Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Mini-ZIPP (liten Sting)

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • #16
    Jag har kört PowerHD DSP33 på 1S LiPo i en liten seglare utan problem trots att det är specat till minst 4,8 V. Nu är det väl lite lättare att chansa i en sån kärra än i en motorkärra men det finns säkert mer utrustning som fungerar på den spänningen. Sen finns det ju elektroniska "step up"-grejor för att höja spänningen och som är små och smidiga och kanske enklare att få plats med än en ack... Då får du ju dessutom t ex 5V och varken mera eller mindre.

    Kommentar


    • #17
      Ursprungligen postat av Cox Visa inlägg
      Synd att jag inte köpt den mindre varianten på smart lipo, tror att den fanns som 250mAh också, när den såldes.
      "Fanns"....? Finns de inte att köpa längre...?? (...har uppenbarligen inte hållit koll på detta...)
      Jag har en 250 mAh och en 500 mAH......betyder detta att man skall vara extra rädd om dem nu....?

      ...så där lagom vintage...

      Kommentar


      • #18
        Ursprungligen postat av mcregor Visa inlägg
        Sen finns det ju elektroniska "step up"-grejor för att höja spänningen och som är små och smidiga och kanske enklare att få plats med än en ack... Då får du ju dessutom t ex 5V och varken mera eller mindre.
        Javisst kan man bygga ihop något själv, men det är ju precis det som smart-lipon gör och lite till.

        Det en 1S lipo som boostas upp och regleras till 5V, men sedan så har de också inkluderat en indikation på själva batteriets spänning (antal blinkningar vid start) plus att den också har en inbyggd laddningskrets för batteriet (drivs med 12V).

        Kommentar


        • #19
          Ursprungligen postat av Bosse Jansson Visa inlägg

          "Fanns"....? Finns de inte att köpa längre...?? (...har uppenbarligen inte hållit koll på detta...)
          Jag har en 250 mAh och en 500 mAH......betyder detta att man skall vara extra rädd om dem nu....?
          Ja, HK listar bägge som discontinued i alla fall och så är det även på Amazon, vad jag har kunnat se....
          Så dessa får man vårda ömt.

          Så länge kretsen är hel så kan man ju byta ut batteriet, så de kan nog hålla ett tag.

          Kommentar


          • #20
            Jag har aldrig funderat över smartlipo så jag googlade så klart...........
            Inte hade det med modellflyg att göra.
            Voltage booster var mera givande. Nu är väl alla powerpack till telefoner och plattor enkla litiumceller med otrolig kapacitet enligt specen så det finns en hel del elektronik att köpa för några tior som gör att man kan ta ut 5 V och ladda med det mesta.
            www.modellflygnytt.se/mv.html

            Kommentar


            • #21
              Ursprungligen postat av pgerts Visa inlägg
              ...det finns en hel del elektronik att köpa för några tior som gör att man kan ta ut 5 V och ladda med det mesta.
              Ja. man får förstås börja nysta i mer allmänna sökbegerepp....tråkigt att de försvunnit....
              Så här ser - eller såg de ut......användbara grejor för småflyget.....

              Klicka på bilden för större version

Namn:		Smart Lipo 2.jpg
Visningar:	671
Storlek:		366,5 KB
ID:		2626

              Klicka på bilden för större version

Namn:		Smart Lipo 3.jpg
Visningar:	479
Storlek:		311,1 KB
ID:		2627

              Bifogade filer
              ...så där lagom vintage...

              Kommentar


              • #22
                Om man klarar sig med 5 V/500 mA så köper man elektroniken för att höja spänningen ifrån 4,2 V för ca: 20 kr i Sverige + frakt - lite beroende på var man handlar givetvis.

                Kommentar


                • #23
                  Jag gjort lite plats för servona och batteriet nu och det skall nog inte vara några större problem faktiskt. Har skiftad servona lite i höjdled för att undvika kollisioner mellan de två servoarmarna. Smart Lipon får då plats bakom vingen och den lilla bygeln, som agerar som av/på stängningsknapp, kan då sticka upp behändigt genom en lucka eller ligga precis under luckan. Får göra klart lite mera i fronten också innan jag vet mera exakt var batteriet behöver sitta för det skall att balansera bra.

                  Klicka på bilden för större version

Namn:		IMG_0057.jpg
Visningar:	465
Storlek:		186,1 KB
ID:		2749

                  Kommentar


                  • #24
                    En "nackdel" hos dessa "Smart Lipos" är att de är relativt dåliga som balansfaktor, eftersom de väger så litet....men just det är ju en bra egenskap i alla andra avseenden..

                    Vad för sorts stötstänger tänker du använda....?
                    ...så där lagom vintage...

                    Kommentar


                    • #25
                      Ja vikten på smart lipon är låg, bara 15g, och det är ju det jag är ute efter.
                      Motorn väger ca 25g så jag tror nog att batteriet kan bli ganska så lagom i vikt. Skulle det inte räcka så är det ju lätt gjort att köra med ett tyngre batteri...

                      På den vanliga Zippen så körde jag först med rak balsa-stav till höjdrodret, men jag fick problem med vibrationer och gick sedan över till traditionella störstänger i plast som löper i ett plast rör. Till denna modellen så har jag nog tänkt att prova med pianotråd i plast rör, siktar på 0.5mm pianotråd, tror inte att det behövs mer än så.

                      Vingen blir fast monterad istället för gummiband, så gjorde jag även på den större modellen och det har funkat bra (tar aldrig av vingen). Två kolfiber stavar i framkanten går in i ett spant (förstärkt med plywood på bägge sidor). Gjorde borrningen av hålen innan jag klämde ihop nosen mot brandväggen, men det var nog så svårt att komma åt med en dremmel där ändå...

                      Brandväggen blir lite högre än en ren nedskalning, då kan jag få plats med motorn monterad horisontellt, tycker att det blir enklast när det är utblås bak på motorn.

                      Klicka på bilden för större version  Namn: IMG_0058.jpg Visningar: {2 Storlek: {3Klicka på bilden för större version  Namn: IMG_0058.jpg Visningar: 0 Storlek: 178,8 KB ID: 2788
                      Klicka på bilden för större version  Namn: IMG_0059.jpg Visningar: {2 Storlek: {3Klicka på bilden för större version  Namn: IMG_0059.jpg Visningar: 0 Storlek: 245,8 KB ID: 2789
                      Senast redigerad av Cox ; 2019-03-17, 21:31 .

                      Kommentar


                      • #26
                        När jag läser om den här tråden blir jag ruggigt sugen på o bygga en sting igen, men man kan inte ha hur mycket som helst på byggbordet samtidigt så det får nog vänta ett tag. Ritningen ligger i ett par kopior i en ritningsrulle på garagevinden.
                        Riktiga motorer ryker utan att det luktar bränd elektronik!
                        Står man med en låda på magen säljer man korv.

                        Kommentar


                        • #27
                          Sista jag hade i den storleken var en GP 25 Musse som gick som attan,skulle faktiskt vara kul o ha nåt sånt igen! Tjutande motor o överallt samtidigt..
                          MVH
                          //Bokis

                          Kommentar


                          • #28
                            Jag körde fast lite med bygget av nosen, skulle förstärka upp lite mera men behöver bestämma mig för vad det skall vara för bränsletank innan jag bygger vidare...

                            Enklast vore nog att köra med ballongtank men jag har varit lite inställd på att bygga allt som "vanligt" fast mycket mindre. Det blir då en RC förgasare och ljuddämpare med tryckmatning till tanken. Tankens storlek brukar jag ha på ca 1oz (28.4 ml) för en 0.8-1.0cc motor, på lite större modeller. Så i detta fallet med 0.020 motor så är det ju ca 0.33cc och då borde det vara lagom med ca 10ml bränsletank. Det har jag inte lyckats hitta någon lämplig behållare för ännu men jag hittade en 15ml flaska bland frugans grejor i badrummet och den kan jag nog klämma in (har värmt med en varmluftspistol för att få den lite oval).

                            Jag har nu svarvat till en liten "klunk" i mässing och hade en tillräckligt klen siliconslang ifrån andra byggen, så detta kan nog funka:

                            Klicka på bilden för större version

Namn:		IMG_0382.jpg
Visningar:	372
Storlek:		125,4 KB
ID:		3553
                            Klicka på bilden för större version

Namn:		IMG_0381.jpg
Visningar:	362
Storlek:		123,0 KB
ID:		3554

                            Kommentar


                            • #29
                              Ursprungligen postat av Bokis Visa inlägg
                              Sista jag hade i den storleken var en GP 25 Musse som gick som attan,skulle faktiskt vara kul o ha nåt sånt igen! Tjutande motor o överallt samtidigt..
                              Vi lever kanske i lite olika världar, det största jag flyger med är .15 motor, och jag har på något sätt fastnat med de små modellerna....
                              Tycker det är jättesmidigt att kunna ställa in några planen i bilen med vingarna på och man behöver inte ta med sig särskilt mycket bränsle heller.

                              Kommentar


                              • #30
                                Tycker inte att storleken framgår riktigt i de tidigare bilderna, så jag testar att ta med en tio krona som jämförelse:

                                Klicka på bilden för större version

Namn:		IMG_0383.jpg
Visningar:	340
Storlek:		152,0 KB
ID:		3577

                                Jag har gjort genomföringar i "tanken" nu, gör ungefär som jag brukar fast allting blir i mycket mindre skala och det gäller att ha en bra pincett till hands. Hålen i tanken och locket görs med en varm tråd, i detta fallet en pianotråd på 1.5mm. Genom att smälta fram ett hål så får man runda fina kanter och inga sprickor som det riskerar att bli om man borrar. Slangen för tryckmatningen får också en liten rörstump på insidan som stop (så att man inte av misstag rycker ut den helt). Klunken ser ut att röra sig fint, vet inte om det syns i bilden, det var lite svårt att få till bra ljus för detta...

                                Klicka på bilden för större version

Namn:		IMG_0384.jpg
Visningar:	339
Storlek:		115,0 KB
ID:		3578
                                Klicka på bilden för större version

Namn:		IMG_0385.jpg
Visningar:	334
Storlek:		119,7 KB
ID:		3579

                                Klicka på bilden för större version

Namn:		IMG_0388.jpg
Visningar:	339
Storlek:		159,3 KB
ID:		3580

                                Kommentar

                                Arbetar...
                                X