Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Ekerhjul av rotting

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Ekerhjul av rotting

    Hej,

    Under mitt bygge av Footrot Flier fick jag kontakt med dess upphovsman, John Reid på Nya Zeeland.
    Vi kom självklart in på en del sidospår, och han berättar då om de ekerhjul han hittat på en gång i tiden.
    Dessa hjul är tillverkade i rotting (!), och är inte direkt några "skalahjul", men de är fyllda av karaktär....hjul som på ett karikerat sätt påminner om flygets barndom.
    John liknar sina hjul vid en "teckning av Ronald Searle", snarare än något man vinner skalatävlingar med...

    En Ronald Searle-teckning.....
    Klicka på bilden för större version

Namn:		Ronald Searle Cartoon.jpg
Visningar:	325
Storlek:		125,6 KB
ID:		17353


    Detta måste jag bara prova...!

    Jag tar upp funderingarna vid tisdagsklubbfikat, och tack vare en klubbkompis, blir jag försedd med ett knippe 5 mm rotting att experimentera med, och en annan klubbkompis kom med en "dorn", med fyra olika diametrar, som han svarvat i ek...!
    Inte plats för några undanflykter nu, med andra ord...och med Mr Reid's råd och instruktioner i ryggen, var det bara att sätta igång...

    Här följer berättelsen i bild och ord:

    Denna "dorn" av ek, fick jag av en klubbkompis. Diametrarna är 40, 45, 50 och 55 mm.
    Man kan använda i stort sett allt som är runt till dorn, så detta är ett "lyxredskap"...
    Klicka på bilden för större version

Namn:		Rot 00.jpg
Visningar:	298
Storlek:		608,4 KB
ID:		17354

    Rotting är segt, och mycket lätt, tack vare att stjälken är fylld av längsgående luftkanaler.
    Det är inte förvånande att rotting var ett vanligt material inom modellflyget innan balsan började användas.
    Klicka på bilden för större version

Namn:		Rot 01.jpg
Visningar:	312
Storlek:		113,6 KB
ID:		17355


    En "stjälk" böjdes till litet kompaktare form, och fick sedan ligga två dagar i regnvattentunnan.

    Klicka på bilden för större version

Namn:		Rot 02.jpg
Visningar:	296
Storlek:		1,01 MB
ID:		17356
Klicka på bilden för större version

Namn:		Rot 03.jpg
Visningar:	301
Storlek:		307,8 KB
ID:		17357


    .
    ...så där lagom vintage...

  • #2
    Efter blötläggningen var det lätt att linda rottingen kring dornen.
    Ändarna surras fast med ståltråd, så att inget kan krypa.
    Klicka på bilden för större version

Namn:		Rot 04.jpg
Visningar:	298
Storlek:		536,4 KB
ID:		17362


    Därefter torkning i ugn.
    Klicka på bilden för större version

Namn:		Rot 06 (SVE).jpg
Visningar:	314
Storlek:		257,0 KB
ID:		17359

    Nu är allt torrt och formstabilt, och det är dags att såga ett vinklat snitt genom alltsammans.
    Klicka på bilden för större version

Namn:		Rot 07.jpg
Visningar:	301
Storlek:		464,1 KB
ID:		17361


    Resutatet blir ett antal "ringar".
    Klicka på bilden för större version

Namn:		Rot 09.jpg
Visningar:	296
Storlek:		381,1 KB
ID:		17360
    ...så där lagom vintage...

    Kommentar


    • #3

      Här fogas "ringarna" ihop, genom att skarvarna trycks mot en furulist medan epoxyn härdar.
      Det ligger en remsa vaselinbehandlad tejp under, för att hindra epoxyn från att fastna i plattan.
      Klicka på bilden för större version

Namn:		Rot 10.jpg
Visningar:	296
Storlek:		384,4 KB
ID:		17367


      En lätt sandpappring av skarven, och resultatet blir en uppsättning alldeles runda rottingringar.

      Klicka på bilden för större version

Namn:		Rot 11.jpg
Visningar:	290
Storlek:		347,2 KB
ID:		17366
Klicka på bilden för större version

Namn:		Rot 12.jpg
Visningar:	299
Storlek:		216,7 KB
ID:		17365
Klicka på bilden för större version

Namn:		Rot 13.jpg
Visningar:	318
Storlek:		142,3 KB
ID:		17364

      Fortsättning följer....

      .
      ...så där lagom vintage...

      Kommentar


      • #4
        Nu skall ett spår sågas upp runt ringens periferi.
        Varför, kommer att visas senare.

        Som verktyg använde jag ett bågfilsblad, vars skränkning delvis slipats ner, så att spåret blir en knapp mm brett.
        Bladet är "shimsat" upp över bordet, så att spåret kommer i mitten av hjulringen.

        Klicka på bilden för större version

Namn:		Rot 14.jpg
Visningar:	290
Storlek:		735,8 KB
ID:		17372
Klicka på bilden för större version

Namn:		Rot 16.jpg
Visningar:	292
Storlek:		507,3 KB
ID:		17371

        Klicka på bilden för större version

Namn:		Rot 17.jpg
Visningar:	312
Storlek:		121,3 KB
ID:		17369
Klicka på bilden för större version

Namn:		Rot 18.jpg
Visningar:	296
Storlek:		170,2 KB
ID:		17370


        .Fortsättning följer....

        .
        ...så där lagom vintage...

        Kommentar


        • #5
          Så var det dags för ekerhålen.
          Dessa hjul skall ha 20 ekrar, vilket kräver någon form av delningsanordning för att hålen skall bli jämnt fördelade.
          Det behövdes inget dyrt delningshuvud här, och jag tillverkade i stället en enkel anordning av ett par träbitar, med en rörlig skiva.
          På skivan limmade jag ett index av papper. Cirkeln med 20 segment är ett "cirkeldiagram" med 20 segment, som jag printat från Excel i datorn...det var ett bekvämt sätt att få till indexet.
          På skivan sitter en "dorn" av balsa, som passar hjulen.
          Sedan borrades alla hålen, med 0,8 mm kretskortsborr..
          Klicka på bilden för större version  Namn:		Rot 19.jpg Visningar:	0 Storlek:		351,9 KB ID:		17374 Klicka på bilden för större version  Namn:		Rot 20.jpg Visningar:	0 Storlek:		117,4 KB ID:		17375


          --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


          Naven består av alu-rör från K & S standardsoertiment.
          Utanpå innerröret sitter 2 "muffar" av ett något större rör.
          Dessa är limmade med eepoxy.

          Klicka på bilden för större version  Namn:		Rot 22.jpg Visningar:	0 Storlek:		37,1 KB ID:		17376


          Fortsättning följer....

          .
          Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2021-10-24, 06:13 .
          ...så där lagom vintage...

          Kommentar


          • #6
            Här har jag tillverkat en jigg att sätta upp hjulen i, under ekringen.
            Den består av en bir MDF-skiva, och några bitar 2 mm pianotråd.
            Det gäller att få hålen på exakt rätt ställe, för att hjulen skall bli centrerade...
            Efter flera misslyckade borrningar, lyckades det dock till slut....

            Klicka på bilden för större version  Namn:		Rot 21.jpg Visningar:	0 Storlek:		362,2 KB ID:		17378







            Här är systemet för ekringen.
            Hela ekringen görs med en enda längd av nylonlina (oflätad, "monofilament")
            Tänk er att hjulet sitter i jiggen: Nr 1- 10 passerar då navets undersida, och 11 - 20 översidan.
            Klicka på bilden för större version  Namn:		001 Ekring 2.jpg Visningar:	0 Storlek:		176,8 KB ID:		17379


            Fortsättning följer.....

            .
            Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2021-10-24, 06:15 .
            ...så där lagom vintage...

            Kommentar


            • #7
              Så var det dags för själva ekringen.

              Navet sattes upp i jiggen, fastlåst av en delad "elsockerbit" som fick agera stoppmuff.
              Hjulet "shimsades" upp till rätt höjd med några klossar, och låstes på samma sätt.
              Allt måste sitta stadigt här.

              Eftersom jag inte vill ha genomskinliga ekrar, valde jag en svart 0,45 mm lina. Ja, det gick faktiskt att hitta svart...

              Som ni ser, har jag lagt en "lathund" av papper underst.....annars skulle det bli svårt (hopplöst) att hålla ordning på ekringssystemet.
              Varje "stygn" sträcks med "lagom fingerkraft". Inte för löst, men inte heller så hårt att allt deformeras.....
              Efter varje "stygn", låser jag linan med en knappnål i det senaste hålet, så att den behåller sträckningen och inte halkar tillbaks. Knappnålen flyttar jag med mig, hål för hål, hela vägen genom ekringen.

              Klicka på bilden för större version  Namn:		Rot 29.jpg Visningar:	49 Storlek:		577,3 KB ID:		17383 Klicka på bilden för större version  Namn:		Rot 31.jpg Visningar:	53 Storlek:		420,9 KB ID:		17381



              När jag kommit "i mål" vid punkt 20, lindar jag linan ett varv runt hjulet (i skåran), och låser fast allt genom att droppa CA-lim i skåran.

              Detta följs av ett lätt "blås" med varmluftspistolen. Inte alltför varmt, utan bara så att nylontrådens spänningar jämnas ut en aning. Faktiskt tror jag också att ekrarna sträcks litet grand av den här behandlingen...

              Därefter kan jag försiktigt lyfta hjulet från jiggen. Försiktigt, för att linan inte är låst vid navet än....
              Nu kan jag snurra hjulet runt en axel, och finjustera, om det skulle wobbla en aning.
              Slutligen låses ekrarna vid navet, med epoxy påfört med en tandpetare.

              Och då har jag ett hjul som ser ut så här:

              Klicka på bilden för större version  Namn:		Rot 32.jpg Visningar:	53 Storlek:		576,1 KB ID:		17382

              Men det är inte riktigt klart än.....

              .
              Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2021-10-25, 11:21 .
              ...så där lagom vintage...

              Kommentar


              • #8
                Nu är det dags att fylla igen skårorna som döljer "stygnen".
                Det kan göras med vad som helst, som t.ex. balsa, men jag valde att fylla dem med rotting. Kändes bäst att använda samma material som resten av hjulen.
                Ett antal "strips" av rotting skars, och slipades till.
                Klicka på bilden för större version  Namn:		Rot 37.jpg Visningar:	0 Storlek:		162,8 KB ID:		17386

                Det gick fint att trycka ner stripsen och fästa dem med en kombination av vitlim och CA-lim.
                Såg ur så här:

                Klicka på bilden för större version  Namn:		Rot 38.jpg Visningar:	0 Storlek:		114,1 KB ID:		17385




                Så var hjulen klara....!
                Litet puts, samt en lätt ingnuggning med förtunnad linolja, gav detta resultat:


                Klicka på bilden för större version  Namn:		Rot 39.jpg Visningar:	0 Storlek:		573,6 KB ID:		17389 Klicka på bilden för större version  Namn:		Rot 40.jpg Visningar:	0 Storlek:		500,8 KB ID:		17388 Klicka på bilden för större version  Namn:		Rot 41.jpg Visningar:	0 Storlek:		336,3 KB ID:		17387

                Hjulen är ca 55 mm i diameter och väger bara ca 2,1 gram styck, och de är faktiskt väldigt starka....!


                Sammanfattningsvis kan jag bara säga att detta var en väldigt kul utmaning, och jag kommer säkert att tillverka fler hjul, i andra storlekar.
                Kan tänka mig dessa hjul i "semiskala"-sammanhang, eller allehanda fantasifulla skapelser som drar tankarna till flygets barndom.
                Och det var också givande att lära känna ett "nytt" material....

                Jag vill uppmana alla nyfikna att testa detta....!



                /Bosse




                PS
                Den skarpögde tittaren noterar säkert att jag började med 6 hjulämnen, och nu är det bara 5 hjul.
                Det beror på att ett hjul misslyckades, och det blev "dissekerat i studiesyfte".....
                DS
                Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2021-10-24, 06:25 .
                ...så där lagom vintage...

                Kommentar


                • #9
                  Såå snyggt Bosse!!!

                  Kommentar


                  • #10
                    Tack Thomas....
                    Ja, det här var en speciell upplevelse. Har aldrig gjort något liknande tidigare.
                    Men nu gäller det att fundera ut vad hjulen skall sitta på så småningom...och det finns risk för att det hinner bli fler hjul innan dess, enbart för att det här var så skoj...

                    .
                    ...så där lagom vintage...

                    Kommentar

                    Arbetar...
                    X