Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Mini-ZIPP (liten Sting)

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Mini-ZIPP (liten Sting)

    Jag provar att göra en liten byggtråd på denna vinterns bygge, jag bygger långsamt men siktar på att ha något till sommaren....

    Jag hade en del strul med mitt bygge av "nya ZIPP" (inspirerad av Sting klassen) men när allt blev klart och intrimmat så flyger den riktigt fint. Finns en bygg tråd på det i det gamla forumet. Zippen var en laser skuren kit utan full skala ritning, men man fick men en liten ritning som bygghjälp. Ritningen bör räcke för att göra ett eget bygge så jag har då förstorat upp den tills jag hamnade på ett vingspann på 50cm. Detta är då ca 58% skala och det bör passa bra till en VA .020 motor som jag har gjort förgasare till (också en tråd på gamla forumet). Tanken är alltså att skala alla längder med 58% och motorstorleken skalas då med 0.58^3 vilket ger motorstorleken: 0.10x0.58^3=0.020 (ca 0.33cm^3)

    Har börjat med vingen. I den laserskurna kiten så är det tabbar på spryglarna, behövs för att bygga på plant underlag med den halvsymmatriska vingprofilen. För detta bygget så testar jag istället med att använda samma hål i spryglarna för tillverkning och linjering. Jag har använt M3 bultar till paketet med spryglarna och tar sedan ett 3mm kolfiber rör genom samma hål för att hålla vingen rak. Man pallar helt enkelt upp under kolfiber rören på olika ställen och bygger sedan klart så långt det går.

    Här är spryglarna gjorda och uppradade på kolfiber rören:

    Klicka på bilden för större version

Namn:		IMG_0038.jpg
Visningar:	1126
Storlek:		153,6 KB
ID:		1989

  • #2
    Ett av problemen med Zipp kiten var att allting kom ifrån ett och samma balsaflak. Det blev då väldigt mjuka och sneda "lister" till vingbygget och det var väldigt pyssligt att få till vingen...

    Nu slipper jag detta och tar istället färdiga furulister, samt skär ut egna balsa lister ur lämpliga balsa flak. Kolfiberlisterna funkade riktigt bra, kunde bygga klart allt utom vingspetsarna och sedan drar man försiktigt ut kolfiber rören. Detta gav en riktigt rak och fin vinge, utan några bekymmer alls.

    Klicka på bilden för större version

Namn:		IMG_0039.jpg
Visningar:	1061
Storlek:		174,2 KB
ID:		1991

    Kommentar


    • #3
      Undrar om jag inte såg en Sting i luften för en 7-8 år sen..Vill minnas att det var fart i den? Snyggt bygge!
      MVH
      //Bokis

      Kommentar


      • #4
        Sting klassen var ju en slags instegs/nybörjar klass till pylon racing, så visst är de kvicka men egentligen inte särskilt snabba i termer av ren toppfart. Det är nog mest så att små modeller blir snabbt ännu mindre i luften, vilket gör att det känns om att det går fort. Vingprofilen på Zipp är av typen laminärt flöde och tjockleken ligger på ca 10% av kordan, så det gör att de går fint i hög fart men fortfarande ar väldigt snälla i låga farter.

        Jag har tagit 1.0 mm pianotråd i vingen ut till skevroderna, det kändes som att det behövdes för att de inte skulle vridas för enkelt. Det är sedan 0.8mm pianotråd fram till servot. Vingen och skevrodren blir såpass tunna att det är svårt att använda riktiga gångjärn. Jag gillar egentligen inte CA gångjärn, tycker att de blir lite för styva men här är det nog det bästa alternativet, ett par smala bör räcka gott. Skall också testa att vaxa själva gångjärnsdelen innan limningen, har inte provat det förut.

        Klicka på bilden för större version  Namn: IMG_0053.jpg Visningar: {2 Storlek: {3Klicka på bilden för större version  Namn: IMG_0053.jpg Visningar: 0 Storlek: 123,7 KB ID: 2052
        Senast redigerad av Cox ; 2019-03-02, 18:40 .

        Kommentar


        • #5
          Varför inte köra men enkla tejp-gångjärn ?

          Kommentar


          • #6
            Tejp känns lte fel ihop med bränsledrivet tycker jag, men jag har faktiskt aldrig provat...

            Har gjort en del med enbart klädseln och det blir riktigt bra, men efter ett par säsonger så kryper ibland bränslet in och det blir inte riktigt så tight som när det är nygjort.

            Jag har limmat några små testbitar och tycker att de smalare CA gångjärnen blir riktigt bra. Man behöver bara skära upp lite i filtmaterialet på bägge sidor efter att CA limmet har torkat, då försvinner den extra styvheten som limmet kan ge.

            Kommentar


            • #7
              Gångjärn

              Hej,

              Har du övervägt "floppy-gångjärn"....?
              En diskett, dvs själva disken inuti, kan bli mycket bra gångjärn (Jag tror den är gjord av mylar), med alldeles lagom spänst och stadga, utan att bli för tungrodda....
              Nämner detta som ett möjligt alternativ.

              Klicka på bilden för större version

Namn:		Floppy 1.jpg
Visningar:	1159
Storlek:		391,2 KB
ID:		2085
Klicka på bilden för större version

Namn:		Floppy 2.jpg
Visningar:	1141
Storlek:		287,1 KB
ID:		2086
              Klicka på bilden för större version

Namn:		Floppy 3.jpg
Visningar:	1122
Storlek:		325,7 KB
ID:		2087
Klicka på bilden för större version

Namn:		Floppy 4.jpg
Visningar:	1013
Storlek:		110,0 KB
ID:		2088

              ...så där lagom vintage...

              Kommentar


              • #8
                Nej, jag har aldrig provat diskett materialet till gångjärn, det är väl samma princip fast utan fiberbeläggningen som de kommersiella har, gissar fibrerna är där för att få en bättre vidhäftning?

                Hur pass bra fäster CA limmet på mylar?

                Jag har gjort lite tester nu och det är inga problem med de kommersiella, jag kommer bara att klippa dom smalare och så behöver man skära i fibermaterialet på bägge sidor direkt efter limningen, det blir riktigt bra tycker jag.

                Kommentar


                • #9
                  Hantverk jag blir ju sugen på att köpa en ritning av ett Bosse Gårdstads plan. Snyggt byggt!

                  Kommentar


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Cox Visa inlägg
                    Hur pass bra fäster CA limmet på mylar?
                    Det fäster jättebra med CA-lim. Hugger som attan, helt enkelt.
                    (I alla fall med mitt favorit-CA, Dana 359, från Coops kontorshylla. Och det hamnar inte "all over the place")
                    Vid dragtest, ger sig träet hellre än limmet eller gångjärnet.

                    Jag rekommenderar en test...

                    Och vill man, kan man även lätt göra hål i gångjärnet vid limstället som en extra gardering, men efter att ha provat utan hål, misstänker jag att hålet kommer att kännas överflödigt...
                    Klicka på bilden för större version

Namn:		Floppy 5.jpg
Visningar:	1165
Storlek:		38,9 KB
ID:		2094
.



                    ...så där lagom vintage...

                    Kommentar


                    • #11
                      Vingen är träfärdig, har inte limmat gångjärnen ännu utan gör det efter att jag klätt skevrodren.
                      Det blir ganska så smått allting, tar med limflaskan i bilden för att visa skalan...

                      Klicka på bilden för större version  Namn: IMG_0054.jpg Visningar: {2 Storlek: {3Klicka på bilden för större version  Namn: IMG_0054.jpg Visningar: 0 Storlek: 170,8 KB ID: 2409

                      Har nu börjat lite på kroppen också, det är inga spant med på ritningen (och de var ju dessutom laserskurna i original kit-en) så jag har improviserat lite och lånar idéer ifrån andra byggen. Tog 1.5mm balsa till kroppsidorna och det kommer nog att räcka mer än väl styrke mässigt. Har nog inte riktigt fattat ännu hur litet allting blir.

                      Jag gör brandväggen lite högre än originalet för att få plats med motorn monterad horisontellt, och lägger också in lite nedåt vinkling på detta (saknades på originalet). Vingen tycker jag hade för mycket attackvinkel i originalet och jag kommer istället att försöka få till ca 0° direkt i bygget.

                      Klicka på bilden för större version  Namn: IMG_0055.jpg Visningar: {2 Storlek: {3Klicka på bilden för större version  Namn: IMG_0055.jpg Visningar: 0 Storlek: 154,6 KB ID: 2410

                      Kommentar


                      • #12
                        Ursprungligen postat av Cox Visa inlägg
                        Tog 1.5mm balsa till kroppsidorna och det kommer nog att räcka mer än väl styrke mässigt.
                        Det kommer att hålla fint. Det säger i alla fall min kristallkula....

                        Kul litet bygge det här, och jag följer det med intresse.



                        ...så där lagom vintage...

                        Kommentar


                        • #13
                          Kul att ni är intresserade.

                          Jag pysslar vidare med kroppen och det ser lite tajt ut...
                          Var helt inställd på att använda en smartlipo (ca 15g) som är det minsta jag har i batteriväg, men t.o.m. den ser lite stor ut.
                          Synd att jag inte köpt den mindre varianten på smart lipo, tror att den fanns som 250mAh också, när den såldes.

                          Klicka på bilden för större version

Namn:		IMG_0056.jpg
Visningar:	911
Storlek:		227,2 KB
ID:		2584

                          Kommentar


                          • #14
                            Kan du inte köra mottagare och servon på en 1S-LiPo ?

                            Kommentar


                            • #15
                              Jag har ingen mottagare som klarar 3.7V, men det kanske är dags att uppgradera hela radion snart...
                              Har några Dymond D47 servon hemma, men hade tänkt att testa med EMax 9251 II till detta bygget och de är bara specade för 4.8-6 V, vad jag vet.

                              Tror att jag har en lösning på gång nu, och jag kan nog få till 4 kanaler också, full-house!
                              På den "stora" Zippen så kör jag 3 kanaler, men jag saknar sidorodret, så det vore kul att ha detta även på en riktig liten modell.

                              Jag tror att batteriet kommer att behöva ligga ungefär kring vingens bakkant för att balansera planet, så jag gör lite plats för det där och sätter två servon bakom detta för höjd och sida.

                              Kommentar

                              Arbetar...
                              X