Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Hur koppla in mAh-sensor?

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Hur koppla in mAh-sensor?

    Jag har ju använt Mah-sensorn i ett tidigare plan, nu försöker jag montera samma sensor i ett nytt plan men jag har ju glömt hur jag gjorde. Undrar om någon kan påminna mig?

    Har en Futaba T18SZ med mottagare R7008SB. Sensorn är inte Futabas men har fungerat perfekt med mottagaren. Futabas manual har flera telemetrisensorer men inte mAh. I sändaren använder jag under installationsförsöken samma modell som sensorn satt i tidigare. Det borde ju fungera så något fel har jag gjort. Från sensorn går ju en kabel till mottagaren och det är nu jag inte kommer ihåg hur jag skall göra. Jag har satt in kabeln i SBUS2-porten, och det som händer är att i telemetrin visar olika värden för temp och rpm när jag ger gas, men någon mAh finns inte alls. Hur får jag fatt på mAh i sändaren?

    Jag har normalt bensinmodeller, så jag är helt okunnig om elmotorer med tillbehör. Så om någon kan tipsa mig om vad jag skall göra så beskriv det som till en nybörjare.

  • #2
    Utan att veta nåt specifikt om varken fin Futaba eller din sensor så kan det ändå vara intressant att veta om du har ett fartreglage med inbyggd BEC eller om du kör en separat BEC ?
    Med den kunskapen, samt vilken sensor du verkligen har, så kan du säkert få hjälp här.
    Generellt så brukar den typen av sensorer kräva att plus-ledningen mellan reglaget och acken passerar sensorn så det kan ju vara nåt att börja med.
    Roger

    Kommentar


    • #3
      Det är inte så bara att du inte satt in den i rätt slot under teletetrimenyn i sändaren?

      Har du modellminnet kvar från förra modellen du hade sensorn i så kolla där vilken slot den satt i så du gör likadant igen, där ser du även vilken sorts sensor du sagt till sändaren att du använder.
      Riktiga motorer ryker utan att det luktar bränd elektronik!
      Står man med en låda på magen säljer man korv.

      Kommentar


      • #4
        Så här är det. Jag hade tidigare en F3A-modell med YS-motor. YS-motorn krånglade så jag bytte ut den mot en elmotor - min första elmotor någonsin. Jag köper en mAh-sensor som är kompatibel med Futabas sensor. Fartreglaget är en Talon. Då som nu lyckades jag inte hitta mAh i sändaren och bad om hjälp på denna site och fick hjälpen och det hela fungerade perfekt 2-3 år. Så kraschade jag och köpte en ny modell, satte in Talonen med sensorn pålödd, samma mottagare, samma sändare och har använt mig av samma modell i sändaren, dvs den modell där sensorn fungerade. Det enda som skiljer är att det är en ny modell grejerna sitter i. Det rimliga är att motor-BEC-sensor-mottagare-paketet inte skall känna av att det sitter i en ny modell. Eftersom jag under monteringsförsöken använder den gamla modellen i sändaren så skall inte heller sändaren känna av att grejerna sitter i en annan modell. Men trots att jag använder samma modell i sändaren, där jag tidigare kunde se förbrukade mAh så finns det inte kvar längre! Och jag vet inte vad jag gör för fel. Jag kommer inte ihåg vad jag fick för info på denna site tidigare, och det är därför jag ställer frågan igen.

        Kommentar


        • #5
          Det där låter riktigt konstigt. Det finns ingen möjlighet att kontakten är vänd på eller ett kabelbrott så sensorn inte får ström som den ska?
          Riktiga motorer ryker utan att det luktar bränd elektronik!
          Står man med en låda på magen säljer man korv.

          Kommentar


          • #6
            När jag varvar upp motorn så ger temp och rpm olika värden hela tiden (trots att inga sådana sensorer är installerade) så de känner alltså av mAh-sensorn, vilket ju måste betyda att sensorn ger mätvärden in till sändaren. Sensorn var ju tidigare installerad mot sändaren och fungerade perfekt så det är ju underligt att mAh inte finns kvar i sändaren. Det är det jag inte förstår, varför jag inte har kvar mAh i modellen i sändaren. Hur kan den bara försvinna? Jag tänkte att jag skulle installera sensorn igen i sändaren, men jag kommer ju inte ihåg hur jag gjorde det för några år sedan. Hur installerar man sensorn i sändaren? Skall inte sändaren känna igen sensorn automatiskt?

            Sensorns signalkabel är lödd i sensorn och har inte varit loss. Kontakten in i mottagarens SBUS2 kan väl i princip vändas, men jag har kollat flera gånger att den vita signalkabeln skall vara mot insidan och den svarta minuskabeln utåt. Så visar manualen och så är den insatt i mottagaren. Sensorn är ju inlödd i reglaget Talon´s pluskabel och har inte varit loss..

            Kommentar


            • #7
              Hade jag varit du så hade jag tagit fram lödkolven och sedan lött loss den där sensorn och slängt den, för det ska inte finnas signal som visar att temp och rotation ändras från en strömsensor... Sedan skaffat en orginalsensor SBS-01C.
              Riktiga motorer ryker utan att det luktar bränd elektronik!
              Står man med en låda på magen säljer man korv.

              Kommentar


              • #8
                OK, men problemet är ju att den mAh-visning jag tidigare hade i telemetrin i sändaren nu har försvunnit. Det finns alltså ingen mAh-visning i sändaren, den har försvunnit. Tidigare, när jag flög gamla planet, så fanns mAh så fort jag knappade fram telemetrin, det finns inte kvar. Något har hänt i sändaren som också gör att signalen från sensorn påverkar temp- och rpm-visningen, förmodligen eftersom signalen från sensorn inte hittar någon mAh-visning. Så jag undrar fortfarande hur jag får in mAh-visning i sändaren, jag vill börja med det innan jag kasserar sensorn. I manualen för T18SZ finns sensorerna batteri, temp, rpm, höjd, variom, volt, GPS, ström, men mAh finns inte. Jag ansluter sensorn bakpå sändaren och försöker registrera den, men det fungerar inte. Så jag vet inte hur man gör. Kan någon förklara hur man gör?

                Kommentar


                • #9
                  Fast orsaken kan ju också vara som Per P påpekar - alltså själva sensorn. Och inte nödvändigtvis nån inställningsfråga i själva sändaren.
                  Inte lätt att veta vad. Kontakta leverantören av sensorn och hör om denne har nån idé.
                  Roger

                  Kommentar


                  • #10
                    mAh sensor har du aldrig kunnat aktivera i en T18SZ, det heter Current, och som undermeny för Current-sensorn kan man välja vad man vill ska visas. Man får 3 val, Current dvs nuvarande Ampere genom sensorn, Voltage för aktuell spänning i drivacken eller Capacity. Det är Capacity du är ute efter för den visas som förbrukade mAh. Men eftersom du inte bytt modellminne och du skriver att du inte ändrat något i sändaren, samma mottagare och allt så måste ju något ha hänt med utrustningen för sändaren ändrar inte sig själv, och då lämnar det i princip bara 1 alternativ och det är att det hänt något med sensorn. Jag har själv en T18SZ, och jag har 5st strömsensorer och inte tusan har de ändrat sig själva någon gång även om jag flyttat en sensor från en modell till en annan. All information ligger i modellminnet. Så det är jättesvårt att veta hur man ska kunna hjälpa dig med det här. Frågan är lite också varför du har Rotations-sensor inlagd i modellminnet om du ändå inte har någon sådan sensor inkopplad. Likaså tempen.
                    Riktiga motorer ryker utan att det luktar bränd elektronik!
                    Står man med en låda på magen säljer man korv.

                    Kommentar


                    • #11
                      Jag tackar för all hjälp jag har fått. Lyckades till slut, så nu fungerar det. Först programmerade jag om sensorn till slot 1, sedan satte jag in sensorkabeln på baksidan av sändaren och registrerade sensorn, sedan valde jag slot 1 och då dök det upp i telemetrin. Vad man än kallar det så mäter den mAh och visar mAh. Och sensorn är det inget fel på, men tydligen så hade dess programmering släppt eller jag har kommit åt något under installationen.

                      Kommentar

                      Arbetar...
                      X