Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Testpiloter sökes

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Testpiloter sökes

    För segelflygare finns Elsegelutmaningen, en "tävling" där varje person flyger när och var den vill och skriver in resultatet i en forumtråd. Vinnaren varje månad får ett diplom i pdf-format som man får skriva ut själv. Eftersom alla har olika plan och flyger på olika platser olika dagar så är förhållandena inte på något vis rättvisa så man tävlar egentligen mer mot sig själv än mot de andra deltagarna men man får ändå en sporre att flyga och träna mer.

    Nu vill jag, i egenskap av tf ordförande i Bredd, försöka få igång en motsvarande utmaning för motorflyg. Jag har hittat på en tävlingsform som jag hoppas ska fungera och jag har skapat preliminära regler men eftersom jag själv flyger motorflyg som en kratta har jag svårt att utvärdera om den är praktiskt möjlig, rolig och utmanande.

    Jag söker därför några piloter som kan tänka sig att prova och utvärdera tävlingsformen. Det som krävs är:
    • Tillgång till elmotorflygplan (jag har tyvärr inte lyckats komma på någon bra form för bränsleflyg ännu). Flygplanstypen och -storleken är helt oväsentlig, jag själv gjorde de inledande testerna med en enmeters Funman med höjd/sida/motor.
    • Möjlighet att göra minst tre (men gärna fler) flygningar enligt tävlingsformen inom den närmaste tvåveckorsperioden.
    • Skicklighet är absolut inget krav! Däremot vill jag gärna veta om du anser att din poäng motsvarar din flygning.
    • Att mejla mig resultatet och en kort utvärdering av upplevelsen.

    PM:a mig här på forumet, eller mejla mig på stefan@revestam.se om du kan tänka dig att vara testpilot så svarar jag med instruktioner om vad jag behöver hjälp med.
    Senast redigerad av StefanR ; 2022-02-07, 11:01 . Anledning: Edit: lade till punkt tre i "kravlistan".

  • #2
    Bumpelibump!

    Jag kan säga att arbetsnamnet är Precisionsutmaningen och som namnet antyder är utmaningen att flyga jämnt - inte att utföra avancerade konstflygmanövrer. Hittills har två personer anmält intresse av att prova, det vore toppen om ytterligare en eller två kan tänka sig att testa.

    Kommentar


    • #3
      Gissar att man gärna vill veta lite mera om tävlingsmomenten för att kunna avgöra om man är intresserad eller inte, Stefan...
      Roger

      Kommentar


      • #4
        Håller med Roger, vill också gärna veta lite mera först.
        /Peo

        Kommentar


        • #5
          Jag förstår absolut känslan att inte vilja förbinda sig till något man inte vet något om. Anledningen till att jag inte publicerar iden och regelutkastet riktigt än är att jag tror att det är bättre att hålla den inledande utvärderingen i en liten grupp och göra det snabbt. Därefter presenteras regelverket som gäller under första året. När säsongen är över är jag övertygad om att det finns många förbättringsförslag som man då kan försöka enas om och skriva nya regler. Men att ta de diskussionerna i stor grupp just nu tror jag är kontraproduktivt om vi ska få till ett regelverk innan säsongen drar igång på allvar.

          Men jag kan säga så här: min tanke med Precisionsutmaningen är att den ska vara så enkel att även en nybörjare kan genomföra den, men den ska vara så utmanande att även en mycket skicklig pilot kommer märka skillnad i resultatet beroende på om han/hon har en bra eller dålig dag. Jag har ingen aning om i fall jag lyckats eller inte så just nu är jag oerhört nyfiken på att få återkoppling från de första testpiloterna för att höra om iden och reglerna bär eller brister.

          Det finns som sagt utrymme för en, två, eller max tre testpiloter till som har möjlighet att påverka regelverket inför den här säsongen. Först fram...

          Kommentar

          Arbetar...
          X