Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Motorförfrågan

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Motorförfrågan

    Hej

    Jag vänder mig hit för här finns det så otroligt mycket kunskap.
    Jag fick en dieselmotor av en jobbarkompis som hade städat i sin
    mors vind.
    Det finns ingen märkning på den så jag undrar om någon av er
    vet vad det är jag har fått?
    Går det att få tag på en bränlenål till den som passar)

    Mvh Tomas

  • #2
    Hej,

    Det är en ungersk motor vid namn "BX".
    De fanns som 1 cc, 1,5 cc och 2,5 cc, och de tillverkades i början av 60-talet.
    Man kan tydligt se att BX-motorerna är "inspirerade" av de tyska Webra-dieslarna.
    Vi testkörde en sådan (1,5 cc) vid vår klubblokal för några år sedan, och den gick fint....vi kunde konstatera att den var minst lika vass som sina Webra-förebilder, och den motorn sitter i en linflygmodell nu.

    Dessa ungerska motorer har ett långt och spretigt "släktträd" (som även innefattar MOKI), och om du scrollar ner en bit i följande länk, hittar du "BX":
    AdriansModelAeroEngines.com :: VT engines


    Skulle tro att chansen att få tag på en förgasarnål är mikroskopisk, men man kan förstås ha tur, om man håller ögonen öppna...skulle kunna dyka upp i någons "skrotlåda" på en bytesmarknad....
    BX förgasarrör och Webra nål är tyvärr inte kompatibla med varandra.
    Men både förgasarrör OCH nål till en Webra, borde passa "rakt av"...
    En annan lösning är att beställa en helt ny "needle valve assembly" (både rör och nål) av standardtyp (inte RC) till en PAW 1,5 cc, hos: Progress Aero Works - Precision Engineering - Home of Eifflaender's PAW diesel engines
    En sådan "NVA" är väldigt "universell", och borde passa "rakt av" i en diesel av denna storlek....


    /Bosse
    Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2021-09-03, 11:48 .
    ...så där lagom vintage...

    Kommentar


    • #3
      Tack så mycket för informationen.
      Då blir det till att beställa från PAW, skulle vara kul att få igång den.
      Jag funderar även på att se om jag hittar något kul linkontroll flygplan och stoppa
      den i och återuppliva gammla minnen ifrån mitten av 70-talet när man flög linkontroll.
      /Tomas

      Kommentar


      • #4
        Om (?) det är en 1,5 cc (den vanligaste), skulle klassikerna "Vespus" eller "Getingen" vara perfekta linflyg-objekt till den motorn....
        Jag kan nog hjälpa dig med ritning, om du vill.....




        Klicka på bilden för större version  Namn:		Vesp-00.jpg Visningar:	0 Storlek:		96,1 KB ID:		16775 Klicka på bilden för större version  Namn:		Getingen -.jpg Visningar:	0 Storlek:		77,3 KB ID:		16776


        .
        Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2021-09-03, 15:47 .
        ...så där lagom vintage...

        Kommentar


        • #5
          Riktiga klassiker. Den första linmodellen jag flög hette Emil.
          Ja tack det skulle vara kul att ha dom ritningarna.
          /Tomas

          Kommentar


          • #6
            Ok....jag skickade nyss ett PM (hoppas att det fungerade....)
            ...så där lagom vintage...

            Kommentar


            • #7
              Nu har jag rotat igenom mina gamla gömmor och hittat min 1,5cc PAW dieselmotor som mina föräldrar köpte till mig någon gång -75, -76.
              Nu ska jag rengöra den och skaffa bränsle och sen ska jag provstarta båda motorerna. Ska bli kul och se hur det går.

              /Tomas
              Bifogade filer

              Kommentar

              Arbetar...
              X