Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Behandla/konservera oanvänd metanolmotor?

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Behandla/konservera oanvänd metanolmotor?

    Jag ska ta bort en Cox-motor från ett plan som kommer elektrifieras. Jag tror inte jag kommer använda motorn på många år, men vill att den ska kunna användas någon gång i framtiden när/om lusten att flyga metanol återkommer. Motorn är senast körd med någon färdigköpt bränsleblandning men jag kommer inte ihåg några detaljer såsom fabrikat, oljetyp eller liknande. Den går att dra runt för hand, men den löper inte lika lätt som när den var ny.

    Hur rekommenderar ni att jag behandlar/konserverar motorn för att den ska kunna må bra även i framtiden?

    /Stefan


    Klicka på bilden för större version

Namn:		20200710_135358.jpg
Visningar:	587
Storlek:		1,63 MB
ID:		17864

  • #2
    Med vänlig hälsning, Dutta i lite tunn olja o vrid ett par varv. Inte ricinolja eller matolja som ju stelnar.

    Kommentar


    • Bosse Jansson
      Bosse Jansson Kommenterade
      Redigering av en kommentar
      Instämmer...!
      Behövs inga märkvärdigheter. Jag brukar använda samma petroleumbaserade sommar/vinterolja som jag häller i bilmotorn.
      Men först måste motorn rengöras från sin "gamla" olja.....förstås....
      Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2022-01-16, 12:32 .

  • #3
    Tack för snabba svar!

    @Markus: Funkar vanlig symaskinsolja till det?

    @Bosse: Rengöras från gammal olja. Funkar det med att droppa i några droppar t-sprit, dra runt några varv, och sedan följa efter med oljan, eller behövs bättre rengöring än så?

    Kommentar


    • #4
      Ursprungligen postat av StefanR Visa inlägg
      Funkar det med att droppa i några droppar t-sprit, dra runt några varv, och sedan följa efter med oljan, eller behövs bättre rengöring än så?
      Det brukar inte bli så bra. Alla rörliga delar behöver befrias från den gamla oljan om motorn inte skall "stelna" så småningom. Du behöver plocka isär motorn och tvätta delarna var för sig, och sedan sätta ihop den. Eftersom det är en Cox-motor, glöm inte kulleden där vevstaken sitter ihop med kolven.
      Och, eftersom det är en glidlagrad motor, kan du slippa att plocka bort vevaxeln, om du "badar" vevhuset med vevaxel i lösningsmedel, och snurrar axeln flitigt fram och tillbaka ett tag.
      När allt är fritt från den gamla oljan, kan du sätta ihop motorn och smörja den med "vanlig motorolja", eller något annat petroleumbaserat som håller sig länge...
      Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2022-01-16, 15:34 .
      ...så där lagom vintage...

      Kommentar


      • #5
        Til konservering använder jag BRUNOX vapenolja ( spray ) . Skadar inte gummi och andra packningar. Lätt att tvätta om man behöver
        Bifogade filer

        Kommentar


        • #6
          Hej har loggat in men kan inte posta en annons. Vad göra?

          Kommentar


          • #7
            Preserving an unused methanol engine involves several steps to ensure it remains in good condition for future use: Drain Fuel: Methanol can absorb moisture from the air, leading to corrosion and other issues. Drain the fuel tank and fuel lines completely to prevent any moisture buildup. Clean the Engine: Remove any dirt, debris, or residue from the engine surfaces using a mild solvent or cleaner. Ensure the engine is completely dry before storage. Lubrication: Apply a light coating of oil to the engine's internal components to prevent rust and corrosion during storage. Turn the engine over by hand a few times to distribute the oil evenly. Protective Covering: If possible, cover the engine with a breathable, moisture-resistant cover to shield it from dust and humidity. Store in a Dry Environment: Store the engine in a cool, dry place away from direct sunlight and extreme temperatures. A garage or storage shed is ideal. Regular Inspection: Periodically check on the engine during storage to ensure it remains in good condition. If any issues are discovered, address them promptly. Fuel System Protection: Consider using a fuel stabilizer designed for methanol engines to prevent fuel degradation and varnish buildup in the fuel system. By following these steps, you can help ensure that your unused methanol engine stays in optimal condition until you're ready to use it again.https://fmwa.dev/

            Kommentar


            • #8
              Jag har inte så mycket erfarenhet av att chisa elektronik. Jag har en 40a esc(https://www.dynamrc.com/products/tom...-esc-5v-3a-bec) och någon 930kv mindre motor. Esc kanske fungerar men jag föll som om motorn borde vara större för att få lite aerobatic kapacitet. Dina tankar?

              Kommentar


              • #9
                Hej,någon som kan dela erfarenheter om en olja som kallas Glygoil och vilket blandningsförhållande det bör vara (utan nitro). Mvh Jan-Erik

                Kommentar

                Arbetar...
                X