Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Lagra förbränningsmotor där bränslet innehållit nitrometan.

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Lagra förbränningsmotor där bränslet innehållit nitrometan.

    Hej!
    Hur gör man när man kört motorn på nitrometan för att undvika skador (korrosion) då motorn inte används under längre tid?
    Hälsningar
    Göran

  • #2
    Konservera den med att droppa i lite ATF olja (olja till automatlåda) och dra runt den.
    Om det är en fyrtaktare så kanske det kan löna sig att tex. demontera locket vid kamaxeln
    och ventilkåpan och droppa i olja där också.

    Mvh/Peo

    Kommentar


    • #3
      Nu var det länge sedan jag körde metanoldrivet, men körde en tid mycket 4-takt på 20-30% nitro. Jag använde aldrig någon konserveringsolja och hade aldrig några korrosionsproblem. Kör man med en bra syntetolja så räcker det för att skydda motorn är min erfarenhet. Före vinterlagringen kan man ju nypa åt slangen och köra motorn torr. Finns någon med andra erferenherter? Gick mycket skrönor om nitro förr i tiden.

      Kommentar


      • #4
        Jag skulle nog föreslå att droppa i en After Run olja t.ex ATF eller den som MBS säljer.
        Droppa i olja i vipparmshuset och tryck i olja i ventilationsnippeln, och kamaxeln.
        Dra runt motorn och sedan är det lugnt när du lägger undan motorn.

        M.v.h
        Janne

        Kommentar


        • #5
          Det går ju också att köra en tank utan nitro som avslutning.

          mvh kenneth,

          Kommentar


          • #6
            Jag har kört med nitro i minst 30 år och aldrig gjort något särskilt efter körning och varje år funkar motorerna (O.S. 2-T / Saito 4-T) perfekt och startar som om dom varit körda dan före. I början blandade vi soppan själva men de senaste 20 åren har jag köpt färdig soppa. Fast soppan är flera år gammal fungerar den fint.

            Kommentar


            • #7
              Hej!
              ATF olja funkar bra!

              Kommentar

              Arbetar...
              X