Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Någon som har bilder på HEWORNA?

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Någon som har bilder på HEWORNA?

    HEWA står för Helge Wannberg. Han är pappa till några världsberömda glidfllygplan (dvs de var på 50-talet "världsberömda" i Umeå med omnejd). Det var tre stycken: HEWA 1, HEWA 2 samt HEWA 3. När det gäller HEWA 1 samt HEWA 2 hade de vingarna märkta i röd färg direkt på balsan. Jag kommer inte ihåg exakt hur märkningen såg ut, men kanske har någon ett foto från den tidens modellflyg där dessa modeller visas. Har någon en bild eller bilder på "HEWORNA", skulle jag gärna vilja se vad ni har.

    Douglas

  • #2
    Helge har ju skrivit en artikel i Oldtimer - men den har du väl läst?
    http://xn--modellvnner-r8a.se/old/19...5-3.pdf#page=6

    Ritning på 3an finns även den i Oldtimer http://xn--modellvnner-r8a.se/old/19...5-3.pdf#page=9

    www.modellflygnytt.se/mv.html

    Kommentar


    • #3
      Patrik,

      Jodå, ritningarna har jag sett. Scannade ritningar har jag också. MEN (det är alltid ett MEN med förstås)….när jag var en riktigt odräglig knodd uppe i Umeå så kunde HEWOrna inhandlas i byggsatsform, det var hos Norrlands Modellflygindustri beläget i området som då kallades Västerslätt utanför Umeå. För oss smågrabbar var NMFI "nära"-dvs det gick att cykla dit, och då var det "nära". Byggsatserna HEWA 1 samt HEWA 2 hade vingarna märkta med namnet, men jag minns bara inte hur det var. HE på vänstervingen, WA på högervingen, men hur var resten? HE- WA, eller bara HE WA. Stod det WA-1, eller WA 1, eller bara WA1? Det är det jag hoppades få se en bild på. Det jag vill åstadkomma är att göra en egen exakt(?) kopia av HEWA 1 samt HEWA 2. Eller om det är HEWA1 samt HEWA2? Mystiken tätnar.....

      Douglas

      Kommentar


      • #4
        Här är en gammal katalogbild av Hewa 1. Dessvärre utan text på vingen...

        Var texten du menar avbildad på byggsatskartongen...?

        I många städer och kommuner finns samlingar med fotografisk dokumentation, inte sällan omfattande ungdomsverksamhet m.m.
        Tänk om det någonstans finns en gruppbild av ett gäng käcka grabbar uppradade med sina "projektbyggen" som man förfärdigat i någon slöjdsal eller klubblokal....?....och att det råkar vara "Hewor"....
        Sådan verksamhet var inte helt ovanlig "på den tiden"......

        Ja, jag bara spånar.....men vem vet...?



        Klicka på bilden för större version

Namn:		Hewa 1 .jpg
Visningar:	183
Storlek:		34,1 KB
ID:		3966
        ...så där lagom vintage...

        Kommentar


        • #5
          Och så här beskrevs "Heworna" 1 och 2 i NMI:s katalog 1951......tyvärr ingen vingtext här heller......
          Men längst ner anges det att man säljer "Hewa-paket" till klubbar m.m. och det stärker min misstanke att det NÅGONSTANS gömmer sig något gruppfoto på ett glatt, rödkindat byggargäng stående utanför slöjdsalen eller på något fält......


          Klicka på bilden för större version

Namn:		Hewa-serien 1951.jpg
Visningar:	192
Storlek:		91,2 KB
ID:		3968
          ...så där lagom vintage...

          Kommentar


          • #6
            Bosse,

            Tänkte inte på det.....att bilder kanske fanns i NMI's katalog. Men det gjorde de tydligen. Jag tror också att modellen (eller snarare byggsatsdelarna) var dekorerade på olika sätt. Någon dekorerad vingframkant minns jag inte, inte heller att stabbe/fena var "utsmyckade". Det enda jag minns är "HEWA" med röda bokstäver.

            Det var en MYCKET rolig kommentar angående byggarens ev skicklighet....."Vilken grabb som helst kan utan svårighet bygga och flyga en Hewa-glidare." Det var knappast så att man då hade stora grabbar i åtanke- som min egen far. För han klarade definitivt inte av det. Min HEWA-1 var rena katastrofen. Störtdök så att en Kamikazepilot skulle ha nickat sitt godkännande, men ingen annan. Att flytta på vingen gick inte, då fadern hade limmat fast den-rejält. Min första HEWA blev alltså inte långlivad, men skam den som ger sig. När jag vuxit och blivit bara liiiiite större fick jag bygga själv, och då gick det bättre. HEWA-2 blev ett av mina första egna byggen, och den flög minsann. Den blev väl inte överdrivet långlivad, men flög gjorde den.

            Heworna var tämligen välkända bland oss smågrabbar då, och ville man vara värst hade man en HEWA-3.

            Douglas

            Kommentar

            Arbetar...
            X