Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Eleganta linjer.....

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Eleganta linjer.....

    Jag hittade något spännande ute på nätet:
    Den lilla kondensatordrivna "Speedster" från Aviation Toys i Nederländerna.
    Det är en balsabyggsats med laserskurna delar, och modellen drivs med en liten borstad motor matad med en 5 F kondensator.
    Kan tänka mig att den här lilla fågeln erbjuder många trevliga stunder, såväl på fältet som vid byggbordet.

    Annonsen anger flygvikten 12 - 16 gram, vilket jag tycker låter optimistiskt, men det kan ju vara så att den medföljande balsan är av mycket god kvalitet....
    Antagligen gäller den gamla devisen "ju mer man slipar, desto bättre flyger modellen"......

    Ur viktbesparingssynpunkt känns kroppen litet "over-engineered", men det är ju så de snygga linjerna erhålls.
    Och byggmässigt är det sökert en kul övning...... .

    Bygge: How to build The Speedster electric free flight glider - YouTube
    Flygning: https://www.youtube.com/watch?v=6LStQ-WQlVI
    Annons/försäljning: Speedster | Products | aviation-toys (aviationtoys.nl)

    Så ser den ut....
    Klicka på bilden för större version  Namn:		Speedster.jpg Visningar:	0 Storlek:		65,4 KB ID:		15798



    .
    För några år sedan gav jag mig in på ett liknande projekt, vilket var väldigt givande.
    Den gamla tråden: Svenskt Modellflyg
    Just nu är kärran "hangarbunden" pga krökt propelleraxel efter en fullträff mot en trädstam, men jag skall nog komma mig för att byta motor så småningom, och samtidigt (kanske) flytta kondensatorn en aning bakåt för att få ett gynnsammare tyngdpunktsläge
    Klicka på bilden för större version  Namn:		Ko 01.jpg Visningar:	0 Storlek:		787,4 KB ID:		15799



    .
    Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2021-05-02, 07:45 .
    ...så där lagom vintage...

  • #2
    Ser ut som om dom har satsat på en ordentlig V-form. Om jag har förstått det rätt så samverkar V-Formen och stabilisatorn vad gäller de självstabiliserande egenskaperna hos en friflygande modell i roll-led. Liten V-form – stor stabilisator, åtminstone vad gäller fenan om den horisontella delen av stabilisatorn lyfter nosen tillräckligt vid en dykning. Stor V-form och endast en liten fena krävs. Ser ut som om denna modell, The Speedster, är i det senare lägret. Är detta vedertagen kunskap och något som håller om man jämför flera friflygande modeller eller är jag ute och cyklar tro?

    Kommentar


    • #3
      För att V-formen ska fungera krävs att fenan är tillräckligt liten för att tillåta kaning, sideslip. Är fenan för stor för V-formen blir det en spiral nedåt.
      Så du är helt rätt ute vad gäller den delen.

      Kommentar


      • #4
        Ja, det är som ni säger, men det är inte heller alldeles hugget i sten, eftersom även tyngdpunktsläget spelar en roll här.
        Och på en friflygande modell har man mycket större frihet att mixtra med tp-läget än på en modell som är avsedd att "styras"....
        Men detta kräver att man också har möjlighet att justera dekalaget (vinkeln stabbe-vinge)......och den här modellen är ju "stelopererad" i det avseendet, så här har vi en begränsning, dvs om man inte vill göra kirurgiska ingrepp....

        Hur som helst tycker jag att modellen på bilden ovan och modellen i flygvideon har onödigt stor v-form.
        Modellen som i byggvideon visas på kartonglocket och den som byggs verkar ha en mer måttlig v-form, som i mina ögon (magkänsla ) ser vettigare ut.
        Nu blir det ännu mer magkänsla och inte så mycket vetenskap, men jag tror att 50-60% av den v-form som syns på bilden ovan och i flygvideon, skulle räcka till, och troligen göra modellen mer lättrimmad......

        .
        ...så där lagom vintage...

        Kommentar

        Arbetar...
        X