Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Torpedo

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Torpedo

    Hej!

    Här kommer ett par bilder från ett första försök till lösvirkesbyggd friflygare. Trevligt bygge! Hoppas på fina kvällar till sommaren. Tack Bosse för hjälpen med ritningar och råd!

    Trevlig helg!
    Janne

  • #2
    Ser väldigt fint ut.....och inspirerande....!

    Torpedo ingår i en trevlig serie om 3 gummimotormodeller, konstruerade av Paul Kuniss i slutet av 40-talet.
    Torpedo, Musketör och Balbo heter de, och de fanns som byggsatser hos Truedssons under många år, och många modellflygare i "mogen ålder" torde minnas den här trion.

    Riktigt trevliga "pinnabyggen", med bättre prestanda än man kan ana....
    Det måste understrykas, och påminnas om, att sådana här modeller ligger mycket högt på listan "Max Skoj Per Krona".......


    Klicka på bilden för större version

Namn:		Alla tre.jpg
Visningar:	314
Storlek:		177,0 KB
ID:		11056


    För den som i coronakrisens skugga tillbringar mycket tid hemma nu, rekommenderar jag ett sådant här bygge å det varmaste....!

    /Bosse
    ...så där lagom vintage...

    Kommentar


    • #3
      Javisst! Torpedo är ett av alternativen på min byggbänk nu när alla RC-modeller fått en grundöversyn och förfining. Treetexen är ren och slät, nu ska bara en ritning komma på plats och listskäraren fram.
      Ett annat alternativ är en Auster eller Tiger Moth jag hittat på Outerzone, eller varför inte den gamla Guillows Hawker Hurricane som ramlade fram i förrådet när jag plockade med RC-modellvingarna.
      Det lutar åt Austern, för jag vill minnas att Ludvika Flygklubb hade en silverfärgad när jag var liten grabb. Och så hittade jag silverfärgad Solite i en kartong. (Förresten hade LFK en silverfärgad Moth också... tror jag)
      "If it looks allright, it flies allright"

      Kommentar

      Arbetar...
      X