Om detta är ditt första besök, börja med att kolla Vanliga frågor. Du behöver registrera dig samt svara på bekräftelsemailet innan du kan posta inlägg. För att börja visa inlägg, välj det underforum du vill besöka genom att välja fliken Forum härovan.
Bobbern är en av mina favoriter liksom Just Aircraf Super STOL. Har blivit fascinerad av denna buskflygar changer sedan jag skaffade en Wilga i våras. Finns tyvärr få skala byggsatser av denna typ av plan just nu, men det kommer några nästa år. Bl.a. har Mike Patey börjat samarbete med Horizon Hobby, så det finns en bra chans att det kommer en "Drago" från Hangar 9 så småningom. I väntan på hjälp utifrån kan man ju skratch bygga en egen också. Är nu halvvägs med en egen Bobber med 120 cm
i vingspan.
Håller med Roger! Önskar även större byggsatser eller ARF som har slats, eller till och med mekaniska dito. Mig veterligen är det bara Wilga och Storch som går att hitta med dessa.
Har en "icke skala-kärra" med "slats - en E-Flight Turbo Timber - men dessa opererades bort tämligen omgående eftersom jag personligen inte gillade de egenskaper de tillförde vilket på den kärran var att den bl a blev segare i rollplanet och allmänt mera oharmonisk att flyga jämfört med efter "bort-operationen". En kompis har en mindre Wilga som också har "slats" i vingframkanten och den flyger i o f s bra men är också trög i rollplanet.
Roger
Stämmer bra Micke, slats är framtill. Kitfox har speciell typ av flaperon-aileron. Har en 2,2 meters Wilga och den är definitivt trög på roll. Har sett någon jämföra Wilgas glidflygnings egenskaper med en flygel. Aerodynamiskt liknar den i och för sig en skolbuss med trubbiga nosen och stora vindrutan, så det är kanske inte så konstigt.
Ej att förglömma: Peter Russell's "STOL", som han konstruerade, eller snarare "utvecklade" med slats och flaps, för att kunna flyga hemma i den egna trädgården när han var konvalecent efter en olycka, och inte var så rörlig......
RCM&E publicerade en lång artikelserie om detta projekt i början av 80-talet.
Jag har ett svagt minne av just den här artikelserien, men minns bara fragment av den. Han försökte få till en låg vingbelastning tror jag, men vad som bidrog mest till STOL-egenskaperna minns jag inte. Har du tillgång till artikeln månne? Vore intressant att veta "tänket" hos honom.
Jo, jag har artikelserien som PDF, och av storleksskäl delade jag den i 6 delar, men trots det gick det inte så bra att ladda upp dem här, av någon anledning.
MEN....så kom jag på att jag vid ett tidigare tillfälle laddat upp filerna till RcGroups, och jag kan förmodligen länka dit.
Vi behandlar personuppgifter om användare av vår webbplats genom att använda cookies och annan teknik för att leverera våra tjänster, anpassa annonsering och analysera webbplatsaktivitet. Vi kan dela viss information om våra användare med våra annonserings- och analyspartners. För mer information, se vår Sekretesspolicy.
Genom att klicka på "Jag godkänner" nedan godkänner du vår Sekretesspolicy och vår personliga databehandling och cookiepraxis som beskrivs där. Du bekräftar också att detta forum kan vara placerat utanför ditt land och du samtycker till insamling, lagring och behandling av dina uppgifter i det land där detta forum är placerat.
Kommentar