Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Cylindertopp för OS 15FP

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Cylindertopp för OS 15FP

    Jag söker med ljus och lykta efter en ny cylindertopp för en gammal OS15 FP. OS artikelnummer är 2170400. En del av er har tidigare påvisat en helt otrolig förmåga att "böka fram" reservdelar som officiellt inte saluförs längre, så jag hoppas att det sker ännu ett mirakel.

  • #2
    Hör med Model-Craft i skåne eller "Shtterman" på ebay.

    Om de inte har så kanske det finns andra toppar som kan funka eller anpassas, tex en ifrån ASP .15XLS?

    Kommentar


    • #3
      Det borde väl finnas hinkvis med gamla OS 15-snurror hos Aircombatfolket?
      //Mange

      www.strangnasmodellflygare.se

      Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

      Endast döda laxar flyter medströms...

      Kommentar


      • Bosse Jansson
        Bosse Jansson Kommenterade
        Redigering av en kommentar
        Jaaa...........bra förslag Mange...!

    • #4
      Ja, båda Cox' förslag är värda att följa upp. Jag har fått bra hjälp hos båda två...

      Och så hittade jag detta: http://ace-radio-controlled-models.s...nder-head.html

      Och så har vi faktorn "plötsligt händer det", som dom säger i reklamen.....t.ex. att det på Tradera hux flux dyker upp en "reservdelsmotor".....man kan ha tur, men det kan också dröja........




      Tillägger:
      OS 15 FP är en av mina "gillar skarpt"-motorer.....
      Den har jag goda erfarenheter av.
      Bra drag och bra tomgång, även med den "onitade" 80/20-soppan som jag körde den på...
      Och så minns jag att den var föredömligt tyst (relativt sett) och behaglig, med sin 3-delade ljuddämpare med baffel....
      Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2019-03-10, 12:24 .
      ...så där lagom vintage...

      Kommentar


      • #5
        Tack för alla tips! Jag bara VISSTE att någon/några satt på rätt info. Mange har säkert rätt att Aircombatgänget har OS .15FP som "skrotmotorer", dock inte så pass skrotiga att man inte skulle kunna ta delar. Shtterman kände jag inte till sedan tidigare, men han är intressant, helt klart. Ace Radio Control har ju faktiskt en ny cylindertopp i lager......men ajajaj vilken dyr frakt. Skall fundera lite...alla vet det kanske inte, men Ace R/C var faktiskt en gång i tiden en riktigt stor aktör inom R/C. Siste ägaren (Tom Runge) drabbades av "elaka frugan" sjukan, då hon ville skiljas samt ta hälften av alla tillgångarna vid skilsmässan. Strax efter det drabbades Tom av cancer. Sjukdomsförloppet var mycket snabbt, och idag är det knappast någon som känner till familjen Runge eller Ace R/C. Tråkigt tycker jag.

        Kommentar


        • #6
          Hej, grävde djupt i en låda med gamla grejor och där låg den här. Beckad ricinolja och kanske lite spindelväv sedan minst 30 år..men kan du ha nytta av den?

          Med vänlig hälsning,
          Kjell Nilsson

          Klicka på bilden för större version

Namn:		IMG_3970.jpeg
Visningar:	288
Storlek:		1,53 MB
ID:		2488
Klicka på bilden för större version

Namn:		IMG_3972.jpeg
Visningar:	293
Storlek:		1,49 MB
ID:		2489

          Kommentar


          • #7
            Kjell,

            Tack för erbjudandet----men jag tackar nog nej. Motorn Du har är visserligen en OS Max 15, dock inte en OS 15 FP. Jag tror inte de har några delar gemensamt, förutom bultarna då. Men tack ändå.

            Kommentar

            Arbetar...
            X