Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Tävlas det i F1J i Sverige?

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Tävlas det i F1J i Sverige?

    Har inte hittat några tävlingsresultat där F1J förekommer, varken på SMFFs eller Norbergs hemsidor. Sugen på att bygga en modell i denna klass, men intresset svalnar ju om man inte kan tävla inom rimligt avstånd. Någon som vet något?

  • #2
    Det har nog inte varit SM sedan 2006 i F1J men både segel och gummimotor flygs det med i Lilla Friflygcupen.
    Det närmaste du kommer är nog SMOS som flyger små motormodeller - fast betydligt äldre.
    Flera motorklasser tävlas med elmotorer.
    Du kanske kan flyga F1S om det inte speciellt är motorn som är viktig för dig?
    www.modellflygnytt.se/mv.html

    Kommentar


    • #3
      Tack för tips, pgerts! Ja, motor lockar mest. Tävlade en kort period i C1 för över 30 år sedan med stor glädje. Jag har en modell kvar som går att tävla med i F1J och två fina Cox Tee Dee .049. Så jag fortsätter nog att höra runt lite. PS: jag står som Junior medlem här, jag kanske knappade in min ålder felaktigt, jag är 81 år... /Lasse

      Kommentar


      • #4
        Hej Stickan!
        SMOS har en ny klass på gång. Fast den är väl närmast det som förr hette C1 tror jag. Jag är relativ nybörjare så jag har dålig koll på vad klasserna hette. Vi är flera som bygger något för motorer upp till 1 cc och 10 sekunder motortid. Själv bygger jag en DeeMoné som är en tidig 60-talare.

        Vi kommer att ha denna klass på Sländans Vårmax/SMOS vårtävling 2020 i Gendalen (mellan Nossebro och Stora Mellby/ Sollebrunn).

        Lasse Larsson i Gendalen vet allt om detta.

        MVH / Ingvar, bor i Borås

        Kommentar


        • #5
          Ursprungligen postat av Ingvar Visa inlägg
          Hej Stickan!
          SMOS har en ny klass på gång. Fast den är väl närmast det som förr hette C1 tror jag.
          De där klasserna är inte helt enkelt att hålla koll på men Stig Håkansson har gjort en sammanställning på
          http://xn--modellvnner-r8a.se/hof/Ha...1_classes.html
          Klicka på bilden för större version

Namn:		klass.jpg
Visningar:	184
Storlek:		62,3 KB
ID:		8348

          Bifogade filer
          www.modellflygnytt.se/mv.html

          Kommentar


          • #6
            Tack för era svar. Såvitt jag kan se så är oldtimerklasser uteslutna för mig eftersom både den modell jag har och de som jag ev tänker bygga är från ca 1980 och framåt.

            Kommentar


            • #7
              Idag fick jag veta av Lasse Larsson, Sländan, att det troligen kommer en klass D1 C1 i Oldtimers 2020. Där platsar ju i alla fall min gamla befintliga C1a!

              Kommentar

              Arbetar...
              X