Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

J3 Cub Balsabygge

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • J3 Cub Balsabygge

    Klicka på bilden för större version

Namn:		IMG_0438.jpg
Visningar:	917
Storlek:		1,78 MB
ID:		7269
Klicka på bilden för större version

Namn:		IMG_0439.jpg
Visningar:	831
Storlek:		1,70 MB
ID:		7271
    Bifogade filer

  • #2
    Har byggt min första balsabyggsats. En modell från Aliexpress! När de gäller tyngdpunkt sägs de att de skall vara en tredjedel från vingkanten? Kan man räkna ut detta på något vis?

    Kommentar


    • #3
      Hej,
      Mät vingens bredd (en J3 CUB har ju lika bred vinge hela vägen). Dividera bredden med 3. Exempel: om vingen är 30 cm bred så blir det 30/3=10 cm.
      Med vingarna monterade på modellen så mäter du ungefär strax utanför kabinens sida 10 cm från vingens framkant, sätt t ex en lite tejpbit där, lika på bägga sidorna, på undersidan av vingen. Håll sen pekfingrarna där vid markeringarna och modellen skall då väga jämt dvs modellen skall peka med sin nos och kroppen ungefär horisontellt, hellre lite nosen pekande aningens neråt (något framtung) än att stjärten hänger (baktung). Försöka flytta vikt i planet framåt eller bakåt om du behöver för att få tyngdpunkten rätt (försök använda LiPo flygbatteriet som vikt du kan justera med för att få rätt tyngdpunkt), men tänk på att batteriet behöver bra kylning.
      På lite enklare modeller som inte är så tunga funkar det i regel att använda fingrarna som jag beskrev för att balansera modellen så att man kan få tyngdpunkten rätt. På lite större modeller finns andra knep, t ex elektroniska puckar (viktsensorer) som man ställer modellen på, som känner av tyngden på varje puck och sen anger man från en referenslinje (huvudstället) avståndet till noshjulet (eller sporrhjulet) i en elektronisk "box" med display (eller en app) kopplad till puckarna så kan tyngdpunkten beräknas. Jag använder själv en sådan manick, en Xicoy Digital (Weigh and) Balance. (Man anger även var tyngdpunkten önskas och avstånd till där man kan lägga till eller ta bort vikt så får man uppgift om hur mycket vikt man kan behöva lägga till eller ta bort på dessa punkter för att få önskad tyngdpunkt).
      Tips: jag ser att din nya CUB har platsklädsel som ser ut att vara lite lös eller slack. Försök stryka fast plastfilmen så den ej blåser av när du kommer upp i luften.

      /Bo
      Karlstads MFK

      Kommentar


      • #4

        Hej,
        Mät vingens bredd (en J3 CUB har ju lika bred vinge hela vägen). Dividera bredden med 3. Exempel: om vingen är 30 cm bred så blir det 30/3=10 cm.
        Med vingarna monterade på modellen så mäter du ungefär strax utanför kabinens sida 10 cm från vingens framkant, sätt t ex en lite tejpbit där, lika på bägga sidorna, på undersidan av vingen. Håll sen pekfingrarna där vid markeringarna och modellen skall då väga jämt dvs modellen skall peka med sin nos och kroppen ungefär horisontellt, hellre lite nosen pekande aningens neråt (något framtung) än att stjärten hänger (baktung). Försöka flytta vikt i planet framåt eller bakåt om du behöver för att få tyngdpunkten rätt (försök använda LiPo flygbatteriet som vikt du kan justera med för att få rätt tyngdpunkt), men tänk på att batteriet behöver bra kylning.
        På lite enklare modeller som inte är så tunga funkar det i regel att använda fingrarna som jag beskrev för att balansera modellen så att man kan få tyngdpunkten rätt. På lite större modeller finns andra knep, t ex elektroniska puckar (viktsensorer) som man ställer modellen på, som känner av tyngden på varje puck och sen anger man från en referenslinje (huvudstället) avståndet till noshjulet (eller sporrhjulet) i en elektronisk "box" med display (eller en app) kopplad till puckarna så kan tyngdpunkten beräknas. Jag använder själv en sådan manick, en Xicoy Digital (Weigh and) Balance. (Man anger även var tyngdpunkten önskas och avstånd till där man kan lägga till eller ta bort vikt så får man uppgift om hur mycket vikt man kan behöva lägga till eller ta bort på dessa punkter för att få önskad tyngdpunkt).
        Tips: jag ser att din nya CUB har platsklädsel som ser ut att vara lite lös eller slack. Försök stryka fast plastfilmen så den ej blåser av när du kommer upp i luften.

        /Bo
        Karlstads MFK

        Kommentar


        • #5
          Hej LeffeJohan,

          Mät vingens bredd (en J3 CUB har ju lika bred vinge hela vägen). Dividera bredden med 3. Exempel: om vingen är 30 cm bred så blir det 30/3=10 cm.
          Med vingarna monterade på modellen så mäter du ungefär strax utanför kabinens sida 10 cm från vingens framkant, sätt t ex en lite tejpbit där, lika på bägga sidorna, på undersidan av vingen. Håll sen pekfingrarna där vid markeringarna och modellen skall då väga jämt dvs modellen skall peka med sin nos och kroppen ungefär horisontellt, hellre nosen pekande aningens neråt (något framtung) än att stjärten hänger (baktung). Försöka flytta vikt i planet framåt eller bakåt om du behöver för att få tyngdpunkten rätt (försök använda LiPo flygbatteriet som vikt du kan justera med för att få rätt tyngdpunkt), men tänk på att batteriet behöver bra kylning.
          På lite enklare modeller som inte är så tunga funkar det i regel att använda fingrarna som jag beskrev för att balansera modellen så att man kan få tyngdpunkten rätt. På lite större modeller finns andra knep, t ex elektroniska puckar (viktsensorer) som man ställer modellen på, som känner av tyngden på varje puck och sen anger man från en referenslinje (huvudstället) avståndet till noshjulet (eller sporrhjulet) i en elektronisk "box" med display (eller en app) kopplad till puckarna så kan tyngdpunkten beräknas. Jag använder själv en sådan manick, en Xicoy Digital (Weigh and) Balance. (Man anger även var tyngdpunkten önskas och avstånd till där man kan lägga till eller ta bort vikt så får man uppgift om hur mycket vikt man kan behöva lägga till eller ta bort på dessa punkter för att få önskad tyngdpunkt).
          Tips: jag ser att din nya CUB har platsklädsel som ser ut att vara lite lös eller slack. Försök stryka fast plastfilmen så den ej blåser av när du kommer upp i luften.

          /Bo
          Senast redigerad av bem ; 2019-10-22, 16:05 .
          Karlstads MFK

          Kommentar


          • LeffeJohan
            LeffeJohan Kommenterade
            Redigering av en kommentar
            Tack för tipset! Skall man göra lufthål så ESC och Lipo batteriet får bättre kylning? Klädseln sitter bra på planet men då de var första gången jag klädde så blev de inte 100!

        • #6
          Har flugit planet nu å de flyger bra! Tänkte skaffa pontoner till de så jag kan landa på vattnet. Någon som vet hur man konstruerar sådana? Kan man köra med EPS frigolit typ?
          Sen undrar jag vilken propeller som är bäst att köra med? Motorn är en xxd a2212 1000kv å dem rekommenderar följande 1047 ,1060, 9050

          Kommentar

          Arbetar...
          X