Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

KK "SPOOK" från 1946

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • KK "SPOOK" från 1946

    Den här kände jag inte till tidigare:
    Keil Kraft "Spook", en liten "handluns" eller katapultglidare, konstruerad av ingen mindre än Bill Dean, dvs "Mr Keil Kraft", 1946.
    Den publicerades i Model Aircraft feb 1946, men gavs också ut som byggsats av ärevördiga Keil Kraft.
    Var detta månne Keil Kraft's minsta, billigaste, och mest anspråkslösa byggsats...?
    Ritning och byggbeskrivning finns numera att ladda hem från Aerofred (https://aerofred.com/)

    Spook är en "flygande vinge" av ganska traditionell typ, med svepta vingar och '"reflextabbar" ute vid vingspetsarna, vilket torde sörja för låg vingbelastning, och samtidigt utgöra ett intressant trimningsobjekt.

    Går det att låta bli att bygga den.....ett litet "smygbygge" med både början och slut inom bekvämt avstånd...?
    Såklart kunde jag inte motstå, och just nu ser det ut så här:

    Först tillverkas en "byggsats"...
    Klicka på bilden för större version  Namn:		Spook 01.jpg Visningar:	4 Storlek:		395,1 KB ID:		11218


    Vinghalvorna av 1,5 mm balsa skall succesivt tunnas ut mot spetsarna, till ungefär halva tjockleken.
    "Slip-plankan" kommer till användning, och mycket damm blir det....
    Klicka på bilden för större version  Namn:		Spook 02.jpg Visningar:	4 Storlek:		330,0 KB ID:		11219


    Sedan skall något slags "profil" slipas fram...
    Inte så lätt att profilera ett 1,5 mm flak, men något ditåt går i alla fall att åstadkomma....
    Klicka på bilden för större version  Namn:		Spook 03.jpg Visningar:	4 Storlek:		444,0 KB ID:		11220


    Så här, ungefär........
    Klicka på bilden för större version  Namn:		Spook 04.jpg Visningar:	4 Storlek:		749,8 KB ID:		11221

    Viktigt: Bäst att göra ritsarna till de yttre knäckarna redan nu, medan det går att mäta med precision....
    Klicka på bilden för större version  Namn:		Spook 05.jpg Visningar:	4 Storlek:		159,0 KB ID:		11222


    Fortsättning följer......
    Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2020-06-10, 17:55 .
    ...så där lagom vintage...

  • #2


    Så inpassning av mittskarven, låst med litet tejp från undersidan....
    Klicka på bilden för större version  Namn:		Spook 06.jpg Visningar:	0 Storlek:		468,2 KB ID:		11224


    V-form enligt ritningen........
    Klicka på bilden för större version  Namn:		Spook 08.jpg Visningar:	0 Storlek:		404,1 KB ID:		11225


    Och så de yttre knäckarna.....
    Klicka på bilden för större version  Namn:		Spook 12.jpg Visningar:	0 Storlek:		471,5 KB ID:		11226


    ....vilket ger en vinge som ser ut så här......
    Klicka på bilden för större version  Namn:		Spook 13.jpg Visningar:	0 Storlek:		149,6 KB ID:		11227

    Och här är fenorna på gång......ritningen förskriver 1/32" balsa, och mina blev ungefär 0,87 mm......
    Klicka på bilden för större version  Namn:		Spook 14.jpg Visningar:	0 Storlek:		321,1 KB ID:		11228


    Fortsättning fäljer....
    Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2020-06-10, 17:19 .
    ...så där lagom vintage...

    Kommentar


    • #3
      Sticker emellan med en bild av den kompletta Spook......

      Klicka på bilden för större version  Namn:		Keil Kraft Spook 1.jpg Visningar:	0 Storlek:		76,1 KB ID:		11230


      ...och en bild av Keil Krafts gamla byggsatsförpackning som jag hittade "därute"......
      Klicka på bilden för större version  Namn:		Keil Kraft Spook 2.jpg Visningar:	0 Storlek:		104,9 KB ID:		11231



      Fortsättning följer.......
      Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2020-06-10, 17:10 .
      ...så där lagom vintage...

      Kommentar


      • #4
        Ja, här har fenornas undre halvor kommit på plats.
        Klicka på bilden för större version

Namn:		Spook 15.jpg
Visningar:	760
Storlek:		289,4 KB
ID:		11243

        I byggartikeln som medföljer ritningen, föreslår Herr Dean en aning "toe-in" på fenorna.
        Detta har jag faktiskt erfarenhet av sedan tidigare, när jag experimenterat med "småvingar" på.....hmm...lagom ambitionsnivå......och det har då bidragit till en påtaglig ökning av kursstabiliteten och viljan att vända upp mot vind. Jag minns inte var jag läste om det från början, men jag anar att källan var amerikansk även då.
        Sagt och gjort, nu fick fenorna en knapp grad toe-in per styck, så får vi se hur det fungerar på Spook......

        Ur Spook's byggbeskrivning:
        Klicka på bilden för större version

Namn:		Toe-in.jpg
Visningar:	744
Storlek:		10,1 KB
ID:		11244

        Fortsättning följer....
        ...så där lagom vintage...

        Kommentar


        • #5
          Även en snigel når målet till slut.....nu har hela fenorna kommit på plats, och skall väl också få litet mer puts.....
          Vad som nu återstår är att skära upp och böja till "reflexvinkeln" på vingspetsarna......

          Klicka på bilden för större version  Namn:		Spook 16.jpg Visningar:	0 Storlek:		163,4 KB ID:		11269

          Fortsättning följer....
          Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2020-06-13, 20:36 .
          ...så där lagom vintage...

          Kommentar


          • #6
            Så ser den ut...!
            Här har "Spook" fått en kropp, samt även de små "stjärtfjädrarna".....
            Vingspetsarnas reflexvinklar har ännu inte böjts till på dessa bilder....
            Klicka på bilden för större version  Namn:		Spook 17.jpg Visningar:	0 Storlek:		145,1 KB ID:		11284Klicka på bilden för större version  Namn:		Spook 18.jpg Visningar:	0 Storlek:		455,6 KB ID:		11285
            Jag kan nu också konstatera att jag inte slipper undan litet extra vikt i nosen.....



            Så här skall vingspetsarnas bakkanter böjas upp för att erhålla en "reflexvinkel".
            Hur stor vinkel får provas fram. Spetsarna låsta i läge med en liten kil eller liknanade, tills allt stämmer, och sedan kan man limma dem.
            Klicka på bilden för större version  Namn:		Spook 20.jpg Visningar:	0 Storlek:		102,9 KB ID:		11286

            Och, litet mer sandpappring med det fina pappret gör nog ingen skada, och jag funderar på ett par strykningar med tunn nitratdope för att i någon mån öka motståndskraften mot kvällsdaggen..... (?)

            Dekor....? Jag brottas fortfarande med tanken.....öh.....antingen blir det fult, eller så blir det tungt, eller så blir det...alldeles underbart....!
            Snart har jag nått punkten då jag måste bestämma mig....


            Fortsättning följer......
            Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2020-06-15, 17:45 .
            ...så där lagom vintage...

            Kommentar


            • #7
              Hur lång byggtråd förtjänar en liten handluns....?
              Den kunde ha blivit klar på en dag, men nu har det gått 8 dagar, med något litet dagligt byggmomen under avslappnade formert.
              Somliga säger att det är vägen, och inte målet som betyder något, men det tycker jag inte stämmer riktigt med modellflyg.....här är vägen OCH målet likvärdiga, och jag har fått en givande stund varje dag sedan byggstarten....
              Och sedan kommer trimning osv....

              "Bara en handluns" säger kanske någon, men Spook är inte vilken handluns som helst, i och med att den är en flygande vinge, och en sådan skänker en del utmaningar utöver det vanliga.....
              Ja, vi får se hur det här slutar.....

              Nu kom dopeburken fram. Spook fick 2 lager med ganska kraftigt uttunnad nitratdope, med en omgång 500-sandpapper mellan lagren. Detta för att balsan, åtminstome någorlunda, skall motstå kvällsdaggen. Viktökningen blev försumbar.

              Klicka på bilden för större version

Namn:		Spook 21.jpg
Visningar:	650
Storlek:		103,4 KB
ID:		11326

              Klicka på bilden för större version

Namn:		Spook 22.jpg
Visningar:	639
Storlek:		360,4 KB
ID:		11327

              Fortsättning följer...
              ...så där lagom vintage...

              Kommentar


              • #8
                Skall den dekoreras på något sätt....?
                Jag gillar "naturell" balsa, så det känns kanske inte så viktigt, och tungt kan det också bli.....
                Men....nånting litet färgglatt kanske, något enkelt som går snabbt att få till....

                Sagt och gjort:

                En bit Esaki Light japanpapper tejpas upp på ett skrivarark.
                Klicka på bilden för större version  Namn:		Spook 23.jpg Visningar:	0 Storlek:		127,9 KB ID:		11329


                Litet röd, krokig text produceras i WordArt
                Klicka på bilden för större version  Namn:		Spook 24.jpg Visningar:	0 Storlek:		410,4 KB ID:		11330

                Blev ju helt ok......bläckstrålebläcket står emot både dope och aceton.....
                Klicka på bilden för större version  Namn:		Spook 25.jpg Visningar:	0 Storlek:		220,8 KB ID:		11331



                Det gula Esakipappret dopas fast på fenor och kropp, och kroppen får några extra dopelager.....



                Och, voila......här är den färdiga Spook....!!
                Klicka på bilden för större version  Namn:		Spook 27.jpg Visningar:	0 Storlek:		440,5 KB ID:		11332
                TP är balanserad enligt byggbeskrivningen genom att några stumpar lödtenn "inopererats" i nosen.....

                8,2 grams flygvikt är jag inte så värst stolt över, men det är nog ändå "ok".....!
                Så går det när man "tager vad man haver" i balsalådan....

                Nu återstår trimnings- och flygförsök......men jag anar en svårflirtad liten gynnare....
                Först kasttrimning, sedan - kanske - försök med gummikatapult.......men där är vi inte riktigt än....!

                Fortsättning följer......
                Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2020-06-18, 23:14 .
                ...så där lagom vintage...

                Kommentar


                • #9
                  Regnet har dragit förbi....kanske gräset är torrt i morgon.......?

                  Tänkte ha "reflextabbarna" justerbara till en början, för att tillfälligt kunna låsa dem i önskad vinkel med något slags små kilar av balsa eller liknande, tills rätt inställning är funnen.
                  Nu gav jag dem en "grundinställning" genom att tillföra litet fukt och sedan "knåda" dem till vad som kan vara en lämplig startposition, så att de lätt kan böjas litet grand i önskad riktning tills man är nöjd.
                  Här är startpositionen, nålad i läge tills det är torrt.

                  Klicka på bilden för större version

Namn:		Reflex 1.jpg
Visningar:	692
Storlek:		140,4 KB
ID:		11366
Klicka på bilden för större version

Namn:		Reflex 2.jpg
Visningar:	473
Storlek:		86,8 KB
ID:		11367




                  ...så där lagom vintage...

                  Kommentar


                  • #10
                    Japp....nu har Spook fått sitt luftdop

                    En trevlig upplevelse. med både motion och frisk luft , men den gav mig också en hemläxa.....

                    Givet det tyngdpunktsläge som jag gett modellen, testade jag en rad olika inställningar av reflexvinkeln ute vid vingspetsarna.

                    Det tog inte lång stund förrän Spook gled rent och vackert.....dvs vid milda kast.

                    Men vid kraftfulla kast för att nå litet höjd, ville den lilla vingen inget hellre än att loopa, och det ganska våldsamt. Detta är inget nytt när det gäller handlunsar, men den här loop-ivern var litet i överkant. Svårt att nå riktig höjd.

                    Tränade litet olika kasttekniker, och det hela blev litet mer kontrollerbart, men egentligen inte så lyckat, om man vill nå litet högre höjder. Självklart kunde jag inte heller låta bli att testa den medhavda gummikatapulten, men med dessa flygegenskaper var den inte särskilt meningsfull.

                    Själva övergången mellan kastenergin och prydligt glidflyg blev dock riktigt bra....problemet var svårigheten att nå riktig höjd.

                    När jag valde TP-läge, byggde jag in nosvikt för att hamna på den "främre" TP-positionen av den trimmariginal som angetts i byggbeskrivningen, och här ligger förstås mitt misstag.....
                    Denna framskjutna TP-position tvingade fram en ganska stor reflexvinkel i vingspetsarna för att glidflyga snyggt, och detta straffade sig givetvis när farten ökade vid starten....vid hastighetsökning får man ju då en massa oönskat "höjdroder".....

                    Åtgärden mot detta blir att flytta TP bakåt, för att reflexvinkeln skall kunna minskas, och häri ligger min bakläxa.....mina nosvikter ligger ju prydligt infällda i nosen, så det blir oundvikligen till att sätta kniven i Spook, pilla bort litet vikter, och försöka undvika "operationsärr" i största möjliga mån...

                    Hur som helst har Spook de facto varit luftburen, t.o.m. så länge att jag lyckades ta några bilder.....
                    Men, det kan bli bättre.....

                    Klicka på bilden för större version  Namn:		Spook 1.JPG Visningar:	0 Storlek:		17,8 KB ID:		11378Klicka på bilden för större version  Namn:		Spook 2.JPG Visningar:	0 Storlek:		72,4 KB ID:		11379Klicka på bilden för större version  Namn:		Spook 3.JPG Visningar:	0 Storlek:		13,2 KB ID:		11380Klicka på bilden för större version  Namn:		Spook 4.JPG Visningar:	0 Storlek:		806,5 KB ID:		11381



                    Den angivna TP-mariginalen.
                    Dumt nog valde jag den främre markeringen redan från början, och tyvärr resulterar det nu i en del kirurgi för att gradvis rätta till misstaget.
                    Klicka på bilden för större version  Namn:		TP.jpg Visningar:	0 Storlek:		20,9 KB ID:		11382


                    Fortsättning följer....

                    Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2020-06-25, 05:04 .
                    ...så där lagom vintage...

                    Kommentar


                    • #11
                      Den var fin! Och kul att följa byggtråden. Jag har smygbyggt en Sandpiper 12” https://youtu.be/f-n7rVTnhP8
                      (ps Torpedon äntligen klar, snart så blir det provflygning)

                      Kommentar


                      • #12
                        Intressant att se Sandpiper-filmerna, och inte minst avsnittet med trimning.....
                        Ja, dilemmat, dvs utmaningen med en katapultglidare, är ju att den skall glida snyggt när den hittar sin "egen" hastighet däruppe, och SAMTIDIGT gå att få upp på vettig höjd utan alltför tät loopradie (dvs man kan få den i nacken...).
                        Min Spook uppvisar samma tendenser, men är extra svårtrimmad pga den korta momentarmen, som ju alla "flygande vingar" brottas med.....
                        Har nu "nollställt" Spook med hjälp av fukt och strykjärn, och plockat ut nosvikterna, och tänker "börja från början" med trimningen, så får vi se...
                        Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2020-07-11, 17:07 .
                        ...så där lagom vintage...

                        Kommentar


                        • #13
                          Nu gick det bättre...!

                          Efter att ha opererat ut all tidigare nosvikt och med hjälp av fukt och strykjärn "plattat till" reflexrodren, var nu Spook "nollställd" igen, och redo för nya trimningsförsök.
                          Tanken var nu att via trial-and-error söka en fungerande TP-position längre bak än förut, i syfte att kunna minimera vinkeln på "reflex-tabbarna" i vingspetsarna. Vitsen med det är att försöka få modellen mindre loopbenägen vid "avfyrningen", vilket borde ge bättre höjd, och kanske också en renare och snyggare "transition" till glidflykt på toppen..

                          Tog med Spook till klubbfältet i går kväll, och efter några katastrofala baktunga handkast, började jag gradvis flytta TP framåt, och samtidigt sträva efter så liten reflexvinkel som möjligt. Knepigt, eftersom TP och reflexvinkel "kommunicerar" med varandra, och det blev många ändringar av båda faktorerna....
                          Modellen skall ju kunna flyga stabilt när startenergin upphör, och då hitta "sin egen" hastighet.......samtidigt som den OCKSÅ skall kunna klara den höga starthastiheten och kunna nå höjd utan att loopa och träffa mig i nacken....

                          Jag fick uppleva att en flygande vinge, med sin korta momentarm, är hyperkänslig för förändringar av TP och reflexvinkel, men till slut kändes det som att jag började hitta rätt bland kompromisserna....det började till slut arta sig, och flygningarna blev högre och längre....

                          Och - det måste sägas - jag har ingen stor erfarenhet av katapultglidare, vilket innebar att jag också fick lära mig att även "avfyrningstekniken" var avgörande för resultatet.
                          Bästa resultaten fick jag med horisontell "launch", lutad 40-45° åt höger, vilket gav en snygg stigande spiral som övergick till en ren glidflykt "däruppe".

                          Slutliga trimningsdata: TP hamnade 16 mm framför vingens bakkant, dvs ca 20% av rotkordan, medan reflex-tabbarnas bakkant var strax över 3 mm uppböjda.
                          Helt andra värden än vid mina första försök, och med avsevärt mindre motverkande krafter....

                          Jag tror att jag fixerar bitarna i dessa positioner....det här Spook-exemplaret är nog så bra det kan bli nu.....men med ett lättare bygge blir det nog ännu bättre....

                          Det här projektet har varit en riktigt kul, spännande och lärorik resa, som gav mersmak...!

                          /Bosse


                          Här är en något suddig Spook på väg att landa på klubbhusets tak.......lyckligtvis hade den godheten att väja i sista stund.....
                          Klicka på bilden för större version  Namn:		Spook 200804.JPG Visningar:	0 Storlek:		846,9 KB ID:		11900


                          Här hamnade den optimala TP.....till slut.......
                          (Faktiskt precis längst bak inom den mariginal som Bill Dean anger på ritningen)
                          Klicka på bilden för större version  Namn:		Spook CG.jpg Visningar:	0 Storlek:		22,4 KB ID:		11901
                          Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2020-08-05, 13:15 .
                          ...så där lagom vintage...

                          Kommentar


                          • #14
                            Tog med mig Spook ut häromkvällen för vidare äventyr, och för att försöka förbättra min "avfyrningsteknik"......jag är ju inte så värst erfaren när det gäller katapultplan, och har säkert massor att lära......och att Spook råkar vara en flygande vinge gör ju inte saken lättare....
                            Jag hade inte gjort några trimförändringar sedan förra gången, eftersom jag inte kunde komma på något sätt att förbättra trimdata....den flög ju faktiskt hyfsat rent....
                            Enda skillnaden var att vinden inte var fullt så stark denna gången....men ungefär lika kyttig....

                            Men det här kändes inte som något lyft från förra gången....kan det vara så att den här lilla kärran gillade de litet starkare vindarna....?
                            Spook flög visserligen hyggligt, och övergångarna från startenergi till glidflykt skedde ganska rent....men flygningarna blev KORTA...!
                            Antagligen är det bara höjd som saknas, och det är inte så lätt att lura upp den här kärran på större höjder, trots att jag trimmat in den ganska optimalt (tycker jag) för att undvika oönskat loopande vid starterna. Starttekniken betyder dock mycket har jag upptäckt, och här finns nog en del att lära....
                            Det blev många "avfyrningar" och hämtningar, inkluderande nyttig motion och frisk luft....

                            Efter litet trixande kom jag på hur man - hjälpligt - kan hantera en kamera parallellt med avskjutningarna, och här är en samling flygningar dokumenterade....dock tyvärr litet korta.....

                            Filmsnutt:
                            https://vimeo.com/447123156



                            Förresten....om någon vill ge sig på det här lilla men utmanande projektet, finns den här:
                            . KK SPOOK flying wing).pdf

                            .
                            Bifogade filer
                            Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2020-08-13, 16:21 .
                            ...så där lagom vintage...

                            Kommentar


                            • #15
                              Litet bättre......

                              Nya tester i lördags, utan trimändringar, gav ett bättre resultat.
                              Skillnaden var vinden......nu rådde en "inte så svag", men jämn sjöbris.

                              Denna skillnad möjliggjorde högre starter och mindre störningar under glidflykten.
                              Det blev visserligen inga rekordtider, men en klar förbättring. Trimmet är nog ok nu, och jag tror inte att man kan förbättra glidtalet genom ytterligare trimändringar från rådande inställningar och TP. Enda vägen framåt nu, vore troligen en lättare Spook.....och den kan byggas lättare....

                              Måste också säga att min "avfyrningteknik" gradvis har förbättrats....men jag är fortfarande på "lärokurvan" här....

                              Här är en ny film med ett sammandrag av lördagens övningar:
                              https://vimeo.com/448791147

                              Ett kul - och lärorikt - projekt.....vi får se hur jag eventuellt går vidare......

                              .
                              ...så där lagom vintage...

                              Kommentar

                              Arbetar...
                              X