Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Hur ansluts Ah-sensor till Futaba 14SG?

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Hur ansluts Ah-sensor till Futaba 14SG?

    Jag har problem med att installera en sensor till telemetrin och hoppas någon på detta forum vet hur man gör. Jag har vanligen bensinmotorer i mina plan men har nu för första gången köpt en elmotor, så jag är nybörjare på el.

    Jag köpte en sensor för att läsa av spänningen på drivbatterierna. Jag fick istället en 150A E-FuelGauge med motiveringen att det är bättre att läsa av förbrukad energi. Sändaren är Futaba 14SG. Anläggningen är en Savöx motor som drivs av 2x4 celler 6400 mAh via en Castle Creations TALON 120HV 120A.

    Jag har kapat Talons röda kabel och lött in sensorn med rätt strömriktning. Sensorns kabel har satts i S.BUS2-ingången på mottagaren Futaba R7008SB. Det som händer är att när motorn står still visas i sändarens telemetri i fönstret för rpm värdet 324,245, men det varierar hela tiden men håller sig däromkring. När jag ger gas, säg ¼-1/2, så sjunker det visade värdet ned till omkr 20-40, t.ex 22,354.

    Nu mäter ju sensorn ampertimmar och inte rpm, men sändarens telemetri har inget fält för Ah. Det är uppenbart att sensorn har kontakt med sändaren, men att sändaren inte känner igen sensorn. Så jag gick in på sändarens SENSOR : REGISTER och tryckte på REGISTER, som då blinkar, men inget händer. Sensorn och ett batteri 6V var då inkopplade i sändarens ingång på baksidan enligt sändarens manual.

    Det står att sensorn är SBUS2 kompatibel. Dess manual finns på http://www.tje.dk/efuelgauge/E-FuelGauge-UserManual.pdf
    Sändaren har ju inget fält för Ah vilket innebär att ett sådant fält måste skapas. Hur går det till?

    Eftersom jag är total nybörjare på el så vet jag inte vad jag skall göra. Finns det möjligen någon som vet och som kan tala om för mig vad jag skall göra. Jag har i mina andra plan använt sensorer för GPS, varvtal och temp, och det har fungerat bra.

  • #2
    Kan inte svara på hur Futaba telemetri funkar, men jag vill påpeka att det var ett lite missriktat råd att mäta energiförbrukning istf spänning.

    Om man mäter energiförbrukning kan man bara gissa när batteriet är tomt, baserat på vad man tror att batteriets kapacitet och laddtillstånd var innan start. Alltså en indirekt härledning av kvarvarande laddning, aka "GOM" (Guess-O-Meter).
    Om man däremot mäter spänningen så ser man direkt när den börjar sjunka och batteriet börjar bli tomt. Ta t.ex om du råkar ta fel batteri och sätta in ett som är urladdat, du får då ingen varning om du mäter energiförbrukning. Väldigt opraktiskt. Hade du mätt spänning så hade du märkt misstaget direkt.
    /A
    Senast redigerad av AndWho ; 2020-02-25, 13:42 .

    Kommentar


    • #3
      Går man in och tittar på den strömförbrukaren som Futaba har så finns inte 14SG med. Kan vara så att det inte fungerar på den sändaren.
      Jag skulle föreslå dig att du tar kontakt med Kaj som reparera Futaba och hör om denna produkt är kompatibel med din sändare.
      // Micke

      Kommentar


      • #4
        Denna strömcensor motsvara enligt bifogad manual Futabas 1678 vilken passar till 14SG. Den kan mäta både ström, spänning och förbrukad energi så det är ett bra val om man vill ha fullständig kontroll på sina accar.

        För att hålla koll på mina accar till F3A-plan så har jag följande begränsningar, 1) tid max 8 min, jag tycker att jag inte kan hålla koncentrationen längre, 2) förbrukning max 80% av acc-kapaciteten - 200 mAh för landning, t.ex för 5000mAh accar sätter jag varningen på 3800. 3) spänningsvarning är lite knepigare, spänningen kan dippa rätt mycket vid ett snabbt pådrag så den kan man inte sätta för högt, man får en massa onödiga varningar.

        Problemet att du inte ser värdena från censorn kan var att du valt FASSTest 12 CH mode som bara kan visa RX voltage och extra voltage, du måste använda FASSTest 14 CH mode.
        I menyn TELEMETRY ska du få upp ett fönster med fyra fält varav ett ska heta CURRENT och ange sensorn som CURR-1678 markera denna och gå till sida 2 så får du upp VOLTAGE och CAPACITY.

        Hoppas detta kan vara till hjälp
        /Ingmar

        Kommentar


        • #5
          Ursprungligen postat av AndWho Visa inlägg
          Kan inte svara på hur Futaba telemetri funkar, men jag vill påpeka att det var ett lite missriktat råd att mäta energiförbrukning istf spänning.
          Jag å andra sidan har kört med alla möjliga sensorer från Futaba i olika kärror o kan säga att den SBS-01C (C för Current) som nämns ovan ger så mycket information att man kan använda bägge delarna dvs Förbrukning och Volt samtidigt - så jag håller inte med dig om att det var ett missriktat råd utan tvärtom. Har en sån i min FunCub XL och det är kanon för du får nuvarande strömförbrukning, Volttal i batteriet och hur många mAh man gjort av med sen nollställning (liten knapp på sensorn) och kan således både sätta larm på en förbrukning som Insve svarade ovan och vill man säkra att inte sätta dit ett redan använd batteri så finns det inget som hindrar dig från att sätta larm även på Volt om man vill. Efter flygning kan man läsa ut Min/Max värdena från flygningen. Rätt välinvesterade pengar i vissa telemetritillbehör.
          Riktiga motorer ryker utan att det luktar bränd elektronik!
          Står man med en låda på magen säljer man korv.

          Kommentar


          • #6
            BOB - Alla sensorer till Futaba har en egen 'slot' (nummer) som de använder, och för att det ska funka måste du välja den slot som din sensor sänder på och det borde stå i manualen till sensorn eller om du googlar det. Sen går du in på den sloten och där ska finnas några olika alternativ att välja på, så välj din sensor. Slit fram manualen till din sändare, där brukar stå rätt bra.
            Lycka till!
            Riktiga motorer ryker utan att det luktar bränd elektronik!
            Står man med en låda på magen säljer man korv.

            Kommentar


            • #7
              Fantastiskt utförliga svar. Jag tackar så mycket.

              Kommentar


              • #8
                Hej.

                Här finns det en svensk manual du kan titta i. Jag hoppas den kommer till nytta
                så att du får det att fungera, lycka till
                https://www.minicars.se/internt/arti...Swe_manual.PDF
                TomasE

                Kommentar


                • #9
                  Kom på en grej till, Är det här din första telemetrimottagare? Hur har du synkat in mottagaren mot sändaren? Har du tryckt på den lilla knappen på mottagaren eller? Isåfall har du anledningen där. FASSTest-mottagarna funkar som vanliga FASST-mottagare om man synkar dem på knappen, men för o få telemetrin o funka så måste du synka via en meny i sändaren, annars vet inte sändaren vilken mottagares information av alla där ute som den ska ta in informationen ifrån. En kompis hade gjort allt rätt - UTOM just synkningen av mottagaren mot sändaren så allt såg rätt ut men han fick det inte att funka.
                  Riktiga motorer ryker utan att det luktar bränd elektronik!
                  Står man med en låda på magen säljer man korv.

                  Kommentar


                  • #10
                    Sen kanske det beror på vilken version du har på programvaran i radion.
                    Här finns det information om uppdateringarna, ändringar i varje version.
                    http://www.ripmax.com/Futaba_Upgrade.aspx?UGID=T14SG

                    Kommentar


                    • #11
                      Ursprungligen postat av Per P Visa inlägg

                      Jag å andra sidan har kört med alla möjliga sensorer från Futaba i olika kärror o kan säga att den SBS-01C (C för Current) som nämns ovan ger så mycket information att man kan använda bägge delarna dvs Förbrukning och Volt samtidigt - så jag håller inte med dig om att det var ett missriktat råd utan tvärtom.
                      ....
                      Jag avrådde alltså inte från att använda den sensorn, säkert jättebra. Däremot att gissa hur många Ah man har kvar i batteriet baserat på hur mycket man dragit ur kan vara att lura sej själv. Men all data man kan få är värdefull, t.ex min o max värden på spänning, ström samt förbrukning etc etc Det är tolkning, bruk och missbruk av dessa man får se upp med.
                      Bara för att det kanske står 5Ah på acken innebär det inte att den faktiskt har just denna kapacitet/laddtillstånd vid start.
                      /A

                      Kommentar


                      • #12
                        Har möjlighet att köra alla tänkbara sensorer men efter att ha provat lite så kör jag numera som jag "alltid" gjort inom elflyget - jag mäter motortiden och det fungerar alldeles utmärkt. Sen har jag principen att sällan dra ur mera än runt 50--60 % av ackens kapacitet. Men jag är ju en vanlig "söndagsflygare" även om jag flyger nästan alla dagar i veckan numera. Ser man till att ha koll på sina ackar och laddtillstånder på dessa så behöver man inte vara så väldigt vetenskaplig - det fungerar bra ändå. Och jag har aldrig råkat ut för "strömtorsk" trots det myckna flygandet. Ordning och reda brukar räcka långt i de flesta sammanhang - i alla fall för oss "söndagsflygare".
                        Roger

                        Kommentar


                        • #13
                          Nu har jag gjort ett nytt försök. Det står 14 CH på displayen, som det skulle göra. Synkning av mottagare har gjorts enl manualen och andra sensorer fungerar. Men, jag har bara följande telemetri-fält:

                          RX-BATT
                          TEMP
                          EXT-VOLT
                          RPM

                          ALTITUDE
                          BATTERY
                          VARIO
                          EXT-VOLT

                          DISTANCE
                          ALTITUDE
                          SPEED
                          VARIO

                          Eftersom jag har använt GPS, rpm och temp sensorer så har jag haft data på många av fälten.

                          Jag har sålunda inget fält för Ah, så jag gissar att antingen måste ett sådant fält skapas eller också accepterar inte sändaren sensorn för Ah. Jag har aldrig uppdaterat sändaren så det är kanske det som är problemet, att sändaren är för gammal. Jag såg på länken ovan att det finns massor av uppdateringar. Så nu blir min fråga hur man uppdaterar. Det finns ju ingen USB-ingång på sändaren. Hur uppdaterar jag?

                          Kommentar


                          • #14
                            Den senast versionen är 8. Ladda ner härifrån och packa upp filen så finns det med en instruktion på hur man gör.
                            https://www.minicars.se/sv/artiklar/...008sb-24g.html
                            Tryck på fliken nerladdningar

                            Kommentar


                            • #15
                              Har du kollat i menyn CENSOR att CURR-1678 finns med? Jag ser att du har flera censorer så det kan vara att dina slot är utspridda så att det inte finns plats för GPS-censorn. Du kan behöva använda funktionen RELOCATE som samlar ihop oanvända slots.

                              /Ingmar
                              Senast redigerad av insve ; 2020-02-26, 20:52 .

                              Kommentar

                              Arbetar...
                              X