Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Småflyg, kondensatorer m.m.

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Småflyg, kondensatorer m.m.

    Här händer det inte särskilt mycket just nu, men om ni minns det här projektet.........

    http://www.svensktmodellflyg.se/foru...5&replypage=99

    ....så har jag en ny vinge "på byggbrädan".
    Denna version är försedd med små "trimtabbar", eller "skevroder".
    Avsikten är att - tillsammans med ett litet sidotrimroder - försöka få modellen att flyga i litet mer begränsade cirklar (med tanke på små fält med "besvärlig" omgivning).
    Sidotrimrodret får naturligtvis modellen att kurva, men vid mindre cirkelradie tappar man följaktligen också höjd pga att planet "bankar omkull" och inleder en nedåtgående spiral.
    Tanken med skevtrimmet är att man (förhoppningsvis) skall kunna hålla modellen litet planare under svängen, och därmed kanske också bibehålla höjden, eller rentav bibehålla stiget under flygningens första fas....

    De här skevrodren skall i första hand vara justerbara "uppåt", och att man använder ett i taget, beroende på kurvriktningen.
    Jag tänkte undvika "nedåtskev" helt, eller nästan helt, pga den oönskade bromseffekten.
    Snart är experimentvingen klar för test...

    Klicka på bilden för större version

Namn:		Vinge (skevroder).jpg
Visningar:	501
Storlek:		353,2 KB
ID:		5198

    Klicka på bilden för större version

Namn:		Ko 01.jpg
Visningar:	480
Storlek:		787,4 KB
ID:		5199


    ...så där lagom vintage...

  • #2
    Tror du inte mera V-form löser problemet påett enklare sätt och med mindre viktsökning?
    Det där med att flyga planare och många gånger ett missförsånd inom modellflyg. Det är inte optimalt att flyga med maximerad projecerad vingyta mot marken utan normalen till vingen (vinkelrätt av vingens plan) skall peka innåt i sväng som produkten av vektorerna ifrån gravitationen och accelerationnen. Nu blev det kanske rena grekiskan, men jag tror du fattar ändå.

    Kommentar


    • #3
      Ja det stämmer säkert. Ökad v-form skulle nog kunna möjliggöra en mindre kurvradie.
      "Originalvingen" har dock 15° v-form, vilket jag tycker borde räcka (what looks good flies good)......men med det sagt, får vi ju också ta den avsmalnande, "fågellika" vingen i beaktande, vilken möjligen komplicerar det hela, eftersom den här modellen inte rör sig så värst mycket över stallhastigheten pga sin mariginella kraftkälla...
      En vinge med konstant korda hade säkert varit mer medgörlig i kurvtagningssammanhang.
      Men jag hör vad du säger och litet "meckande" med v-formen skulle säkert kunna ge resultat, precis som du nämner.

      I grund och botten ogillar jag sådana här roder-lösningar, vilka jag brukar kalla "ful-trim" när jag är på det humöret men nyfikenheten drev mig att ändå bygga den här vingen som medger vissa justermöjligheter.
      Och för att inte förstöra "vetenskapsfaktorn", behåller jag 15° v-form även på denna.....
      Men visst medger jag att det handlar om "ful-trim" den här gången......och jag har egentligen ingen aning om hur bra eller dåligt det kommer att fungera...?



      Klicka på bilden för större version

Namn:		V-form ( kond ).jpg
Visningar:	436
Storlek:		201,0 KB
ID:		5205

      ...så där lagom vintage...

      Kommentar


      • #4
        Du får återkomma med en rapport över resultatet.

        Angående V-form, du skulle kunna snegla på AMA-Cub/Flugan/Ettan(kärt barn, många namn) och jämföra. Den har samma vingplanform och ungefär samma storlek. Kan utan problem flyga cirklar i en mindre idrottshall. Titta även på dekalaget, det är inte en obetydlig vinkel mellan stabbe och vinge, betydligt mera än vad vi ser på RC-flygplan.

        Kommentar


        • #5
          Ursprungligen postat av Bosse Jansson Visa inlägg
          Sidotrimrodret får naturligtvis modellen att kurva, men vid mindre cirkelradie tappar man följaktligen också höjd pga att planet "bankar omkull" och inleder en nedåtgående spiral.
          För att förstå själva banan undrar jag om det finns någon ytterligare beskrivning/grafik/video av den nedåtgående spiralen att finna någonstans?

          I ett försök att förstå orsaken frågar/gissar jag om orsaken till det oönskade händelseförloppet för friflygande modell med stort sidotrimroderutslag och inget skevroder är:
          Det stora sidroderutslaget ger en girrörelse. Yttervingen får högre fart medan innervingen tappar fart. Yttervingen lyfter då mer än innervingen och planet vill rolla inåt i kurvan??


          Om planet istället vore RC-styrt skulle en snabb sväng ske med en inledande roll som stoppar på kanske 45-60 grader och sedan skulle man dra höjdroderspaken tvärt mot sig (och för särskilt segelflygplan lite inåtgående sidroder för att svänga rent??).

          Kommentar


          • #6
            Ursprungligen postat av Segelvinge Visa inlägg
            Yttervingen lyfter då mer än innervingen och planet vill rolla inåt i kurvan?
            Ja, ungefär så.
            Ungefär som när en rc-nybörjare skall "svänga", och håller sidorodret statiskt i ett fixerat läge, ungefär som när man styr en båt. Och då uppstår obevekligen den här rollen mot marken.
            Detta åtgärdas - i rc-världen - genom applicerande av höjdroder, eventuellt motroder för att kontrollera bankningen osv......

            Men en friflygande modell skall ju vara trimmad för att åstadkomma en ren cirkel själv, utan någon påverkan från marken, dvs om man vill åstadkomma en cirkel....
            Därför är enbart ett sidotrimroder ett ganska trubbigt och ofullständigt redskap, om man vill att modellen skall cirkla runt på ett kontrollerat sätt.
            Ett vanligt knep är då att lyfta den sjunkande vingen genom att vrida "innervingen" en aning positivt, och samtidigt anbringa litet sidoroder.....och om det behövs, även flytta tyngdpunkten bakåt en liten bit, osv...
            I senaste "Modellvänner" beskrivs bygget av "Pennyplane", och här tydliggörs just detta på ett bra sätt.
            I exemplet är modellen trimmad för en vänstercirkel.och här samspelar sidoroder och en viss "wash-in", dvs positiv skevning, på vänstervingen
            (även om det felaktigt benämns "wash-out" i artikeln, vilket ju är en negativ vridning...men det var bara en parentes... )

            Min experimentvinge här ovan skulle lika gärna kunnat byggas med denna skränkning, vilket förstås hade varit den aerodynamiskt mest "rena" metoden, men av nyfikenhet ville jag få den justerbar och inte "bygga in mig" i någon fast vinkel .....därav dessa "skevroder", som jag är medveten om att de egentligen är ett slags "fultrim".
            Detta medvetna avsteg från "den snygga lösningen" fick bli priset för att kunna utföra justeringar på fältet.......
            För att undvika oönskad broms på "innervingen" kommer dessa skevtrimroder att bli mest rörliga "uppåt".
            Sedan får allt balanseras med sidotrimroder, anfallsvinkel och tyngdpunkt......så får vi se......

            Nu skall jag bara komma mig för att klä vingen.....varför är alltid klädseln en sådan tröskel att komma över, innan man kommer till skott...?


            ...så där lagom vintage...

            Kommentar

            Arbetar...
            X