Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Glowdriver med bättre ”kräm”?

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Glowdriver med bättre ”kräm”?

    Hej!
    Jag har spenderat rätt mycket tid med att bänkköra ett par motorer, och har då insett hur begränsad jag blir av att enbart ha en såndäringa ”glowdriver” i fickformat som verkar vara det enda som går att få tag i. Visst är det praktiskt ”i fält”, men när man ska finjustera motorer och göra ett stort antal starter så laddar de ju ur väldigt fort, och tar låååång tid att ladda upp igen.

    Så- finns det några färdiga paket att köpa (eller bygga, mer tydliga instruktioner) för att kunna använda sig av 12v batteri istället?

    Dessutom så levererar min glowdriver endast 1,2-1,25v under belastning, vilket känns lite för dåligt. 1,5v är väl optimalt?

    tacksam för svar!
    Med vänlig hälsning, Erik

  • #2
    Spänningen på din glowdriver beror på att den nominella spänningen på NiMh-batterier är just 1,2 V/cell och det sitter säkert bara en sån cell i den.
    Här finns en Glowdriver som har ett LiPo-batteri och reglering till 1,5 V - https://www.autopartner.se/tillverka...tt-usb-charger
    Ingen aning om hur bra den är dock.
    Roger

    Kommentar


    • #3
      Nu är powerpanel från rcflight beställt!
      En fältlåda skall snickras så snart grabben lärt sig försänka dyckert.
      Senast redigerad av erik_j ; 2020-05-15, 16:51 .

      Kommentar


      • #4
        Hej,

        Jag är ingen expert på glöddrivare, men vad jag förstår kan de ha olika arbetssätt.
        Och då vill jag slå ett slag för de här "smarta" drivarna, som nu funnits ganska länge.
        "Smarta" i så måtto, att de känner av miljön kring stiftet och automatiskt kompenserar glödstyrkan så att stiftet hela tiden glöder exakt så starkt som man ställt in drivaren på.....oavsett hur surt eller kallt det är kring stiftet....
        Man kan t.o.m. sänka ner stiftet i valfri vätska, och det glöder ändå fint, trots de "hopplösa" omständigheterna...!
        Med ratten ställer man in optimal glöd på stiftet en gång för alla. Detta får man man göra varje gång man står inför en ny sorts stift....variationerna kan vara ganska stora. Sedan sköter drivaren allt.

        En sådan drivare är t.ex. den som visas här nedan. Den matas med 12 V och är tillverkad i Umeå på 80-talet, och fungerar perfekt än idag. Den är så kompakt att den var lätt att fälla in i fältlådan.
        Just för att den alltid har fungerat perfekt är jag inte alls uppdaterad på hur marknaden för sådana här drivare ser ut idag, men det vore underligt om de inte finns....här kan säkert någon tipsa.....

        /Bosse

        Klicka på bilden för större version

Namn:		1 - Fältlåda.JPG
Visningar:	875
Storlek:		622,7 KB
ID:		10789


        Klicka på bilden för större version

Namn:		2 - Fältlåda.JPG
Visningar:	890
Storlek:		456,7 KB
ID:		10790


        Klicka på bilden för större version

Namn:		3 - Glowdriver AOH 7-85.jpg
Visningar:	869
Storlek:		46,9 KB
ID:		10791
        ...så där lagom vintage...

        Kommentar


        • #5
          Transfunks glöddrivare var väl glöddrivarnas Rolls Royce som automatiskt anpassade glödströmmen efter hur surt stiftet blev. Har man gott om tid och är van med lödkolven kan man bygga en själv.
          Transfunk_Glodstiftsdrivare_GD2.pdf
          //Mange

          www.strangnasmodellflygare.se

          Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

          Endast döda laxar flyter medströms...

          Kommentar


          • Bosse Jansson
            Bosse Jansson Kommenterade
            Redigering av en kommentar
            Ja, Transfunk får vi inte glömma bort i sammanhanget...!
            Tittar man "kronologiskt" på utvecklingen, är det nog möjligt att Transfunks drivare var förebilden för "Umeå-drivaren"....
            Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2020-05-16, 18:51 .

        • #6
          Bosse Jansson- just en sån mackapär blev jag erbjuden att köpa av en herre på ett swapmeet jag var på för några år sedan, komplett i fältlåda och allt. Tyvärr så blev det inte av, och nu har jag varesig flugit eller byggt något flygrelaterat på flera år. Men den här gången har jag verkligen bestämt mig för att lära mig flyga, på riktigt. Och då bara MÅSTE ju grejorna ”runt ikring” fungera. Som tex glowdriver.

          Dessa små ”fickburna” varianter fungerar alldeles för kort stund för en nybörjare som får lägga minst halva tiden på fältet med trilskande motor.

          Kommentar


          • #7
            Den här köpte jag från England för ett antal år sedan, funkar utomordentligt med 3S lipo, MC- eller bilbatteri osv. Helautomatisk, inga inställningar anslut och starta.
            https://www.sussex-model-centre.co.u...olux-easy-glow

            Kommentar


            • #8
              Behöver du mycket plats för verktyg, metanoldunk och glödpanel så kan jag tipsa om denna från Jula.
              Den jag har har jag satt glödpanel, 12v blyacc och metanoldunk i den nedre lådan.
              I den övre starter, sändare och verktyg.

              https://www.jula.se/catalog/bygg-och...gsvagn-460057/

              Matsa...

              Kommentar


              • #9
                Hej! Nu håller jag på och installerar min powerpanel.

                Ett par frågor kring ellära:
                1- När jag ansluter glödaren (som skall sättas på stiftet) så förmodar jag att den skålade delen skall sitta på glödstiftets topp, och den kloformade skall stickas in mellan kylflänsarna på motorn. Är det rätt?

                2- När jag mäter på glödaren utan belastning så pendlar V mellan 9,2-9,8V beroende på om vredet till glöden är på ”Low” eller ”high”. Är det först när den ansluts till motorn som motståndet får ner det till runt 1,5V?

                3- När jag prövar att ansluta till motorn så uppstår ett ljust surrande ljud. Är det normalt?

                4- Vilket Amperevärde kan vara lämpligt att börja med? Jag använder OS.6 stift.

                Ta k på förhand!
                Med vänlig hälsning, Erik

                Kommentar


                • #10
                  Du måste ha stiftet anslutet för att mäta spänningen över detta.
                  Roger

                  Kommentar


                  • #11
                    En sak jag har kommit på är att det är väldigt bra att ha separata batterier till startmotorn och glöddrivaren. Om man har samma batteri, och detta börjar bli i behov av laddning, så kommer spänningen att sjunka när man kör startmotorn. Då finns det risk att den inställda glödströmmen blir för låg så att stiftet inte glöder, och motorn inte startar. Man kollar då glöden med ett reservstift, visst glöder det, men inte om man kör startmotorn samtidigt. Möjligen finns det smarta glöddrivare som kommer runt det här, men inte min iallafall.

                    Jag har i många år använt en trecellers lipo på 2200 mAh till startmotorn och en trecellers på 1300 mAh till glöddrivaren. Räcker jättelänge och är dessutom mycket lättare än MC-batteri.

                    Thomas A

                    Kommentar

                    Arbetar...
                    X