Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Minitest: Batterivärmarpåse från HobbyKing

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Minitest: Batterivärmarpåse från HobbyKing

    Mitt klubbfält saknar både laddnings- och värmemöjligheter. Trots det är vi några stycken som brukar flyga året om. Det går skapligt att hålla sig själv varm genom att sätta på sig många lager med kläder, men det går sämre att hålla batterierna varma. På vintrarna är det nästan enbart F5J (elseglare) som flygs, och eftersom en ”normal” F5J-maskin drar 40-60A i starten och de flesta använder 3S-1000 eller liknande så märks det stor skillnad på ett varmt och kallt batteri.

    Jag har tidigare använt en kylväska som jag lagt 1-2 liter varmvatten i PET-flaskor inuti. Det brukar funka rätt bra men det är lite extrapyssel att fixa inför flygningar. Senast jag handlade från HobbyKing passade jag därför på att lägga med en Batterivärmarpåse i inköpskorgen för att se om det skulle revolutionera mina vinterflygdagar.

    Påsen har XT60-kontakt för anslutning till trecells-LiPO. Inuti finns värmeslingor som styrs av en elektronisk termostat. På påsen finns även några lysdioder som indikerar vilken temperatur som ställts in, samt två knappar för att välja temperatur (i sju steg för temperaturer mellan 25 och 45 grader). Det medföljer även krokodilklämmor för anslutning till t.ex. bilbatteri.

    Förutom några tester hemma har jag bara använt den en gång i fält. Den gången hade jag både hängslen och livrem, dvs både kylväska med varmvatten och LiPO-värmarpåsen. Jag hade påsen inställd på 25 grader och hade den igång i drygt en timme. Utomhustemperaturen var cirka 4 minusgrader. Laddning och förvaring försiggick i den öppna bagageluckan på bilen, dvs i utomhusklimat.

    På det stora hela är jag nöjd. Det var betydligt lättare att hålla batterierna varmare under laddning med påsen än med kylväskan, och batterierna var varma och gav full effekt direkt i första start. (Det är annars vanligt på vintern att planet stiger bättre under andra starten än under den första.) Jag använde värmarpåsen som laddningspåse, så det blev lite mindre grejor att hålla på med under laddningen, men sladden mellan kraftkällan (alltså batteriet som används för att värma påsen) och påsen är för kort för att kraftkällan ska kunna förvaras i värmen, så den hänger utanför och tenderade att vara i vägen när jag hanterade påsen för att stoppa i batterierna som ska laddas. Till nästa gång ska jag fixa förlängningskabel för att se om det blir bättre.

    Som jag redan nämnt körde jag påsen i drygt en timme i ca -4C. Värmen inuti påsen var inställd på 25C (den lägsta möjliga temperaturen). När jag kom hem kunde jag ladda ca 1 Ah i kraftkällan, så en vanlig 2200-LiPO räcker ungefär 90 minuter (jag har inte testat med högre temperatur i påsen eller lägre utomhustemperatur). Jag har inte vågat prova om påsen slår av sig själv om kraftkällan får för låg spänning, men det står inget om detta i ”manualen” (den ynkliga lilla papperslapp som följde med påsen). För att vara på den säkra sidan använde jag en LiPO-varnare med summer i balanskontakten.

    Sammanfattning: Påsen funkar bra, men är lite onödig om man bara flyger någon enstaka gång på vintern. Om man inte har stora trecells-LiPO eller bilbatteri som kraftkälla bör man se till att säkra upp med en summer så att man inte skadar kraftkällan.

    Bilden är "stulen" från HobbyKing. Länk till påsen: https://hobbyking.com/en_us/turnigy-...ag-12v-dc.html

  • #2
    Ja, varma ackar är viktigare än man tror om man vill få ut max effekt direkt! Här ett test jag gjorde för länge sen.. http://rc-glider.com/tipsotest/trimmalipo.html

    Kommentar


    • #3
      Precis.Enda skillnaden är att jag upplever att motorn är den begränsande faktorn ner till ca 10 graders utomhustemperatur, därefter börjar batterierna vara det som begränsar stighastigheten. Fast det beror förstås på hur nära marginalen för batterierna man har dimensionerat setup:en.

      Kommentar


      • Johan Lindell
        Johan Lindell Kommenterade
        Redigering av en kommentar
        Hur menar du, motorn tar ju x antal Amp, men är ju volten som blir högre när det inre motståndet i acken minskar av värme..

    • #4
      Jag upplever att skillnaden i effekt pga minskad inre resistans är väldigt liten och inte gör någon praktisk skillnad. När jag tränar så kör jag motorn ett antal sekunder (för närvarande 16 sekunder) och läser av F5J-höjden efteråt. Jag upplever inte att jag får några skillnader i starthöjd pga utomhustemperatur så länge som det är varmare än ca 10-12 grader. Inte heller får jag några stora skillnader mellan första och andra starten på samma batteri. Däremot, när utomhustemperaturen sjunker får jag ofta högre starthöjd på andra starten än på den första, såvida jag inte förvärmer batterierna.

      Kommentar

      Arbetar...
      X