Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Den nakna Cuben.......

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Den nakna Cuben.......

    En klubbkompis mailade den här länken.

    Wow....!

    Spektakulärt på min ära.....vad gäller både utseendet och de fantastiska S.T.O.L. - egenskaperna......!

    https://www.youtube.com/watch?v=rZhVSzvaYQc


    ...så där lagom vintage...

  • #2
    Savage Bobber är också rätt så naken STOLare, sök på YouTube på den... :-) Finns som RC-modell också.

    Kommentar


    • #3
      Bobbern är en av mina favoriter liksom Just Aircraf Super STOL. Har blivit fascinerad av denna buskflygar changer sedan jag skaffade en Wilga i våras. Finns tyvärr få skala byggsatser av denna typ av plan just nu, men det kommer några nästa år. Bl.a. har Mike Patey börjat samarbete med Horizon Hobby, så det finns en bra chans att det kommer en "Drago" från Hangar 9 så småningom. I väntan på hjälp utifrån kan man ju skratch bygga en egen också. Är nu halvvägs med en egen Bobber med 120 cm
      i vingspan.

      Kommentar


      • #4
        Visserligen inga skalakärror men Durafly Tundra och Grand Tundra är väl hyfsat lika Just Aircraft Super STOL.
        Roger

        Kommentar


        • #5
          Håller med Roger! Önskar även större byggsatser eller ARF som har slats, eller till och med mekaniska dito. Mig veterligen är det bara Wilga och Storch som går att hitta med dessa.

          Kommentar


          • #6
            Är det slats på denna Jerry Bates Kitfox Classic IV 1/4 ( http://lasercutkits.com.au/product/k...-parts-kit-jb/ )? Slots är framtill...? Eller hur var det...

            Kommentar


            • #7
              Har en "icke skala-kärra" med "slats - en E-Flight Turbo Timber - men dessa opererades bort tämligen omgående eftersom jag personligen inte gillade de egenskaper de tillförde vilket på den kärran var att den bl a blev segare i rollplanet och allmänt mera oharmonisk att flyga jämfört med efter "bort-operationen". En kompis har en mindre Wilga som också har "slats" i vingframkanten och den flyger i o f s bra men är också trög i rollplanet.
              Roger

              Kommentar


              • #8
                Stämmer bra Micke, slats är framtill. Kitfox har speciell typ av flaperon-aileron. Har en 2,2 meters Wilga och den är definitivt trög på roll. Har sett någon jämföra Wilgas glidflygnings egenskaper med en flygel. Aerodynamiskt liknar den i och för sig en skolbuss med trubbiga nosen och stora vindrutan, så det är kanske inte så konstigt.

                Kommentar


                • #9
                  Ej att förglömma: Peter Russell's "STOL", som han konstruerade, eller snarare "utvecklade" med slats och flaps, för att kunna flyga hemma i den egna trädgården när han var konvalecent efter en olycka, och inte var så rörlig......
                  RCM&E publicerade en lång artikelserie om detta projekt i början av 80-talet.

                  Klicka på bilden för större version

Namn:		STOL 1.jpg
Visningar:	406
Storlek:		154,7 KB
ID:		8507
Klicka på bilden för större version

Namn:		STOL 2.jpg
Visningar:	398
Storlek:		27,9 KB
ID:		8508
Klicka på bilden för större version

Namn:		STOL 3.jpg
Visningar:	431
Storlek:		79,3 KB
ID:		8509
Klicka på bilden för större version

Namn:		STOL 4.jpg
Visningar:	410
Storlek:		53,0 KB
ID:		8510
Klicka på bilden för större version

Namn:		STOL 5.jpg
Visningar:	398
Storlek:		76,7 KB
ID:		8511
                  ...så där lagom vintage...

                  Kommentar


                  • #10
                    Bosse,

                    Jag har ett svagt minne av just den här artikelserien, men minns bara fragment av den. Han försökte få till en låg vingbelastning tror jag, men vad som bidrog mest till STOL-egenskaperna minns jag inte. Har du tillgång till artikeln månne? Vore intressant att veta "tänket" hos honom.

                    Douglas

                    Kommentar


                    • #11
                      Douglas,

                      Jo, jag har artikelserien som PDF, och av storleksskäl delade jag den i 6 delar, men trots det gick det inte så bra att ladda upp dem här, av någon anledning.
                      MEN....så kom jag på att jag vid ett tidigare tillfälle laddat upp filerna till RcGroups, och jag kan förmodligen länka dit.

                      Så, här är artikelserien:

                      https://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=42471975&postcount=25



                      /Bosse





                      ...så där lagom vintage...

                      Kommentar

                      Arbetar...
                      X