Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Beräkna, konstruera och bygga helt egen modell

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • #46
    Hej! Jag håller på med ett segelplan som är ihop plock av en udda vinge och kropp jag hade låg och behöver bygga stabbe och fena. Jag läste din tråd om att "Beräkna, konstruera och bygga helt egen modell" men blev lite fundersam över värdet spv/bredd. Du har skrivit att spv/bredd = 5,2 men längre ned står "Stabbens spv/korda skall vara mindre än vingens 4,4 säg 4,2". Då är helt plötsligt spv/bredd = 4.4 och att stabben då behöver vara ca 4,2 endast 0,2 mindre. Tittar man på ursprungliga spv/bredd = 5,2 så blir ju stabben 4,2 hela 1.0 mindre. Snälla förklara så jag inte gör alltför fel :-) Jag gjorde ett excelark rär jag fyller i rot och topp korda så r¨änkte jag att det skulle räkna ut resten av sig självt :-) Vinge Om bredden görs 530 i roten och 310 i spetsen så är medelkordan omkr 420, då får jag spv/bredd = 5,2. Ett normalt riktvärde är 5-6. Så det blir bra. Ett snabbt plan har korta och breda vingar, långsamt plan har längre smala vingar. En seglare har ju extremt långa vingar. Orsaken är att luft går runt vingspetsen från övertryck på undersidan till undertryck på ovansidan så att bärkraft förloras. Långa vingar ger lägre procentuell förlust, superviktigt för seglare. Snabbgående flyg vill minska luftmotståndet med kortare vingar. Jag väljer vingprofil för vingroten NACA 2415 och för vingspetsen NACA 2412 som är en relativt tunnare profil. Här kommer mina första två frågor till någon som kan mer än jag. För stabilitet behöver en lågvingad modell V-form. Jag har letat på nätet efter underlag för hur stor vinkeln bör vara men har inte hittat något. Jag har valt 4,5°. Jag har ingen aning om huruvida denna vinkel är bra eller inte. Infästningsvinkel (=anfallsvinkel i planflykt). Hur mycket skall den vara för en semisymmetrisk vinge? Kan 1,5° tänkas vara en lagom vinkel? Stabbe Jag har börjat bygga stabben för att under tiden fundera över hur jag skall göra vingen och vingbalken (motsvarande vingröret). Vingens nettoyta = 80 dm² och bruttoyta (med mellanliggande kropp) = 90 dm² Stabbens nettoyta skall vara ca 20% av vingens bruttoyta, dvs 20% x 90 = 18 dm². Stabbens spv/korda skall vara mindre än vingens 4,4 säg 4,2 Jag tänkte vväl att detta skulle leda till att jag ritar en egen seglare på ca 2m i slutändan
    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
    ESU deltagare och ESU administratör
    https://www.autopartner.se/

    Kommentar

    Arbetar...
    X