Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Skevroder!

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Skevroder!

    Lyckades inte fixera rodren mitt i! Kan de funka ändå eller ska jag bryta upp å göra om?

  • #2
    Mitt eget, ganska pragmatiska, förhållningssätt är att testa och se.

    För att utveckla det hela lite grann: Jag tolkar din fråga som att skevrodret hamnat lite för högt (eller lågt) i förhållande till resten av vingen. Det kommer påverka luftströmmen lite grann genom att skapa avlänkning och turbulens lite tidigare (längre fram på vingen) än vad som skulle skett med ett perfekt monterat skevroder. Detta i sin tur kommer medföra dels lite skevroderverkan, dels lite bromsverkan på vingen, men dessa krafter kommer vara relativt små så det andra skevrodret kommer inte ha några problem att motverka dessa krafter. (Jag är långt ifrån säker på teorin, men ovanstående är så som jag förstått det.)

    Om det är praktiskt möjligt att provflyga så kan du se hur mycket skevrodertrim du behöver göra för att planet ska gå neutralt i roll-led, därefter kan du ta beslut om ifall du tycker det är tillräckligt mycket för att motivera extrajobbet med att göra om installationen.

    Som jämförelse kan jag nämna att jag hade en foamie där hela vingen hade fått korkskruvsform efter att ha legat en vecka i en alldels för varm bil. Efter att ha rätat ut vingen hade fortfarande vänster skevroder ganska kraftig vridning. Efter omtrimning av servots neutralläge så att skevrodret stod lika mycket upp på ena sidan som det stod ned på den andra så provflög jag. Kontrollen i roll-led var inte lika distinkt som tidigare (vilket iofs inte säger så mycket ) och maxutslagen var lite mindre, men bortsett från det flög planet ungefär lika bra/dåligt som tidigare så jag brydde mig aldrig om att göra något mer åt det. Om motsvarande fel skulle uppstå på någon av mina kompositseglare så skulle jag å andra sidan inte tveka om att åtgärda det.

    Kommentar

    Arbetar...
    X