Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Vad har hålet i kolven för funktion i en OS 15 FP

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Vad har hålet i kolven för funktion i en OS 15 FP

    OS 15 FP har ett hål i kolven som förbryllar. Hålet ser ut att samverka med en av portarna för Schnurlespolningen, men jag begriper inte varför. Hålet öppnar för vevhustrycket på väg ner mot BDC. Hålet verkar vara en 5 mm i dia eller så, och kolven måste upp en bra bit mot TDC innan schnurleporten stänger igen.
    Min beskrivning är förmodligen tämligen grumlig, men de som äger en OS 15 FP kanske förstår. Så vad är tanken med detta hål i kolven? OS har "tänkt", ingen tvekan. Men hur?

  • #2
    Douglas,

    Din beskrivning är inte alls så grumlig om man har en minnesbild av hur det ser ut.....och minnesbild är ungefär vad jag har, eftersom jag just nu inte har FP:n särplockad....
    Jag tror att "hålet" är till för att gaserna som befinner sig i vevhuset inte skall behöva ta "omvägen" kring kolvkanten för att hitta upp i överströmningskanalen.
    En "genväg" helt enkelt, för att underlätta spolningen....
    Ungefär så föreställer jag mig att det är tänkt....men kanske någon annan kan styra upp dessa funderingar om det skulle vara alldeles fel.....
    Jag har sett liknande arrangemang på andra motorer, t.ex. på en väldigt vass Super Tigre diesel......

    /Bosse
    ...så där lagom vintage...

    Kommentar


    • #3
      Bosse,

      "Genväg" låter rimligt, och att det har med schnurlespolningen att göra är solklart. Kruxet är att min arma uttröttade hjärna inte klarar av att tänka ut hur det fungerar, inte just nu. Tung (och då menar jag tung) snöskottning har säkert gjort sitt till. Det var inga små mängder som snökanonen öste iväg den här gången. När snösvängen inte hinner med förrän efter ett par dygn är det illa.

      Men åter till kolven. OS gjorde ju i detta fall "två flugor på smällen" också. Något gram lättare lär väl kolven ha blivit. Tystare gång och lägre vibrationsnivå, bara fördelar.

      Kommentar


      • #4
        Snö idag ? Här såg det ut så här när vi var ute och flög...

        Klicka på bilden för större version

Namn:		20190314_145512.jpg
Visningar:	320
Storlek:		3,43 MB
ID:		2677

        Kommentar


        • #5
          De slipper att göra en överströmningskanal till i vevhuset, den ligger istället i själva cylinderfodret ihop med strömningen genom kolven. Det du syftar på är väl "boost" kanalen? Det är de andra två som gör att det blir Schneurle portning (?).

          På LA serien så har de sparat in ännu mer, de har inte ens någon "boost" port, bara de två Schneurle portarna....

          Nedan är en bild på .10 FSR, på FP modellen så det lite enklare gjort med bara en rektangulär öppning i cylinderfodret. Men principen är den samma.

          Klicka på bilden för större version

Namn:		IMG_0375.jpg
Visningar:	309
Storlek:		662,7 KB
ID:		2686

          Kommentar


          • #6
            Roger,

            Jag visste det, det finns ingen rättvisa. Kung Bore har missförstått sitt uppdrag. Det är INTE Södra Dalarna som skall "snöbombas", det är övriga landet som skall få känna den stoooooora glädjen över att inte komma fram, åka av vägen, få spåriga gator osv. Där men inte här, så är det.

            Cox,
            Tack för besked. Ja, det är den s.k. "boosten" som ger mig sådant huvudbry. Eller gav snarare, jag tror jag äntligen är med på cykeln. Tack för din info.

            Kommentar


            • #7
              Ja, det var en förtydligande förklaring Cox......boostport var ordet...!

              Ett annat hål i en kolv som jag nu blir påmind om, var det hål som uppstod mitt på kolvens översida, på min Saab 95 Combi, 1962 års modell, med sin "howling two-stroke" i nosen..... Mittencylindern gillade uppenbarligen inte att ha en värmande kompis på var sida om sig......
              ...så där lagom vintage...

              Kommentar

              Arbetar...
              X