Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Isacssons auster

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Isacssons auster

    Har en gammal Auster- byggsats där vissa delar är utan färgtryck. Vad för färg är bäst till detta

  • #2
    Nu gissar jag litet, men jag anar att de gamla byggsatserna dekorerades via screentryck i någon form. Det skulle dock vara intressant om någon kunde bekräfta vilken metod som verkligen användes.
    Men, oavsett tryckmetod, var färgen MYCKET tunn, och därmed mycket lätt.

    Om man med enkla medel vill dekorera en modell av det här slaget, är det nog bäst att använda vanliga spritpennor.....allt annat riskerar att bli alltför tungt, i alla fall om man tänker flyga med modellen...
    Modeller av den här storleken är känsliga när det gäller vingbelastning, och flygförmågan påverkas starkt av tjocka färgskikt.

    Om man vill experimentera med andra färger är det inte tillrådligt att använda vattenbaserad färg på balsaflaken, eftersom de då slår sig väldigt lätt.....

    Men, här kan ju dyka upp fler tips....

    .
    Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2020-12-01, 10:21 .
    ...så där lagom vintage...

    Kommentar


    • #3
      Hej

      Mitt första modellflyg var en Auster (se avatar på premiär), har du möjlighet att kopiera ritningen? skulle vara väldigt kul att bygga den.
      /Magnus

      Kommentar


      • #4
        Ursprungligen postat av Magnus C Visa inlägg
        skulle vara väldigt kul att bygga den.
        Eftersom byggsatsen bestod av färdigstansade delar, fanns tyvärr ingen fullskalaritning, utan bara en bygganvisning.

        MEN...Sture Tingwall ritade en gång upp denna Auster, och gjorde en "byggbar" fullskalaritning, som publicerades som "utvikningsritning" i Modellflygnytt Nr 3 - 1990.
        Skicka mig ett PM med din e-postadress, så tror jag att jag kan hjälpa dig.
        ...så där lagom vintage...

        Kommentar


        • #5
          Länk till MFN 3/1990 - https://modellflygnytt.se/gamla/1990...ytt_1990-3.pdf
          Roger

          Kommentar


          • Bosse Jansson
            Bosse Jansson Kommenterade
            Redigering av en kommentar
            Men tyvärr har man inte scannat in fullskalaritningen....... :-(

        • #6
          Ja, Isacsons Auster var en populär byggsats, och den fanns hos hobbyhandlarna i många år.
          Den har garanterat väckt ett livslångt modellflygintresse hos väldigt många grabbar genom åren.
          Och jag kan intyga att den flyger väldigt bra när man väl hittat rätt tyngdpunktsläge med hjälp av litet modellera, lödtenn eller annat.
          Om jag skulle bygga ett exemplar idag, skulle jag nog bygga in 1 - 2° högerriktning av propelleraxeln redan från början, och - kanske - skulle jag också byta ut kroppens över- och undersidor av styvt papper mot balsa i stället.....samma 1 mm balsa som resten av modellen är byggd av, möjligen nedslipad ytterligare några tiondelar....



          Så här ser den ut. En gammal katalogbild.
          Klicka på bilden för större version

Namn:		1 - Auster (Isacson) katalogbild.jpg
Visningar:	445
Storlek:		277,6 KB
ID:		13538



          Och så här såg byggsatsen ut.
          Klicka på bilden för större version

Namn:		2 - Auster 1.jpg
Visningar:	497
Storlek:		731,6 KB
ID:		13539



          Här är en tidig byggsatskartong. Så småningom kom ett litet mer färgglatt kartonglock.
          Klicka på bilden för större version

Namn:		3 - Auster kartong.jpg
Visningar:	432
Storlek:		293,5 KB
ID:		13540




          .
          .
          ...så där lagom vintage...

          Kommentar


          • #7
            Bosse,

            Den här Austern var en av mina absolut största favoriter när jag var grabb. Synd bara att jag aldrig begrep att följa Sigurd's tips om en tändsticka på propellerblocket för lite nedåtriktning. Hade jag gjort det, skulle nog Austern ha blivit en ännu större favorit. En fin modell var det, ingen tvekan.

            Douglas

            Kommentar


            • #8
              Douglas,

              Jag instämmer till fullo !
              Den här Austern var ovanligt lyckad som flygande modell, och byggmässigt var den också ett lämpligt steg framåt, från Lill-Klas och de andra "förstamodellerna"...bygget innebar litet mer avancerade övningar. Det blev förstås tumavtryck av Semo Balsalim på glasytorna....och så skulle den ju bli RAK...eller i alla fall tillräckligt rak....
              Jag "avverkade" flera "Austrar" som grabb, och om jag inte missminner mig, fick min far rycka in som "coach", åtminstone vid bygget av det första exemplaret.

              Polflygning
              Herr Isacson presenterade också ett annat sätt att flyga, när vädret inte tillät utomhusövningar: Polflygning.
              Instruktioner medföljde Austerbyggsatsen, och detta testade jag också. Precis enligt skissen....eller nästan..."lånade" jag mors strykjärn, knöt fast en hammare stående, slog en spik i skaftet, osv.....och det här fungerade utmärkt, och var riktigt kul..!
              Man fick bara se upp så att man undvek kollision med möblerna.....
              Klicka på bilden för större version

Namn:		Polflygning.jpg
Visningar:	505
Storlek:		98,3 KB
ID:		13574



              Austerns okända kusin
              Ungefär samtida med Austerns skapande, (sent 40-tal) tog Herr Isacson även fram en annan, liknande modell.
              Chrislea Super Ace.
              Den blev aldrig någon byggsats, men ritningen publicerades i Teknik För Alla (tror jag), där all information pressats ihop till en enda tidningssida.

              Denna Super Ace hade vissa likheter med Austern, och jag kan förställa mig att båda tillkommit under samma flöde av inspiration. Uppbyggnaden är ungefär densamma, och om man bortser från stabbe/fena, är de faktiskt riktigt lika varandra.
              Klicka på bilden för större version

Namn:		Chrislea Super Ace.jpg
Visningar:	415
Storlek:		108,2 KB
ID:		13575

              Om någon känner för att bygga Chrislea Super Ace, lägger jag ut ritningen här ( [ATTACH]n13576[/ATTACH] ), som PDF, som printas i "full skala".
              Efter så här många år, tror jag att ritningen kan betraktas som "allmängods", men skulle någon copyrightpolis vifta med sin batong, lovar jag att göra en ödmjuk "pudel"....

              /Bosse

              .









              ...så där lagom vintage...

              Kommentar


              • #9
                Bilderna på Austern väcker många ljuva (och en del inte fullt lika ljuva) minnen. Bland annat kommer jag ihåg att när gummibandet gått av för trettioelfte gången och blivit ersatt av ett resårband hade de hade väldigt begränsad flygförmåga Att de ofrånkomliga lagningarna utfördes med en tillfredsställande (läs: riktigt ordentligt rejäl) mängd balsalim var väl kanske inte något som förbättrade flygförmågan...

                Tack för ritningen till Chrislea, den kommer jag att bygga "någon regning dag".

                Polflygning med gummibandmodeller har faktiskt amerikanska AMA praktiserat. Jag har några sånna modeller liggande, så någondag ska jag ta och prova:




                Kommentar


                • #10
                  Ursprungligen postat av StefanR Visa inlägg
                  Polflygning med gummibandmodeller har faktiskt amerikanska AMA praktiserat.
                  Ja, det var en fin och informativ film från AMA.
                  Bra att de demonstrerade "stretch-winding" (vad heter det på svenska..?). Man vill ju gärna få en hyfsad motortid när det flygs på det här sättet, eftersom man inte kan räkna med någon glidflykt att tala om....

                  I filmen hade "uppdragaren" en medhjälpare, men med sådana här småmodeller går det bra att "stretch-winda" ensam, om man sätter fast uppdragningsanordningen i något stabilt.
                  Då får man tillgång till båda armarnas hela räckvidd för att sträcka ut gummimotorn, och det räcker fint till de här mindre modellerna.

                  Bilderna visar hur man kan göra, både utomhus och inomhus, om man vill göra det enkelt för sig, utan "specialutrustning"....

                  Klicka på bilden för större version

Namn:		Uppdragning 5.jpg
Visningar:	374
Storlek:		417,2 KB
ID:		13617

                  Klicka på bilden för större version

Namn:		Uppdragning 6.jpg
Visningar:	356
Storlek:		68,0 KB
ID:		13618




                  .

                  ...så där lagom vintage...

                  Kommentar


                  • #11
                    Min far tyckte att bygget blev alldeles för vekt. Limmet som var celluloid upplöst i aceton, blev ibland fina färger av det. Han limmade därför in medföljande pol-stav inne i gummisnodds- kanalen . Utan något balanstest/glidprov tog han sig upp på taket till huset ca 5-6 m högt, vevade upp gummimotorn och langade iväg Austern. Blev någon sekund med okontrollerad icke-flygning innan den smällde i marken och delade upp sig i mindre delar. Sorgen var påtaglig hos mig och brorsan. Skulle gärna få in nån liten microradio i denna byggsats, kanske även klaffarna. Vet någon var/vem säljer sådant? Nu ska tyngdpunkten vara rätt och ingen polstav. Det kanske går att rita av delarna i byggsatsen, den är bara devis ihopsatt så kanske. Frasse
                    Senast redigerad av frasse ; 2020-12-07, 19:06 .

                    Kommentar


                    • #12
                      Skulle tro att Austern flyger allra bäst precis som den är, med gummimotor, helt enkelt av viktskäl. Vingbelastningen betyder allt hos modeller i det här lilla formatet.

                      Men visst finns det ultralätt rc-utrustning, som möjligen skulle kunna fungera, om man accepterar de kompromisser som en hög vingbelastning innebär.
                      En sådan här liten "platta" är ca 25 x 25 mm stor, och väger 3,9 gram. Den innehåller mottagare, fartreglage och 2 servon. Är kompatibel med DSM2/DSMX utrustning (Spektrum).
                      Klicka på bilden för större version  Namn:		Micro.jpg Visningar:	0 Storlek:		42,9 KB ID:		13652
                      Jag vet inte var man hittar så här små komponenter i Sverige, men här finns ett stort urval av mycket små rc-grejor, motorer m.m. http://www.micronradiocontrol.co.uk/
                      Men, förutom plattan ovan, behövs också motor, lipo, stötstänger m.m. vilket ökar vikten en hel del. Bäst vore att strunta i skevroder och flaps, och i stället behålla vingens v-form enligt originalet, och styra modellen med höjd / sida / motorkontroll.
                      Men trots det, får man obönhörligen en tyngre modell, som följaktligen kommer att kompensera den ökade vikten med högre hastighet, och den blir förmodligen också ganska stallbenägen (precis vad man INTE vill se hos en snabb modell...).
                      Men, sådant hindrar ju sällan den experimentsugne....

                      Men jag slutar som jag började: Allra bäst flygegenskaper får nog Austern precis som den är.....

                      /Bosse
                      Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2020-12-08, 12:16 .
                      ...så där lagom vintage...

                      Kommentar


                      • #13
                        Btreosse,

                        Jag håller med Dig om Austern. Den är nog bäst, precis som den är. Nu skulle det ju inte hindra en företagsam modellbyggare att göra allting två eller tre gånger större, men då går det nog inte att behålla samma enkla konstruktion. Men men....då kan man ju alltid fokusera på Semo's Auster med spv c:a metern. Minns inte exakt vad den var, men ritningen till den fanns (tidigare i alla fall) att tillgå via SMOS. Bara en tanke sådär.

                        Douglas

                        Kommentar


                        • #14
                          En Auster i storleksordningen 1,2--1,5 m spv har jag önskat men då får det gärna vara en ARF eller ännu mera färdigbyggd..
                          Som tidigare skribenter redan konstaterat så skall man nog låta Isakssons Auster var i det utförande den ursprungligen var.
                          F ö så kan det vara härligt att vara lite nostalgisk emellanåt men skall vi vara ärliga så är nya konstruktioner nästan alltid överlägsna de gamla nostalgi-kärrorna - i alla fall om dom skall flygas och användas.
                          Roger

                          Kommentar


                          • #15
                            Ursprungligen postat av reparatörn Visa inlägg
                            Semo's Auster med spv c:a metern. Minns inte exakt vad den var, men ritningen till den fanns (tidigare i alla fall) att tillgå via SMOS. Bara en tanke sådär.
                            Ja det var en riktigt fin modell...! Spännvidden var 132 cm, och den ritades av Erik Hammar. .

                            Kartonglocket.
                            Klicka på bilden för större version

Namn:		Auster 1.JPG
Visningar:	314
Storlek:		106,5 KB
ID:		13665

                            Klicka på bilden för större version

Namn:		Auster 2.JPG
Visningar:	266
Storlek:		120,4 KB
ID:		13666


                            /Bosse

                            ...så där lagom vintage...

                            Kommentar

                            Arbetar...
                            X