Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Bränsle..?

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Bränsle..?

    Har egentligen lagt ner allt förbränningsmotordrivet sen en massa år. Men, sen dök det upp en Damo FS-218 som jag int ekunde motstå köpa (gammal drömmotor!). Undrar nu hur och var man idag får tag på metanol och nitrometan för att kunna blanda bränsle själv? Eller finns det något färdiigblandat bränsle med 5 % nitro + ca 1% olja att köpa..?

  • #2
    Rapicon är ett bra färdigblandat bränsle som finns i många hobbyaffärer. Har kört på Rapicon i över 10 år nu utan strul (ingen särskild rost i motorerna heller för den delen) o jag har alltid kört på 10% Nitro.
    tror RCSweden tar in soppan, så kolla återförsäljare där.
    Riktiga motorer ryker utan att det luktar bränd elektronik!
    Står man med en låda på magen säljer man korv.

    Kommentar


    • #3
      Tack Per för tips om Rapicon! Problemet för mig dock är att jag inte hittar något färdigt bränsle med bara 1-2 % oljeinblandning, därför som jag behöver möjligheten att blanda sjäv. Så, söker fortfarande var jag kan handla metanol och nitro separat. (alternativt var jag kan köpa bara metanol för att späda ut någon färdig bränsleblandning till att innehålla ca 1-2 % olja)

      Kommentar


      • #4
        3F-Hobbyservice i Nyköping (https://3fhobbyservice.jetshop.se/) blandar ditt bränsle exakt som du vill ha det!

        Kommentar


        • #5
          Toppen, låter perfekt! Tack!

          Kommentar


          • #6
            DAMO-motorerna ska egentligen inte ha någon oljeinblandning alls men för att slippa alla frågor ändrade motortillverkaren oljeinblandningen till 0,5 - 1%. Strängnäs Modellflygare blandar bränsle efter önskemål.
            https://www.strangnasmodellflygare.s...etanolbransle/
            //Mange

            www.strangnasmodellflygare.se

            Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

            Endast döda laxar flyter medströms...

            Kommentar


            • #7
              Motivet till ingen olja alls (för en DAMO) var ursprungligen att herrar motordesigners ansåg att metanolen i sig hade en tillräckligt smörjande effekt, alltså behövdes ingen olja. Vilket rör till det i huvudet på en vanlig modellflygare, när Saito eller OS anger att deras boxermotorer SKALL ha olja i bränslet, så det så. Förklaringen är nog (nu gissar jag förstås) att den svensktillverkade motorn inte hade "vanliga" lager, men ni som läser detta och vet bättre får gärna rätta mig.

              Douglas

              Kommentar


              • #8
                Ursprungligen postat av reparatörn Visa inlägg
                Förklaringen är nog (nu gissar jag förstås) att den svensktillverkade motorn inte hade "vanliga" lager, men ni som läser detta och vet bättre får gärna rätta mig.

                Douglas
                Jo, Damon har väl rullager i stakarna.

                //Thomas

                Kommentar


                • #9
                  Här är två engelskspråkiga Damo-broschyrer från "tiden det begav sig".....

                  Den ena föreskriver metanol med 10% nitro och ingen olja alls, med förbehållet att om nitro-innehållet överstiger 10% eller om motorn är inbyggd, skall man använda 5% oljeinblandning.

                  Den andra förskriver metanol med 5% nitro och 1% olja, och påpekar att oljan måste vara "farmaceutisk" ricinolja av bästa kvalitet.

                  DAMO - Introduction.pdf

                  DAMO - Running instruction.pdf

                  Jag minns också att jag läst i en artikel att Damo-motorerna hade bekymmer med kamdreven, som hade en tendens att slitas ut "i förtid", och att man antog att det berodde på undermålig smörjning, men artikelförfattaren hade också synpunkter på att dreven var ganska tunna.......
                  Önskar bara att jag mindes var jag läste detta (tror i alla fall att det var en svensk artikel).....

                  En klubbkompis äger en Damomotor som han brukar "leka med" på våra motorträffar. Den kör han på helt vanlig 4-taktssoppa av standardtyp, dvs med "anständig" oljeinblandning, och den går hur fint som helst på den blandningen, vilket säkert är hälsosamt för motorn......för om något händer, var hittar man reservdelar idag...?

                  /Bosse
                  ...så där lagom vintage...

                  Kommentar


                  • #10
                    DAMO finmekaniska finns kvar i Segeltorp.
                    //Mange

                    www.strangnasmodellflygare.se

                    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

                    Endast döda laxar flyter medströms...

                    Kommentar


                    • #11
                      I de fall där tveksamhet råder kring vår svenska DAMO, kan man få mera kött på benen genom att granska tidigare artiklar skrivna av Mr. Clarence Lee- alla modellmotorers guru- Mannen som kan allt, vet allt, begriper allt, inser allt, förstår allt, och inte kan göra fel. Han testade på 70-talet en tidig produktionsmodell av en DAMO, och den låååååånga artikeln kondenserar jag ihop till några meningar bara. Blir många timmars skrivande annars.

                      - Han bedömde att motorn kunde köras på ren metanol, då lagren för stötstänger/kamaxel INTE var kullager, utan needle bearings (nållager?)
                      - Han kände till att DAMO kunde köras med max 5% olja, och det tyckte han var bättre. Han kollade temperaturen på cylindrarna, och fann att den steg något med oljefritt bränsle jämfört med några procents olja i bränslet. Varvtalet sjönk också något med det oljefria bränslet.
                      - Temperaturstegringen med oljefritt bränsle var fullt mätbar, men ändå helt acceptabel enligt honom.
                      - Motivet från DAMO att låta bli oljan var att man befarade att oljan skulle ansamlas i vevhuset.
                      - DAMO hade testkört en motor i 150 timmar totalt, på oljefritt bränsle, och nemas problemas.
                      - Han hade ingen kommentar kring kamaxel eller sådant, kanske beroende på att han testade den under en ganska kort tid.

                      Så var det med det...…

                      Douglas

                      Kommentar


                      • #12
                        Det blir fel ibland när jag blandar ihop språken. Det jag ville säga var att vevstakarna var lagrade med needle bearings.. Däremot 4 st kullager för vevaxeln.

                        Kommentar


                        • #13
                          Sökte lite på skoj om Damo rovan, och kom över denna pdf från Alt om Hobby.
                          http://steba.se/onewebmedia/AoH%2010...Sten%20Dal.pdf

                          Kommentar


                          • #14
                            Skulle inte köra en motor utan olja. Minns att i fyrtaktarnas barndom hade många lagerskador utom jag som körde med tvåtaktssoppa Däremot fick jag sot innan jag bytte till syntetolja. Numera finns bra fyrtaktssoppa Med vänlig hälsning, Marcus Miettinen

                            Kommentar

                            Arbetar...
                            X