Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Skall man klä blött med Koverall?

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Skall man klä blött med Koverall?

    Hej!
    Kanske dum fråga, men jag aldrig använt Koverall. Skall man precis som med siden och nylon blöta duken rejält innan man börjar fästa den?

    Och en följdfråda - den skall kunna sträckas med värme - någon som vet ungefär vilken temperatur som sträckningen börjar vid?

    Bästa hälsningar // Ingvar

  • #2
    Nej, det läggs på torrt. Lägg först på t.ex zaponlack på träkonstruktionen och låt det torka. Tag sedan tillklippt torr Koverall och fäst med zaponlack där det redan är lackat, använd ett finger och stryk ut med. Duken skall vara slät men inte sträckt. när det torkat kan man sträcka med strykjärn eller varmluftpistol. Börja med ca 150 grader och justera därifrån.
    /Janne

    Kommentar


    • #3
      Jag har använt SIG Koverall. Jag klädde "tort" och det funka bra. Man spänner ju upp beklädnaden sen med värme(pistol) eller strykjärn så att det är lite slakt i början gör inget. Vet inte ens om det går att blöta Koverall, det är ju väldigt "stumt" material (polyester) så att det skulle krympa när ev. vatten avdunstar från materialet tror jag inte på. Står i instruktionen till Koverall att man skall använda ca 300 F = ca 150 C temperatur för krympning. se bifogad PDF.
      Jag fäste Koverall:en med spännlack på ramverket dvs jag klädde på det gamla traditionella sättet men man kan använda SIG Stix-It istället och värma fast Koverall:en om man hellre föredrar det. Sen spände jag Koverall:en med varmluftspistol och sen hade jag på spännlack och sist några lager Zaponlack (spänner nästan inget) tills väven var mättad och målade sen med 2-komp färg (tror det var Alfodur, vet ej om det ens finns sådan färg längre).
      En sak man får tänka på när man klär med material som Koverall är att alla skarvar blir ganska synliga. det går ej slipa ner dem som det går med sidenskarvar t ex.
      /Bo
      SIG_Koverall_instruktion.pdf
      Bifogade filer
      Senast redigerad av bem ; 2019-10-23, 13:53 .
      Karlstads MFK

      Kommentar


      • #4
        Tack för svaren!
        Ja det följde inte med så mycket vettig info i den påsen jag köpte. Så det är alltså polyester och inte nylon (polyamid alltså). Det är inte lätt färga vare sig polyamid eller polyester, det var därför som temperaturen är intressant att veta - det kan behöva komma till kokpunkten när man färgar syntetmaterial.

        Alltså klä torrt - känns litet mysko, men då har jag ju bättre koll än med nylon som gärna vill spänna väldigt hårt om man klär vått. Just i detta fallet är det dock bara att få en mekanskt hållbar yta som gäller.

        Hoppas att Koverall går att slipa - det gör iallafall inte nylon.

        Bästa hösthälsningar // Ingvar , Borås

        Kommentar


        • #5
          Ett bra sätt att få bort synliga skarvar när man klär med Koverall eller nylon, båda är ju svårt att slipa bort synliga skarvar på, är att blanda talkpulver i t.ex zaponlack eller dope
          och mätta skarvarna. Sedan går det att slipa försiktigt så syns inte skarvarna.
          /Janne

          Kommentar


          • #6
            Ja detta var en utmaning att klä med detta märkliga material. Att fästa en trasa som är full av veck så det blir helt utan veck i kanterna var svårt. Nästa svårighet - värmepickan - koverall spänner håradare än nylon som man klär blöt och sedan får självtorka. Nylon spänner såpass att t.ex en vinge blir skev. Koverall sliter loss träet om man dundrar på med värmepicka.

            Till helplankat duger det dock, och vid 140 grader börjar den sträcka litet snällt. Inga problem att slipa skarvarna.

            Kanske är detta bra till att göra gångjärn av månntro. De nylonband jag hittat blir väldigt klumpigt även om dessa fungerar väldigt bra.

            Att färga denna klädsel var däremot inte alls så svårt som man kan läsa sig till. Däremot så luktar det inget vidare - som "intesifier" används bensylbensoat som ju är det man tar död på hårlöss när barnen drabbats av en lussmitta. Lasse Karlsson i Gamleby visste var man köper färg - discshopen. En firma som säljer freesbees.

            Förkylda hösthälsningar // Ingvar

            Kommentar

            Arbetar...
            X