Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Förslag på ljuddämpare till K&B Sea Fury

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Förslag på ljuddämpare till K&B Sea Fury

    Jag har en liten K&B Sea Fury utombordsmotor. Två avgasutblås, rätt ut. Är väl OK i sig, men motorn kommer att väsnas rejält. Inga problem det heller, om man inte kör båten nära en campingplats el dyl. Morgontrötta campare torde protestera. En ljuddämpare kanske dämpar (f'låt) klagolåten en aning. Men motorn är lite småknepig också, med de dubbla avgasutsläppen, trångt är det också med tanken som en "krage" runt motorn. Men men.....någon kanske har en idé om hur man kan åstadkomma en enkel ljuddämpare. Någon som har kommit på något?
    Douglas

  • #2
    Sea Fury.....kanske den snyggaste av alla gamla glödstiftsutombordare.....!


    Douglas,

    Jag fick en idé, och här kommer en kluddig snabbskiss. Ingen stor konst, men förhoppningsvis begriplig.
    Tanken är att använda två begagnade kolsyrepatroner som ljuddämpare, vilket inte torde kräva så värst mycket handpåläggning......några tag med en fil plus några borrhål....
    Dessa patroner ser ju nästan ut som riktiga ljuddämpare redan från början......

    Klicka på bilden för större version

Namn:		Sea Fury.jpg
Visningar:	326
Storlek:		198,6 KB
ID:		4131

    Klicka på bilden för större version

Namn:		CO2.jpg
Visningar:	438
Storlek:		45,9 KB
ID:		4132
    ...så där lagom vintage...

    Kommentar


    • Bosse Jansson
      Bosse Jansson Kommenterade
      Redigering av en kommentar
      Jag kommenterar mig själv... :-)
      Patronernas relativa tjockväggighet är mest till fördel, eftersom det blir enklare att fila till de plana anliggningsytorna, samt att bultarna kommer att tåla att dras åt utan att dämparna plattas till...
      Viktfaktorn är ju tämligen okritisk när det handlar om båtar (jfrt med flyg)....

  • #3
    Bosse,

    Har sökt på nätet, och hittat något som hag tror stämmer ganska bra med dun skiss. Det är patroner fyllda med dikväveoxid, givetvis vet jag inte trycket, men ändå. Torde vara gaanska enkelt att borra upp ett litet hål först. Det är också bra att patronerna har relativt tjocka väggar, ljudet dämpas bara bättre då. Kommer osökt att tänka på friskusen som i AoH skrev en artikel om att göra ljuddämpare av aluminiumbehållare för 35 mm film. Såg flimsigt ut, jag provade aldrig denna design-men djärvt var det. Kanske inte så smart, men djärvt. Men det var då det.

    Douglas

    Kommentar


    • #4
      Douglas,

      Dikväveoxid...?...nej, du behöver inte "släppa ut anden i flaskan" i din verkstad....!
      I likhet med skatorna, spar jag på "allt som blänker", vilket innebar att jag i mina gömmor hittade 2 st tomma CO2-patroner, vilka jag härmed postar till dig...!



      /Bosse


      ...så där lagom vintage...

      Kommentar


      • #5
        Ursprungligen postat av reparatörn Visa inlägg
        Kommer osökt att tänka på friskusen som i AoH skrev en artikel om att göra ljuddämpare av aluminiumbehållare för 35 mm film.
        Det var inte ifrån en tom Treo-tub då?
        Har för mig att det var med en sådan i en artikel till en Webra speedy (0.12) motor.

        Treo-tubar funkar annars bra, tunna väggar och det kan även lödas med "Lite-weld", det har jag själv provat:

        Klicka på bilden för större version

Namn:		DIY muffler.jpg
Visningar:	406
Storlek:		1,71 MB
ID:		4159
        Bifogade filer

        Kommentar


        • #6
          Annars finns nog dessa patroner på bl a Cervera.
          Roger

          Kommentar


          • #7
            Cervera i all ära, men Bosses diversehandel verkar bättre. Patronerna från Bosse kom idag via posten, och de verkar mycket bra. Jag får förstås borra upp "utblåsen" och då så mycket det bara går- men Bosses förslag verkar klart "doable". Liksom vid allt borrande och filande hjälper det att tänka två (eller kanske rentav tre) gånger innan man borrar/filar, men det SKA gå.

            Bosse….tack för patronerna. Campingfolket vid Dragis är nog tacksamma de också, de vet bara inte om det än.

            Så Bosse- tack än en gång.

            Douglas

            Kommentar


            • #8
              Lycka till med projektet, Douglas..!
              Får du bara till godtagbara anliggningsytor, blir nog resten en "piece of cake"....

              Kommer båten att cirkla kring en centrumpåle, "old school", eller blir den radiostyrd.....?

              /Bosse

              ...så där lagom vintage...

              Kommentar


              • #9
                Borde inte vara så svårt att få till något som leder ut avgaserna under vattnet...

                Klicka på bilden för större version

Namn:		54be1af65bd1c95d0810bfac8962318e.jpg
Visningar:	161
Storlek:		72,3 KB
ID:		4225
                //Mange

                www.strangnasmodellflygare.se

                Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

                Endast döda laxar flyter medströms...

                Kommentar


                • #10
                  En testrapport från 1954:

                  http://sceptreflight.com/Model%20Eng...ea%20Fury.html

                  ...så där lagom vintage...

                  Kommentar


                  • #11
                    Spinner väl vidare så länge, på det här marina temat......
                    Visst har det genom åren funnits trevliga grejor inom modellvärlden, och inte minst de här små glödstifts-utombordarna.
                    Själv har jag en Wen-Mac/Atwood 0,8 cc utombordare liggande, och som jag hittills bara plockat fram och tittat på.....drivningen mellan motor och propeller sker via en "böjlig axel", dvs en lång fjäder, och innan jag kommit på ett sätt att byta ut den om den går sönder har jag tvekat inför att köra motorn över huvud taget. Fjädern ser onekligen en aaning bräcklig ut....
                    Så hittills har jag fegat ur, men vem vet...?....en dag kanske "beckbyxan" i mig vaknar, och motorn får återse sitt rätta element....med eller utan ljuddämpare....
                    Men, som "ögongodis" räcker den långt ändå.....


                    Klicka på bilden för större version

Namn:		Wen-Mac 01.jpg
Visningar:	179
Storlek:		185,1 KB
ID:		4255
Klicka på bilden för större version

Namn:		Wen-Mac 02.jpg
Visningar:	166
Storlek:		673,7 KB
ID:		4256





                    Men, vad sägs om denna charmiga tingest från "förr i världen"....?
                    (Hittade bilden på nätet)
                    Visst är den underbar i sin enkelhet.....och hela funktionen är åskådliggjord eftersom ingenting är inbyggt.....

                    Gillar skarpt...!!!


                    Klicka på bilden för större version

Namn:		Outboard 04.jpg
Visningar:	285
Storlek:		23,5 KB
ID:		4257





                    ...så där lagom vintage...

                    Kommentar

                    Arbetar...
                    X