Jag har problem med att installera en sensor till telemetrin och hoppas någon på detta forum vet hur man gör. Jag har vanligen bensinmotorer i mina plan men har nu för första gången köpt en elmotor, så jag är nybörjare på el.
Jag köpte en sensor för att läsa av spänningen på drivbatterierna. Jag fick istället en 150A E-FuelGauge med motiveringen att det är bättre att läsa av förbrukad energi. Sändaren är Futaba 14SG. Anläggningen är en Savöx motor som drivs av 2x4 celler 6400 mAh via en Castle Creations TALON 120HV 120A.
Jag har kapat Talons röda kabel och lött in sensorn med rätt strömriktning. Sensorns kabel har satts i S.BUS2-ingången på mottagaren Futaba R7008SB. Det som händer är att när motorn står still visas i sändarens telemetri i fönstret för rpm värdet 324,245, men det varierar hela tiden men håller sig däromkring. När jag ger gas, säg ¼-1/2, så sjunker det visade värdet ned till omkr 20-40, t.ex 22,354.
Nu mäter ju sensorn ampertimmar och inte rpm, men sändarens telemetri har inget fält för Ah. Det är uppenbart att sensorn har kontakt med sändaren, men att sändaren inte känner igen sensorn. Så jag gick in på sändarens SENSOR : REGISTER och tryckte på REGISTER, som då blinkar, men inget händer. Sensorn och ett batteri 6V var då inkopplade i sändarens ingång på baksidan enligt sändarens manual.
Det står att sensorn är SBUS2 kompatibel. Dess manual finns på http://www.tje.dk/efuelgauge/E-FuelGauge-UserManual.pdf
Sändaren har ju inget fält för Ah vilket innebär att ett sådant fält måste skapas. Hur går det till?
Eftersom jag är total nybörjare på el så vet jag inte vad jag skall göra. Finns det möjligen någon som vet och som kan tala om för mig vad jag skall göra. Jag har i mina andra plan använt sensorer för GPS, varvtal och temp, och det har fungerat bra.
Jag köpte en sensor för att läsa av spänningen på drivbatterierna. Jag fick istället en 150A E-FuelGauge med motiveringen att det är bättre att läsa av förbrukad energi. Sändaren är Futaba 14SG. Anläggningen är en Savöx motor som drivs av 2x4 celler 6400 mAh via en Castle Creations TALON 120HV 120A.
Jag har kapat Talons röda kabel och lött in sensorn med rätt strömriktning. Sensorns kabel har satts i S.BUS2-ingången på mottagaren Futaba R7008SB. Det som händer är att när motorn står still visas i sändarens telemetri i fönstret för rpm värdet 324,245, men det varierar hela tiden men håller sig däromkring. När jag ger gas, säg ¼-1/2, så sjunker det visade värdet ned till omkr 20-40, t.ex 22,354.
Nu mäter ju sensorn ampertimmar och inte rpm, men sändarens telemetri har inget fält för Ah. Det är uppenbart att sensorn har kontakt med sändaren, men att sändaren inte känner igen sensorn. Så jag gick in på sändarens SENSOR : REGISTER och tryckte på REGISTER, som då blinkar, men inget händer. Sensorn och ett batteri 6V var då inkopplade i sändarens ingång på baksidan enligt sändarens manual.
Det står att sensorn är SBUS2 kompatibel. Dess manual finns på http://www.tje.dk/efuelgauge/E-FuelGauge-UserManual.pdf
Sändaren har ju inget fält för Ah vilket innebär att ett sådant fält måste skapas. Hur går det till?
Eftersom jag är total nybörjare på el så vet jag inte vad jag skall göra. Finns det möjligen någon som vet och som kan tala om för mig vad jag skall göra. Jag har i mina andra plan använt sensorer för GPS, varvtal och temp, och det har fungerat bra.
Kommentar