Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Förstärka balsabyggd vinge till seglare

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Förstärka balsabyggd vinge till seglare

    Hur är det enklaste sättet att få en sprygelvinge mer vridstyv?
    Finns inget kolfiber i denna vingen nu. Bara massa trä????
    Modellen är 2,8m i spännvidd och en seglare.

  • #2
    Det handlar om klädseln.
    Det enklaste är nog att välja en klädsel som ökar vridstyvheten.

    Bland flera metoder är nog japanpapper ovanpå mylar en av de bästa - och kanske snyggast - i det avseendet (smaksak förstås)....men det finns förstås fler klädseltyper som skapar bra vridstyvhet.

    ...och så finns det ju klädselmaterial som inte ökar vridstyvheten alls...!....och sådana skall förstås undvikas.....

    Det är ganska normalt att en byggd trävinge känns en aning "flimsig" innan den är klädd, men det brukar inte vara något att oroa sig för.
    "Fällan" man kan gå i är att man - helt i onödan - börjar förstärka och förstärka och förstärka.....tills vingbelastningen blir så hög att man har fått ett nytt problem.....

    VRIDSTYV....!
    Klicka på bilden för större version

Namn:		Vridstyv.JPG
Visningar:	504
Storlek:		183,1 KB
ID:		5294
    Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2019-06-30, 21:08 .
    ...så där lagom vintage...

    Kommentar


    • #3
      Man kan kort sammanfatta det hela med att vad som ger en vinge vridstyvhet är främst "skalet" och inte i första hand "skelettet".......
      ...så där lagom vintage...

      Kommentar


      • #4
        Det där med att sätta kryss mellan spanten ökar väl vridstyvheten en hel del antar jag!
        Jag hade tänkt klä med Oracover. Som är ett modernt och hållbart material.

        Kommentar


        • #5
          Jag är inte rätt man att kommentera just Oracover, eftersom jag aldrig provat det, men någon annan kanske dyker upp här med erfarenheter.

          Men jag minns t.ex. Solarfilm, och en del andra "blanka" filmer, som inte ökade vridstyvheten nämnvärt.
          Så det finns skillnader, som kan vara värda att beakta när man väljer klädsel till en så stor trävinge.

          Om din seglare är en "vettig" konstruktion behöver du nog inte bekymra dig för den slutliga vridstyvheten.
          Klädseln kommer att ordna den saken.

          --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

          Ja, de diagonala "kryssen" på ovanstående bild är säkert bra, men det var inte det jag ville visa i första hand, utan bara visa ett exempel på mylar/pappersklädsel som är en suverän kombination när det gäller både vridstyvhet och styrka.
          Det finns ju som sagt många bra klädselmaterial, men jag ville bara "puffa" litet för den här metoden som är ganska "ny", och som inte hunnit nå ut i de "bredare" lagren än....


          Klicka på bilden för större version

Namn:		Mylar - japanpapper  01.jpg
Visningar:	398
Storlek:		85,0 KB
ID:		5303
          ...så där lagom vintage...

          Kommentar


          • #6
            Hej!
            Oracover är bästa plastfilmen att använda på R/C modeller men...dess glatta yta är inte optimalt för segelmodeller (beror kanske på vingprofilen). Trots det är Oracover den plastfilm jag använder på alla mina plastfilmsklädda modeller.

            Kommentar


            • #7
              Håller med Bosse om att Mylar känns väldigt stabilt jämfört med Ora och Sola.
              Sedan så kan man ju titta på friflygarnas klädsel som väl kallas för polyesterpapper?
              https://www.freeflightsupplies.co.uk...roduct-reviews
              Kolla Polyester tissue
              www.modellflygnytt.se/mv.html

              Kommentar

              Arbetar...
              X