Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

laser skära byggsats

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • laser skära byggsats

    hej är det någon som vet om man någonstans i detta land låta laser skära en byggsats efter en pappers ritning
    MVH
    Anders

  • #2
    Kolla mbs rc, har för mig att dem skär ut i laser.

    Kommentar


    • #3
      MBS vill nog som de flesta få underlaget i nåt gängse filformat och inte som en pappersritning - http://www.mbs-rcmodels.se/laserskarning/
      Roger

      Kommentar


      • #4
        Det är absolut lite pyssel att gå från ritning till laserskärning. Någon kan säkert göra det åt dig, men du får betala för det. Innan ritningen scannats, konverterats till vektorformat, felkorigerats, samt omstrukturerats till de material du vill skära så har det nog gått ett par timmar.

        När det gäller laserskärning har jag använt mig av https://techstation.se/sv/
        Utmärkt service och killen som driver det är modellflygare. MBS har jag också bara hört positivt om. Om någon av dem vill göra hela jobbet vet jag ej.

        Kommentar


        • #5
          Hej Anders, det är som David beskriver, en ganska lång process från pappersritning till skuret. Jag gör det för eget bruk och har prövat diverse "automatiska" översättningar från en scannad ritning till vektorformat som skäraren kan hantera men jag har inte hittat något som är tillräckligt bra. Det jag tycker fungerar bäst är att helt enkelt rita i vektorformat i ett eget lager ovanpå den scannade ritningen. Beroende på hur ritningen ser ut tar det från några till många timmar. Vad är det för ritning du har? Storlek? Är alla spryglar olika eller är det konstant korda? Hur ser kroppen ut? Visa gärna ett foto av ritning eller modell.

          Med vänlig hälsning,
          Kjell Nilsson
          Senast redigerad av kjni ; 2020-01-08, 23:35 .

          Kommentar


          • #6
            Ursprungligen postat av David Visa inlägg
            ...men du får betala för det. Innan ritningen scannats, konverterats till vektorformat, felkorigerats, samt omstrukturerats till de material du vill skära så har det nog gått ett par timmar.
            Frågan är om det över huvud taget är värt att gå igenom alla dessa processer om det handlar om ett enda byggprojekt...?
            Det tar ju inte särskilt lång tid att själv greppa verktygen och skära ut bitarna inför bygget...och här sker ju eventuell felkorrigering "automatiskt" under arbetets gång....
            Jag tror faktiskt att det går snabbare, dvs om det är tid man vill vinna.....

            Men om man tänker producera en byggsats för försäljning, kan det förstås löna sig att "cadda" och laserskära.....
            Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2020-01-08, 13:35 .
            ...så där lagom vintage...

            Kommentar

            Arbetar...
            X