Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Ritning till Jodel D-150

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Ritning till Jodel D-150

    Är det någon som har -eller vet var den finns- ritningen till den Jodel D-150 som Shluter gjorde en gång i tiden? Har byggsatsen, men saknar ritningen.

  • #2
    Douglas,

    Ge inte upp...!
    Just den här ritningen verkar närmast hopplös att få tag på, och även jag har surfat runt och sökt den.....utan resultat.
    I vår klubblokal finns en försvarlig mängd gamla ritningar som under åren "ärvts" från medlemmar som seglat bort i den "eviga termiken", men inte heller här finns någon Schlüter-ritning av D-150...!.....jag har nu gått igenom rubbet.....

    Men, som tv-reklamen brukade säga: "Plötsligt händer det"..
    Kanske någon till slut dyker upp med en ritning, eller att det på Tradera dyker upp en "slaktad byggsats" med en ritning....eller på något annat sätt som ingen räknat med...
    .
    Lycka till i sökandet...!

    /Bosse
    ...så där lagom vintage...

    Kommentar


    • #3
      Du kanske redan sett den här sidan men han verkar ha en ritning till en Schlüter Jodel D-150, enligt bilderna, kanske kan kontakta honom.

      https://kraakap.home.xs4all.nl/jodel.htm

      http://www.desticks.nl/image/archief...ram/index.html




      Klicka på bilden för större version

Namn:		De tekening bewerkt.jpg
Visningar:	331
Storlek:		67,1 KB
ID:		13655

      It's Not Just Good, It's Good Enough !

      Kommentar


      • #4
        Bosse eller Henrik,

        Det finns ett hopp trots allt......Henry har ju lyckats klistra inritningen i sitt inlägg. Kan någon av er (eller känner ni någon som kan?) trycka upp bilden i ett större format? Säg A3, eller ännu hellre A2. Men A3 duger. Jag behöver inte en ritning i exakt rätt skala, det viktigaste är att kunna se hur herr Ingenjören Dieter Schluter hade tänkt sig det hela. Trädelarna har jag ju redan. Bara att mäta upp och sedan räkna ut (då det behövs) korrekt förstoringsfaktor. Ett avigt sätt att bygga kan det kanske vara, men här gäller det ju att bokstavligt talat knåpa ihop byggsatsen. Det borde fungera. Tror jag.......för jag har inte den blekaste om hur ev. svårtolkad ritningen skulle bli i så fall.

        Douglas

        Kommentar


        • #5
          Tveksam till om originalbilden är skarp nog för förstoring, här har jag försökt förstora och skärpa bilden, men finns säkert nån som är bättre på detta.

          Högerklicka på nån av bilderna och öppna upp i ett nytt fönster, sen klicka på bilden, är i alla fall en början....

          Klicka på bilden för större version  Namn:		de nlinejpgtools.jpg Visningar:	0 Storlek:		308,3 KB ID:		13659 Klicka på bilden för större version  Namn:		de nlinejpgtools.jpg Visningar:	0 Storlek:		308,3 KB ID:		13660
          Senast redigerad av Henry Cow ; 2020-12-08, 17:59 .
          It's Not Just Good, It's Good Enough !

          Kommentar


          • #6
            Henry Cow,

            Ville bara säga tack för Din hjälp- men problemet kvarstår dessvärre. Kunde inte "lyfta ut" ritningen, men det kan ju bero på min flera år gamla pc. Inte lyckades jag ta fram holländarens epostadress heller. Just nu känner jag mig som om jag var två år gammal, befinner mig i föräldrarnas badrum, jag vet var pottan finns......men jag kan inte nå den. Då kan Du tänka Dig. Så illa är det. Bara att bita ihop och gilla läget.

            Douglas

            Kommentar


            • #7
              Varsågod

              Låter inte bra, jag har försökt konvertera bilden (JPG) till PDF, bifogar men vet inte om den går att se, eller om PDF hjälper dig...

              De tekening bewerkt.v1.pdf
              It's Not Just Good, It's Good Enough !

              Kommentar


              • #8
                Det närmaste jag kommer är en sida som visade hans modell, deras mailadress är: info@desticks.nl

                Hänvisa då till hans sida: https://kraakap.home.xs4all.nl/jodel.htm

                It's Not Just Good, It's Good Enough !

                Kommentar


                • #9
                  Henry Cow,

                  Jodå, jag kunde se den. Jag har i och för sig ingen skrivare, men jag TROR det finns ett ställe i Ludvika som kan skriva ut i format större. Jag får kolla och återkommer. Nu vet jag ju inte om firman i fråga är "open for business", men jag kollar upp det. Tack för Din hjälp- skulle kännas bra om det här gick att lösa.

                  Douglas

                  Kommentar


                  • #10
                    Henry Cow,

                    Jag försökte få ritningen på print, men lyckades inte. Jag saknar skrivare, men kan ordna med print via en bokhandel (Globe) i Ludvika. De har en printer, kan trycka format A3......men kunde inte sätta något på pränt. De måste tydligen vara medlemmar av SMFF för att "trixa" med filen. Sååå......kan du skicka denna pdf till mig som email? douglas.danielsson@telia.com

                    Jag försökte "knycka" filen, men lyckades förstås inte. "Killen" hos Globe trodde att han kunde trycka två st A3, som sättes ihop till en A2. A2 räcker nog till tror jag.

                    Går det att ordna med filen som email?

                    mvh
                    Douglas

                    Kommentar


                    • #11
                      Ska kika på detta lite senare i kväll.
                      It's Not Just Good, It's Good Enough !

                      Kommentar


                      • #12
                        Henry Cow,

                        Har tagit emot ett mail från "Pekka" (är det du?), med vad som jag hoppas löser ritningsproblemet. Storleken på ritningen i tryckt form struntar jag i, bara det går att se hur Herr Ingenjör Dieter Schluter hade tänkt sig det hela. Och detaljerna borde jag kunna se. Tack till både dig och Pekka. På norrländska används ibland ordet "hedersknyffel" när man lämnar beröm, om det används i resten av landet vet jag inte. Nu vill jag emellertid kora Dig till en "hedersknyffel". Tusen tack!

                        Douglas

                        Kommentar


                        • #13
                          Tack, det var så lite

                          Ja det vart fler inblandade i mailandet
                          It's Not Just Good, It's Good Enough !

                          Kommentar


                          • #14
                            Bokhandeln har nu tryckt filen i format A3. Även om det inte går att läsa någon text, så visas det ändå klart och tydligt hur Herr Schluter hade tänkt sig det hela, och det räcker! När bygget väl börjar, får jag helt enkelt låtsas att det är en Sterlingbyggsats jag har. En byggsats från Sterling krävde generellt att man tänkte tre gånger innan någon del limmades fast. Nästa del krävde ånyo att man tänkte till tre gånger osv. Nu tror jag inte att min Jodel D-150 är lika infernalisk, men att vara mentalt förberedd kan ju inte skada. Det SKA gå att bygga den! Det kan ta extra tid, ja. Men det SKA gå.

                            Så Henry.....ett extra varmt tack till både Dig och Pekka,

                            Douglas

                            Kommentar


                            • #15
                              Douglas,

                              Jag har funderat över hur du skall kunna bygga upp denna modell utan hjälp av en ritning i fullskala, och med "räta vinklar" osv........
                              Men det kanske går, om din byggsats innehåller tillräckligt många färdiga eller utstansade delar, som du kan använda som referens när du drar upp de "stora linjerna" att bygga efter....
                              Med litet envishet och "argan list" kanske det här funkar...?

                              /Bosse
                              ...så där lagom vintage...

                              Kommentar

                              Arbetar...
                              X