Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Går engångslakan att använda?

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Går engångslakan att använda?

    Rubriken förvillar kanske, men frågeställningen är helt logisk. På 70-talet (bodde då i Nordamerikatt), så var hobbyhandlarna lyriska över ett material de kallade silkspan. Tror det hette så. Det var helt fantastiskt alltså, nästan som siden (silk). Köpte på mig en liten laddning, och blev besviken. Kastade bort allt, då jag tyckte det liknade det papper som användes i engångslakan. Nu har jag en vild ide om att klä en Sterling Mini Mambo med papper, dock inte det "blaskpapper" som medföljer byggsatsen, utan ett kraftigare papper. Är det någon som tidigare försökt klä en modell med ett lite grövre papper, typ engångslakan?

  • #2
    Hej.
    Har inte använt "lakan" men väl brunpapper, typ omslags papper och utspädd vitlim. Har använt det till frigolitvingar. Blir både starkt och stabilt, lite tungt kanske men helt ok. Tror inte att det skulle till sprygelvinge.

    Kommentar


    • #3
      Ursprungligen postat av reparatörn Visa inlägg
      Nu har jag en vild ide om att klä en Sterling Mini Mambo med papper, dock inte det "blaskpapper" som medföljer byggsatsen, utan ett kraftigare papper.
      Douglas,

      På "den gamla goda tiden" var det huvudsakligen "japanpapper vs siden" som gällde, men här fanns gradskillnader, särskilt på papperssidan.
      När det gällde litet större modeller, och inte minst motordrivna, rekommenderades ofta något som kallades "Modelspan", ett litet kraftigare papper, som fanns i "heavyweight" och "lightweight" kvaliteter.....

      Om vi tar ett exempel som jag minns, följde "Heavyweight Modelspan" med byggsatsen till "Tempo", som kan sägas vara av ungefär samma kaliber som "Minnie Mambo". Ett typexempel på Modelspan's användningsområde.

      Jag minns att Modelspan dels förekom med uttalad fiberriktning, som man fick ta hänsyn till när man klädde, samt en annan kvalitet som närmast kan liknas vid vadmal (om man spetsar till det litet).
      Modelspan var påtagligt starkare än det vanliga japanpappret, men nådde förstås inte riktigt upp till sidenets styrka.

      Man skulle kunna tro att Modelspan sedan länge förpassats till historien, men FAKTISKT finns det fortfarande att köpa, hos Mike Woodhouse / Freeflight Supplies...!
      Titta här (och scrolla ner en bit) så hittar du det:
      https://www.freeflightsupplies.co.uk...ring-materials
      Mr Woodhouse är en snabb och tillförlitlig leverantör som jag handlat av ett flertal gånger.

      Engångslakan....? Har ingen riktig referens till det materialet, men det är ju enkelt att testa.
      Ta några pinnar och limma snabbt en träram eller två med ca-lim, och testklä dem, och provsträck och provdopa, så ser du snart vad materialet har för potential...eller inte....

      -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

      Men sedan har vi också "nymodigheten" Polyesterpapper, som du hittar på samma (länken ovan) sida under namnet Polyester Tissue (kallas Polyspan i USA)
      Man "stryker" fast det med t.ex. Balsaloc som limmedium, och sträcker det med värme.

      Jag har testat det, och det fungerar "ok", även om det inte blev kärlek vid första testet.....men det kan snarare tillskrivas mitt slarv, och att jag inte riktigt förstod att "pappret" måste anbringas jämnt och utan "konflikter", för att det sedan skall kunna sträckas perfekt....nu har jag dock lärt mig....
      Efter sträckningen skall polyesterpappret dopas och behandlas på vanligt sätt, för att bli lufttätt och få en finish....

      Jodå...polyesterpappret är helt ok....och faktiskt förvånansvärt starkt......
      Detta är den lättaste sorten, och den är fullständigt "stubbåkers-proof".......!
      Klicka på bilden för större version  Namn:		Polyesterpapper.jpg Visningar:	0 Storlek:		341,6 KB ID:		13083



      /Bosse

      .
      Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2020-11-05, 17:47 .
      ...så där lagom vintage...

      Kommentar


      • #4
        Silkspan användes flitigt på 70-80-talet och även nu. Fungerar väldigt bra. Jag har för mig att det var fabrikat SIG, annars kan jag rekommendera SIG:s Koverite som är vävburen
        men som sträcks med hjälp av värme. Det fästs upp med typ zaponlack och finns hos MBS.

        Kommentar


        • #5
          Hoppsan.......nu kunde jag logga in igen......trägen vinner.

          Bosse,

          Byggsatsen jag har innehåller två olika papperstyper. "Blaskpapper" som jag kallade det, och som jag trodde skulle användas för all klädsel, var i själva verket avsedd endast för stabben. Dvs- läser man bygginstruktionen, framgår att stabbe och vinge egentligen skulle ha samma klädsel. Nu tror jag Mr. Sterling (Ed Manulkin) hade beslutat sig för att snåla in en aning, för silkspan används tydligen endast för vingen. Dessutom verkar biten med silkspan snålt tilltagen, men det räcker KANSKE till. "Blaskpapperbiten" för stabben däremot ser ut att räcka till.

          Ett annat tecken på att Mr. Sterling börjat spara är att landstället av dural ersatts med tunn pianotråd. Det ligger med en papperslapp med byggsatsen som nämner att byggaren skall strunta i alla referenser till aluminiumlandstället, och använda pianotråden och vara glad och nöjd. Jag är inte glad och nöjd, utan har inhandlat ett aluminiumställ som är nääääääästan av rätt storlek, det får duga.

          Jan,

          Tack för tipset angående Koverite från Sig. Har aldrig använt det, men någon gång skall ju vara den första. Jag hade förstås tänkt mig att bygga Minnie Mambon så nära originalet som möjligt, men vissa avsteg går inte att undvika. Radion skulle vara av typen "Hick-Hack" (tror det heter så), med ett gummiband som motor. Dessvärre har jag inte någon dylik antikvitet (gummibandet har jag ju, men resten?), så jag tror att medlemmarna i LRFK nu drar en unison lättnadens suck. Anfallsvinklarna måste ändras, stabben lär få en positiv vinkel den också. Men det är ju "doable".

          Kommentar


          • #6
            Om någon undrar vad en Minnie Mambo är för flygetyg, bifogar jag några bilder.
            Annonsen är från 1961.
            En liten 90 cm kärra, ursprungligen tänkt för små Coxmotorer och en 1-kanals radio med "hick-hack"-mekanism....

            Klicka på bilden för större version

Namn:		Minnie Mambo.jpg
Visningar:	439
Storlek:		52,5 KB
ID:		13142
Klicka på bilden för större version

Namn:		Minnie Mambo 2.jpg
Visningar:	437
Storlek:		44,7 KB
ID:		13143

            .
            ...så där lagom vintage...

            Kommentar


            • #7
              Bosse

              Annonsen ser bekant ut, tror Sterling började kränga denna modell redan i slutet på 50-talet- men jag får erkänna att viss osäkerhet råder här. Byggsatsritningen är inte daterad, men visst luktar det sent 50-tal om modellen. Rolig reklamtext också. "Endast flak"!!! Nja, inte riktigt, snarare förenklad plockepinn. "So easy to build" också....njaee, en Sterlingbyggsats är väl aldrig någonsin enkel att bygga. Det går aldrig att ta någonting för givet när det gäller Sterlings byggsatser, men visst- en del av Sterlings byggsatser torde väl inte vara allt för hemska. Andra däremot....men onekligen ekonomiskt fördelaktiga. Herr modellbyggaren kan ju hoppa över frukost/lunch/middag, han sitter och tuggar fradga vid byggbänken istället. Det går ju det med.

              Kommentar


              • #8
                Ursprungligen postat av reparatörn Visa inlägg
                Byggsatsritningen är inte daterad, men visst luktar det sent 50-tal om modellen. .
                Ja. det gör det sannerligen...!
                Rc-utrustningarna började bli någorlunda åtkomliga för litet tunnare plånböcker, samt att mottagarna började bli transistoriserade, vilket reducerade både vikt och storlek riktigt rejält.
                Det ledde till en uppsjö av relativt lättbyggda modeller av just det här slaget....högvingade med flakkropp och påmålade kabinfönster -, och i varierande storlek pga de krympande rc-utrustninarna....

                Jag byggde en gång en annan modell ur samma "skola"....en Smog Hog. Den är inte helt olik Minnie Mambo till både utseende och uppbyggnad, men är ungefär dubbelt så stor. (spv ca 185 cm)
                Smog Hog konstruerades av den inte helt okände Howard Bonner, som även var pappa till alla "Bonner" rc-komponenter som dök upp i katalogerna på den tiden, och som hamnade på mångas önskelistor...
                Flera byggsatstillverkare producerade Smog Hog-byggsatser, inte minst Veco Kits, vilka givetvis propagerade för att sätta en Veco 35:a i dess nos....

                Här är den....en "dubbel" Minnie Mambo....även denna en väldigt "amerikansk" modell av sin tid.....

                Klicka på bilden för större version  Namn:		Smog Hog  2.JPG Visningar:	0 Storlek:		76,5 KB ID:		13156


                /Bosse

                Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2020-11-08, 18:36 .
                ...så där lagom vintage...

                Kommentar


                • #9
                  Smog Hog måste ha varit en modell som var rejält viktoptimerad- detta med tanke på att en 35:a ansågs tillräcklig. 35-motorer anno slutet av 50-talet var väl inga krutpaket direkt, inte med dagens mått. Så......gick det att köra aerobatic (kanske begränsat, men ändå) med en smog Hog, borde vikten ha varit ganska låg.

                  Kommentar

                  Arbetar...
                  X