Hej!
Efter några års paus från hobbyn pga framgångsrikt alstrande av avkomma, så har jag nu äntligen plockat fram grejorna igen. Grabben som är 4 år slängde ett öga på en halvskev halvfärdig kropp till en SK2000E Och en träfärdig vinge som fått ligga undanstuvad under några år i brist på tid. Han blev såklart monsterpeppad!
Eftersom jag aldrig tidigare haft med vare sig elmotorer eller LiPo-ackar att göra så tänkte jag att det kunde vara en kul utmaning. Jag har flugit Lajban tidigare, och skevroder verkar ju coolt.
Efter en del mätande så insåg jag att kroppens skevhet måste åtgärdas. Sagt och gjort- fram med 0,4mm plywood, vitlim och Stephen Kings tyngsta limpressromaner. Jag fick faktiskt ta till Liftarens guide till galaxen i samlad volym för att få tillräcklig litterär tyngd för ändamålet.
När kroppen väl var rak så åkte jag på ännu ett problem- när elpryttlar ska flyga, så får det ju inte väga något. Nu var jag uppe och sniffade på 1200g och då återstod klädsel, roder/länkage och sporrställ. Det var ungefär nu som jag började snegla på min TT gp28 som gick som en dröm i bänk i helgen...
Så, i afton har det sågats ur, limmats fästen samt förstärkts ytterligare för ett giftermål mellan sagda förbränningsmotor och SK2000E. Må Gårdstad förlåta mig. Det skall höras att man har roligt.
Tyvärr verkar det inte gå att lägga upp bild för tillfället, men det skall ordnas inom kort.
Efter några års paus från hobbyn pga framgångsrikt alstrande av avkomma, så har jag nu äntligen plockat fram grejorna igen. Grabben som är 4 år slängde ett öga på en halvskev halvfärdig kropp till en SK2000E Och en träfärdig vinge som fått ligga undanstuvad under några år i brist på tid. Han blev såklart monsterpeppad!
Eftersom jag aldrig tidigare haft med vare sig elmotorer eller LiPo-ackar att göra så tänkte jag att det kunde vara en kul utmaning. Jag har flugit Lajban tidigare, och skevroder verkar ju coolt.
Efter en del mätande så insåg jag att kroppens skevhet måste åtgärdas. Sagt och gjort- fram med 0,4mm plywood, vitlim och Stephen Kings tyngsta limpressromaner. Jag fick faktiskt ta till Liftarens guide till galaxen i samlad volym för att få tillräcklig litterär tyngd för ändamålet.
När kroppen väl var rak så åkte jag på ännu ett problem- när elpryttlar ska flyga, så får det ju inte väga något. Nu var jag uppe och sniffade på 1200g och då återstod klädsel, roder/länkage och sporrställ. Det var ungefär nu som jag började snegla på min TT gp28 som gick som en dröm i bänk i helgen...
Så, i afton har det sågats ur, limmats fästen samt förstärkts ytterligare för ett giftermål mellan sagda förbränningsmotor och SK2000E. Må Gårdstad förlåta mig. Det skall höras att man har roligt.
Tyvärr verkar det inte gå att lägga upp bild för tillfället, men det skall ordnas inom kort.
Kommentar