Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Rengöra smutsig (kraschad) motor?

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Rengöra smutsig (kraschad) motor?

    Hej!
    Idag var jag ute och flög min Lajban och fick markkänning ute på en mycket dammig åker. Utvändigt är motorn full med finkornig sand, samt i förgasaren. Cylindern verkar ha klarat sig.

    Hur gör jag rent detta på bästa sätt? Ska jag demontera motorn i molekyler eller räcker det att spola igenom med bränsle exempelvis och sen starta?
    tacksam för tips, det verkar bli bra flygväder imorgon!

    Med vänlig hälsning, Erik

  • #2
    Öppna motorn å skölj noga ur den, annars blir den inte långlivad.

    Kommentar


    • #3
      Jätteviktigt Erik! Vrid inte runt vevaxeln innan du börjar rengöra, annars får du en förstörd motor.
      /Lelle

      Kommentar


      • #4
        Håller med föregående. Bara att skruva isär och rengöra. Försiktigt men noga.
        "If it looks allright, it flies allright"

        Kommentar


        • #5
          Jag gjorde så att jag skruvade bort topplock och förgasare och sköljde den noga och länge i varmt vatten, sen blåste jag ur med tryckluft och torkade med hårtork. Droppade i lite olja, skruvade ihop och sen ”motionerade” motorn genom att dra runt den försiktigt för han. Det lät fint, så jag provstartade och den gick problemfritt.

          Kommentar


          • #6
            Nu är det ju fixat men som tidigare skrivet så är det bäst att skölja ur så mycket som möjligt med bränsle direkt på fältet utan att vrida runt propellern.
            www.modellflygnytt.se/mv.html

            Kommentar


            • erik_j
              erik_j Kommenterade
              Redigering av en kommentar
              Jag kraschade idag igen med samma smutsiga resultat som följd. Då prövade jag att borsta av motorn noga med stängd trottel, sen skruvade jag bort glödstiftet och öppnade trotteln och spolade igenom med bränsle. Verkar som att det funkade fint för motorn fungerar än.
          Arbetar...
          X