Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Hjälp med installation av drivlina i SK2000E

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Hjälp med installation av drivlina i SK2000E

    Hej!
    Jag håller på och bygger min första eldrivna modell. Just nu funderar jag lite över hur installationen av drivlinan ska göras på bästa sätt.

    För att få tyngdpunkten rätt så bör accen sitta i främre ”facket”, men då får det trängas med både ESC och motor i samma utrymme. Det går att lösa, men jag ogillar när grejor ligger trångt när det finns så gott om plats i övrigt.

    kan jag förlänga kablarna mellan motor och fartreglage och på så vis ha reglaget i bakre facket tillsammans med mottagaren? Tanken är att jag ska löda i alla skarvar. Isåfall kan jag ta upp lufthål ut under vingen samt i första kroppsspantet för kylning.

    Och, kan någon ge en ungefärlig uppskattning kring förväntad flygtid med grejorna?
    Flygplanet kommer landa på ca 1070g komplett.

    Motor: DYS A3542-5 kv1250 664w med propeller APC 9x4,5E

    Reglage: Turnigy PLUSH 40A BEC

    LiPo: 3s 2200 mAh 24,4Mw

    Som ni märker så är jag total nybörjare på eldrift, så alla tips mottages tacksamt.

    MVH Erik

  • #2
    Hej,
    Till att börja med skulle jag flytta motorn till utsidan, bra för kylning och mera plats i planet,
    Fartreglaget ser ut att kunna monteras på väggen i utrymmet och att du får plats med batteriet på golvet.
    //kenneth

    Kommentar


    • #3
      Jag har sett många modeller med motorn ”utombords”, jag tänkte sätta min inuti bara för att jag tycker det blir snyggare. Har borrat upp 4 st 1cm hål runt motorn i nosspantet för kylning, men det kanske inte räcker? Det ska även tas upp hål i första spantet samt på sidorna så luftströmmen kommer åt reglaget.

      Jag har prövat att lägga grejerna i främre facket men får då väldigt svårt att komma åt kontakter mm (jag har riktiga ”dasslock” till händer) så det är mest därför jag vill ha reglaget längre bak. Visserligen kanske det inte behövs pillas så mycket när det väl är slutmonterat, men det känns ändå gött att kunna komma åt grejerna smidigt. Då kan jag dessutom göra en liten uppåtgående ramp i balsa/plywood som accen kan glida upp över motorn på när jag kraschar.

      Kommentar


      • #4
        Hej, jag har elkonverterat Gårdstads föregångare SK-78. Fick den på köpet när jag köpte en vinge. Den har flugit med .40:a glödstiftare så den väger flygklar 2,2 kg. Inser att jag inte har några bra bilder på installationen. Som bilden visar byggde jag ett motorfäste framför för att få fram motorn tillräckligt långt. Sk78 har ju lite annat utseende i nosen. Din Sk2000 ser ju ut att kunna få plats med batteriet bakom motorn.

        Klicka på bilden för större version

Namn:		undersida.jpg
Visningar:	393
Storlek:		72,5 KB
ID:		10703

        Men hur gjorde jag då?
        Förutom motorfästet fick jag såga/skära/fila upp ett hål i främre vingspantet längst ner så att mitt batteri kunde få plats. Fartreglaget satte jag högt upp på ena sidoväggen med dubbelhäftande tejp, det finns ändå tillräckligt med plats för att får ner batteriet bredvid. När jag ansluter gör jag det oftast efter att acken lagts på plats, men ibland också före.
        Jag tycker att det ser ut som om Du kan sätta Ditt fartreglage på en sidovägg också, kanske får Du vrida motorn för att få kablarna ut på sidan.


        En grej som jag alltid gör när jag bygger (är notorisk ritnings/balsabyggare) är att jag först grovbalanserar modellen med allting i, och sedan fixar ackfacket så att jag kan flytta acken ca ±10 mm för att finjustera tyngdpunkten. Sedan är det ganska viktigt att ha något som håller ner acken, så att den inte ramlar omkring t.ex. i en looping, kan göras med limmad skumplast i luckan.

        Sedan vad gäller Din drivlina, om Du tar ut 664 watt effekt ur motorn tror jag Du bränner fartreglaget, det blir över 60 Ampere. Vet inte hur avancerat Du tänker flyga den, med om den väger ca 1100 gram så flyger den bra med typ 25-30 Ampere. Men om det finns det flera som är bättre på detta än jag.
        Min 2,2 kg tunga SK-78 Startar med ca 10 meter rullsträcka och loopar 3-4 ggr på varandra utan problem med 4s 4000 ack och ca 35-40 Ampere, det blir någonstans 220 watt/kg som jämförelse. i mitt fall är det motorn som går nära sin max.kapacitet.
        Klicka på bilden för större version

Namn:		sk78smff.jpg
Visningar:	403
Storlek:		1,37 MB
ID:		10704
        "If it looks allright, it flies allright"

        Kommentar


        • #5

          Tog en promenad ut till modellflygklubben och knäppte ett par bilder på installationen i min SK78:a. Som synes på bilderna är utrymmet för acken mycket kortare än i SK2000, så motorn monterades på ett extra motorfäste framför det som i original är motorspant för en glödstiftare

          Min drivlina:
          Motor Plettenberg Orbit 10-22
          Propeller APC-E 11x7"
          Fartreglage Hobbywing Skywalker 60 Amp
          Ack Xtron 4000 4s 4000mAh

          Som tidigare skrivet drar motorn ca 35-39 Ampere med fulladdad ack. Det och 4 celler är nog "i taket" för vad motorn är byggd för.
          Grejorna sitter även i min Poison, men då med en 3x 3300 ack i stället

          Klicka på bilden för större version

Namn:		sk78smff-3.jpg
Visningar:	317
Storlek:		64,3 KB
ID:		10708
Klicka på bilden för större version

Namn:		sk78smff-2.jpg
Visningar:	306
Storlek:		178,0 KB
ID:		10709
          "If it looks allright, it flies allright"

          Kommentar


          • erik_j
            erik_j Kommenterade
            Redigering av en kommentar
            Snyggt konverterat, jag gillar verkligen enkelheten i Gårdstads modeller.

        • #6
          Ursprungligen postat av erik_j Visa inlägg
          kan jag förlänga kablarna... ... ...Tanken är att jag ska löda i alla skarvar.
          Löda eller crimpa i en vibrationsutsatt miljö? - Crimpa är vad jag har hört att det ska vara i svåra fall iaf. Å andra sidan så kanske man inte inte kör med hobbygrejor i samma utsträckning som t.ex. ett fordon (även om man skulle vilja...). Skarvhylsor (som man t.ex. trycker ihop med en kabelskotång) finns också för mycket små dimensioner på ELFA t.ex. Vet dock verkligen inte om vibrationer och lödda lösa sladdar är ett problem även i modellflygplan eller inte.
          https://millennialdiyer.com/articles...imp-or-solder/
          https://en.wikipedia.org/wiki/Crimp_(electrical)#Theory

          Kommentar


          • #7
            Det skall mycket till innan vibrationer på motorkablar skall bli ett problem i en elkärra. M a o - aldrig upplevt det under mina snart 20 år som elflygare. Installerar jag allt själv så brukar jag löda motorkablarna - gäller det skarvar så brukar krympslang utanpå lödningen lösa alla eventuella problem. Köper man PNP eller BNF-kärror så brukar det sitta runda kontakter mellan motor och fartreglage - alltså delbart.
            Roger

            Kommentar


            • #8
              Tack för alla svar!
              Det är alltså inga problem att förlänga kablar mellan motor och fartreglage för att kunna placera det längre bak i kroppen?

              Jag får se mig som nybörjare i hobbyn, jag har byggt flera RC-plan genom åren men bara flugit några dussin gånger. De framgångsrika landningarna kan räknas på en hand...

              Så, denna kärra är tänkt att tas med till en riktig flygklubb och förhoppningsvis fås hjälp med att trimma in, och därefter söndagsflygas i maklig takt tills jag blivit mera varm i kläderna.

              Airfoil skrev att jag måhända har ”tagit i” lite med valet av motor på 664w. Bör jag byta, eller kan jag köra på den setup som jag specat i mitt första inlägg?

              Med vänlig hälsning, Erik




              Kommentar


              • #9
                Nja - jag skulle göra som Airfoil föreslår - placera fartreglaget på insidan av kroppssidan så långt fram som möjligt.
                Alternativt gör du ett "dubbelgolv" i främre utrymmet och placerar fartreglaget under det golvet. Inte helt ovanligt i "färdig-kärror".
                Roger
                Senast redigerad av mcregor ; 2020-05-12, 17:07 .

                Kommentar


                • #10
                  Jag gör som flera föreslagit och petar ner alla grejorna i främre facket. Frugan får väl hjälpa till där jag inte kommer åt.

                  Återstår frågan om drivlinan i sin helhet- jag är som sagt novis på elflyg. Är det risk att jag bränner reglaget om jag kör med den setup som jag specat i mitt första inlägg?

                  Kommentar


                  • #11
                    Nu tror jag inte att motorn drar bortåt 60 Ampere med en 9x4,5" propeller.
                    Det här hittade jag hos Aliexpress:

                    A3542/5 1250KV Outrunner Brushless Motor

                    Model No.: A3542-5
                    KV: 1250
                    Weight: 130g
                    Motor Dimensions: 35*42mm
                    Shaft Size: 4.0x61mm
                    Prop/ recom: 8x7/9x5
                    Battery: 2-4Li-Po
                    Idle Current: 2A
                    Load Current: 17.8A
                    Power(Watt): 580
                    ESC(A): 50A
                    Ri (Ω): 0.021
                    Pull (Approx): 790g


                    Enligt den här tabellen drar den 17,8 Amp med en 8x7 alternativt 9x5" snurra.
                    Som jämförelse har jag en Roxxy 3542 i en elseglare som körs på 3 celler och har en 12x6" fällbar propeller och ett Jeti 40 Amp fartreglage

                    Sedan finns Dymond med beteckning AL 3542 profi och kv på 1250 rpm, enligt tyska Aufwind drar den mellan 30 och 40 ampere med 12x6"

                    Om Du ska gå med i en klubb så passa på att fråga om någon kan hjälpa Dej att mäta strömmen med Din setup, så får Du kvitto på hur det funkar. Det går med en tångamperemeter. För en ström på bortåt 30 Ampere tror jag Du landar i en lite större snurra, eller åtminstone större stigning. Jag har 11x7" i SK-78 men det är på gränsen till för stor diameter då den nästa skrapar i marken när nosstället niger.
                    "If it looks allright, it flies allright"

                    Kommentar


                    • #12
                      Jag tror inte 9*4,5 proppen funkar bra , gå upp till 10*6 och du det räcker att köra på halv gas då drar den inte mycket.

                      Fråga om nån kan mäta med en tångamparemeter,

                      Kommentar


                      • #13
                        Hej och tack för svaren.

                        Turligt nog har jag visst en granne (med lantliga mått) som är något utav en nörd i kubik när det kommer till teknik och el. Han har lovat att hjälpa mig mäta allt som behövs.

                        Men då möter vi alltså vid tänkt Max belastning, alltså ”full spetta” samt Max roderutslag?

                        Kommentar


                        • #14
                          Har en Dynomax-motor som väger runt 85 g och har ett kV runt 1220. Men en Graupner folding-propp 9*6" och 3S2200 drar den runt 32 A - det blir runt 350 W inmatad effekt.
                          Jag hade nog valt en motor med lite lägre kV när vi talar om motorer i den viktklass som TS valt men det kommer säkert att fungera - dock kan det behövas lite tester med olika proppar. Initialt skulle jag nog som kawa föreslår testa med en 10*6" propp och mäta strömmen.
                          Sen rekommenderar jag en tångamperemeter (som klarar likström - DC) vilken är lätt att använda för att mäta strömförbrukningen. Bara att "knipsa" runt en av kablarna ifrån acken för att mäta. T ex en sån här - https://www.biltema.se/verktyg/matve...cdc-2000023355
                          Roger
                          Senast redigerad av mcregor ; 2020-05-13, 08:15 .

                          Kommentar


                          • #15
                            Tack för alla svar! Det är några år sedan jag nyttjade forumet, blir återigen påmind om hur mycket hjälpsamt folk det finns inom hobbyn.

                            Men, ikväll skedde det drastiska ting. Återkommer med en byggtråd.

                            Kommentar

                            Arbetar...
                            X