Om detta är ditt första besök, börja med att kolla Vanliga frågor. Du behöver registrera dig samt svara på bekräftelsemailet innan du kan posta inlägg. För att börja visa inlägg, välj det underforum du vill besöka genom att välja fliken Forum härovan.
Hej!
Hittar inga pylonregler på SPI:s hemsida och inte heller på NMPR:s sida, så jag frågar här istället.
Hur stort Venturi är tillåtet på Super Q-500? 9mm eller 12mm?
Hej igen.
Så här står det i Super Q-reglerna angående insuget:
"Motorn skall vara en 6,6 cm³ (.40) i originalutförande med frontinsug, sidoutblås och ljuddämpare eller s.k. minipipa. Motorn skall ha en förgasare med trottel eller venturi med maximal insugsdiameter om 12,0 mm. Trotteln får låsas i öppet läge. Motoravstängningsfunktion som kan aktiveras på kommando via sändaren, utan ändring av flygläge, skall vara installerad och funktionell".
Hej!
Tack Thomas!
9mm eller 12mm?? Har du märkt någon skillnad på motoregenskaper? Kan tänka mig att motorn blir känsligare med 12mm insug.
Jag har trottel på min. Effektvinst med venturi???
Nja, tror inte att effekten skiljer just något mellan 9 och 12. Skulle gissa på att det är ungefär hälften av oss som flyger SQ som kör med 9 mm och vice versa. Och eftersom vi flyger med 10% nitro så är motorerna väldigt lättinställda och förlåtande på nålinställningen.
Vi behandlar personuppgifter om användare av vår webbplats genom att använda cookies och annan teknik för att leverera våra tjänster, anpassa annonsering och analysera webbplatsaktivitet. Vi kan dela viss information om våra användare med våra annonserings- och analyspartners. För mer information, se vår Sekretesspolicy.
Genom att klicka på "Jag godkänner" nedan godkänner du vår Sekretesspolicy och vår personliga databehandling och cookiepraxis som beskrivs där. Du bekräftar också att detta forum kan vara placerat utanför ditt land och du samtycker till insamling, lagring och behandling av dina uppgifter i det land där detta forum är placerat.
Kommentar