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Exit Super Tigre?

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Exit Super Tigre?

    Det finns ju redan en tråd om ASP, och att ASP lär upphöra med all verksamhet. Men hur är det med anrika Super Tigre? När tillverkningen flyttades (såldes?) till Kina, så marknadsfördes de nya snedögda motorerna fortfarande som Super Tigre. Distributören Great Planes i USA (och därmed Tower Hobbies) hade då inga problem med att kränga de "nya" Super Tigremotorena. Jag kom att tänka på Super Tigre när jag läste om ASP. Kollade nyss Tower Hobbies hemsida, och all försäljning av Super Tigre verkar ha upphört. Är nog inte bara ASP som fått lämna in, misstänker samma gäller Super Tigre. Är det någon som vet läget just när det gäller Super Tigre? Jag tror grundaren av super Tigre, Mr. Garofali, skulle vrida sig i sin grav om han blev medveten om händelsernas utveckling.

    Douglas

  • #2
    Super Tigre försvann för ett par år sedan, utan att ngn bulletin publicerades. På Tower Hobbies stod bara "Out of stock". Sidorna på nätet dog för ca ett år sedan. Great Planes hade ju rejäla finansproblem de sista åren, och konkursen gällde tydligen flera hundra miljoner.Fabrikat efter fabrikat försvann från Tower Hobbies, då man uppenbarligen inte kunde betala för sig..

    Kommentar


    • #3
      Okaaay,

      Tack för beskedet. Måste innebära att Super Tigre nu är kaputt, också. Nu är jag övertygad om att det är oroligt i den kyrkogård där Mr. Garofali är begravd. Men som sista nödåtgärd finns ju Mecoa, även om jag inte tror Mecoa kommer att ägna sig i någon större utsträckning åt just Super Tigre. De har ju andra fabrikat att jobba med.
      Douglas

      Kommentar


      • #4
        Tråkigt men det är som vanligt lagen om tillgång och efterfrågan som styr - om efterfrågan mer eller mindre upphör så kommer också tillgången att strypas/försvinna - som vi nu sett.
        Risken är nog att "det kommer mera".
        Roger

        Kommentar


        • #5
          Roger,

          Du har nog rätt, men just i fallet Super Tigre är det kanske ännu mer som spelar in. Fallet nedåt började redan på mitten av 80-talet, då välsmorda försäljarkäftar hos Great Planes i praktiken "kapade" de nordamerikanska marknadsrättigheterna för både OS och Super Tigre på en och samma gång. Omedelbart blev prisnivåerna hos dessa båda märken 30-40% högre, samtidigt som tillgången på reservdelar försämrades-mycket. "Vi beklagar, den bränslenål ni behöver finns inte i lager, men ni kan få köpa en komplett förgasare för xxx USD". Snart fanns det inga förgasare heller, bara nya motorer. Detta kallas även för att såga av den gren man sitter på. I längden fungerade inte detta tänk, och Great Planes konkade. Inte bara beroende på försäljningen av motorer, utan allt det övriga också. Vips, så drogs OS och Super Tigre in i slukhålet. OS klarar sig tydligen fortfarande, och jag hoppas de överlever. Kruxet är bara att de här välsmorda käftarna hos Great Planes hann ställa till med så mycket skada att vi inte vet slutet än.

          Douglas

          Kommentar


          • #6
            En liten historisk hyllning till Super Tigre kanske vore på sin plats.

            Herr Garofali började tillverka modellmotorer tillsammans med två kompisar.
            De tidigaste motorerna såldes under namnet OSAM.

            Klicka på bilden för större version

Namn:		OSAM25000.jpg
Visningar:	564
Storlek:		30,8 KB
ID:		5490

            Så småningom myntades namnet Super Tigre.

            ----------------------------------------------------------------------------

            Sven Truedsson hade en nära kontakt med Sig. Garofali och sålde alla Super Tigre-motorerna redan tidigt.
            Så här annonserades de i mitten av 50-talet.


            Klicka på bilden för större version

Namn:		ST-SEMO-02.jpg
Visningar:	349
Storlek:		241,0 KB
ID:		5491
            Klicka på bilden för större version

Namn:		ST-SEMO-03.jpg
Visningar:	342
Storlek:		278,6 KB
ID:		5492

            Och förutom ovanstående, bör också den fina utombordaren nämnas....!!!

            ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

            Och hoppar vi fram i tiden en bit, har vi här en riktig "glömdis"....
            I slutet av 80-talet, när OS haft framgång med de enkla, glidlagrade "lågbudgetmotorerna" (FP-serien), gjorde Super Ttigre ett liknande försök med sin "Sport"-serie.
            Dessa motorer hade glidlager framtil och ett kullager baktill, och cyl/kolv var ABN (har jag för mig).
            Faktiskt riktigt fina och välgjorda motorer, trots sitt relativt låga pris..
            Serien blev inte så långlivad, och idag är det nog inte så många som minns dem.
            Här ser vi en G49 Sport.

            Klicka på bilden för större version

Namn:		G49-1.jpg
Visningar:	351
Storlek:		295,0 KB
ID:		5493
Klicka på bilden för större version

Namn:		G49-3.jpg
Visningar:	501
Storlek:		55,9 KB
ID:		5494

            Så här vill jag minnas Super Tigre.
            Den kinesiska "episoden" har nog inte satt så stort avtryck i modellmotorhistorien......


            /Bosse







            ...så där lagom vintage...

            Kommentar


            • #7
              Har faktiskt en okörd 10-kubiks ST från "originaltillverkaren" liggandes och den lär nog få ligga kvar okörd. Lite nostalgi-vibbar när man tittar på den... Har även en lite mindre ST "original" som gått på sin höjd 1 timme - tror det är en .32 eller nåt liknande. Men nu är det länge sen jag flög med metanolare och det lär nog inte heller ske nån fler gång.
              Roger
              Senast redigerad av mcregor ; 2019-07-11, 07:03 .

              Kommentar


              • #8
                Roger,

                Är det möjligen en Blue Head Du har? Skulle kunna föreslå ett byte om OK för Din del....Din ST Blue Head mot en orörd, NIP, Kraft RJL60, komplett med dämpare. Det är en klassiker det också.

                Douglas

                Kommentar


                • mcregor
                  mcregor Kommenterade
                  Redigering av en kommentar
                  Tror inte det - har i alla fall inget minne av att toppen är blå om det nu är så.
                  Roger

              • #9
                Här hittade jag en katalogbild av Super Tigres utombordare G29:


                Klicka på bilden för större version

Namn:		ST G29 Outboard.jpg
Visningar:	453
Storlek:		220,5 KB
ID:		5498

                ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


                Tillbehören ger en bild av hur betydande Super Tigre en gång var.
                Det stora italienska modellhobbyföretaget MOVO tog fram en rad fina produkter speciellt avsedda för Super Tigre-motorerna.


                T.ex. linbilar.
                Här ser vi den ikoniska "Movosprint 52"......faktiskt en "skalamodell" av en dåtida Ferrarri.
                Enastående kvalitet ner i minsta detalj, men priset var också ordentligt tilltaget.

                Klicka på bilden för större version

Namn:		ST 10.jpg
Visningar:	321
Storlek:		1,17 MB
ID:		5499




                MOVO tillverkade också båtinstallationer för Super Tigre, i flera storlekar.
                Superkvalitet även här.

                Klicka på bilden för större version

Namn:		ST 09.jpg
Visningar:	328
Storlek:		427,3 KB
ID:		5500



                T.o.m. en "magna-pull"-startanordning fanns att få till båtaggregaten:

                Klicka på bilden för större version

Namn:		ST 08.jpg
Visningar:	501
Storlek:		206,5 KB
ID:		5501


                ...och alltsammans importerades och såldes av den gode Herr Truedsson i Malmö..........



                ...så där lagom vintage...

                Kommentar


                • #10
                  Bosse,

                  Ungefär vilket år var det mini-Ferrarin lanserades? Gissar på tidigt 50-tal, men det är bara en gissning. Jag kommer även att tänka på att under 70-talet såldes i nordamerikatt en storskala (1:4?) motordriven modell av en racerbil. Den var dyr, mycket dyr....och den såldes färdigbyggd, och var konstruerad precis som en liten bil. Alltså av i huvudsak metall, och den kom att väga en del. Helt klart en "frän" leksak, men jag tror den var svårsåld p.g.a. priset. Men det fanns säkert några med tjocka läder som inhandlade ett exemplar. Tanken var-tror jag- att tävlingsköra med den.

                  Douglas

                  Kommentar


                  • Bosse Jansson
                    Bosse Jansson Kommenterade
                    Redigering av en kommentar
                    Jag har ett mycket dimmigt minne av den amerikanska "superbilen", men tyvärr alltför dimmigt för att jag skall kunna tillföra något.....jo, det fanns något sådant.....men......finns här någon annan som kan fylla i det här tomrummet.....?

                • #11
                  Douglas,

                  Jag är inte helt säker på dateringen, men i mitt sönderlästa exemplar av Truedssons katalog 1956 finns den med, men jag har en känsla av att bilen redan då hade några år på nacken, om än inte här i Svedala.......
                  I 1953 års Truedssonkatalog finns den inte med, men jag tror inte heller att Herr Truedsson hade börjat importera Super Tigre och relaterade produkter då, så den uppgiften kan nog inte användas vid ett dateringsförsök.... Kanske själva namnet "Movosprint 52" skvallrar om det verkliga ursprungsåret.....?

                  /Bosse
                  ...så där lagom vintage...

                  Kommentar

                  Arbetar...
                  X