Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Tragikomiskt om frsky…

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Tragikomiskt om frsky…

    Frsky, som byggt sitt varumärke genom att kopiera och profitera på etablerade märkens arbete går nu bananas över nykomlingen jumper….




    frsky paniksvarar med nytt protokoll...




    Storm i ett vattenglas kanske men intressant att känna till.

  • #2
    Tråkigt att se denna fäktning. FrSky har skapat många trevliga produkter men om deras inställning är att ingen får "kopiera" deras produkter så känns det lite märkligt med tanke på deras egna historia.
    Roger

    Kommentar


    • #3
      jo, fast det tragiska är ju att det inte förefaller finnas någon direkt grund till anklagelserna. Jumper har ju kopierat Futaba om något.

      Kommentar


      • #4
        Tja, Jumper har "kopierat" 2 av FrSky's sändarmodeller "elektroniskt" och deras senaste modell har "kopierat" Futaba designmässigt men på inte sätt f ö.
        Det Jumper har gjort är att för 2 av deras modeller är det möjligt att köra i stort sett (inte helt) samma versioner av OpenTX som till 2 FrSky-modeller och detta gillar inte FrSky. Trots att OpenTX är det namnet antyder en "öppen" programvara. Visst kan man bli lite sur när andra utnyttjar jobb som man själv gjort för anpassning till sin egen hårdvara av ett "öppet" system men så är världen idag. Jag gillar många av produkterna FrSky tillverkar men deras sura och tjuriga inställning i denna fråga känns riktigt märklig.
        Roger

        Kommentar


        • #5
          Ursprungligen postat av David Visa inlägg
          Frsky, som byggt sitt varumärke genom att kopiera och profitera på etablerade märkens arbete går nu bananas över nykomlingen jumper….
          ...frsky paniksvarar med nytt protokoll...
          Storm i ett vattenglas kanske men intressant att känna till.
          Förlåt en som gillar OpenTx men inte varit med från början: Vad är det som FrSky kopierat och profiterat på?

          Kommentar


          • #6
            FrSky började väl som tillverkare av bl a mottagarkopior - t ex av Fasst-mottagare.
            Roger

            Kommentar


            • #7
              Snygga sponsringskläder - finns det liknande från Jumper?

              Klicka på bilden för större version

Namn:		190525-34.JPG
Visningar:	696
Storlek:		291,4 KB
ID:		4876
              www.modellflygnytt.se/mv.html

              Kommentar


              • #8
                Ursprungligen postat av pgerts Visa inlägg
                Snygga sponsringskläder - finns det liknande från Jumper?
                ....nej inga jackor. De har bara jumpers


                Någon som känner till om sändare med plagierade "2,4-protokoll" någonsin stört ut en originalsändare? Tänker att varje sändare har ett elektroniskt ID som mottagaren binder mot. När det dyker upp piratsändare (orange, jumper mm) så borde det väl finnas en teoretisk risk att två sändare med samma ID kommer ut på marknaden?

                Kommentar


                • #9
                  "De har bara jumpers" ... hehe clever. ;-)

                  Hur ska man uttala FrSky då? Som det står frsky? Eller frskai. Eller eff arr skai. Har även hört fresky samt friiskai.
                  Man kan ju inte köpa nåt man inte kan uttala... ;-) /"Futuba"-ägare

                  Kommentar


                  • #10
                    Jag säger Fr-Skai (som ordet himmel, Sky på engelska). Rätt eller fel?

                    /Bo
                    Karlstads MFK

                    Kommentar


                    • #11
                      Dom som (tror) att dom vet säger nog "freeskaj" - eller nåt sånt. Fast jag personligen brukar säga som bem - Fr-Skaj...
                      Roger

                      Kommentar


                      • #12
                        Kul diskusion . Säger som gänget ovan ”F R SKY”. Communityn säger ”Freesky”, men det känns ju lika obegåvat som att stava engelskans freedom ”FrDom”. En möjlig tolkning av namnet, mer bokstavskorrekt, vore väl ”Farsky”(?). Lägligt då det känns väldigt långt bort från att köpa något från dem efter de hitlerfasoner de uppvisar

                        Kommentar


                        • #13
                          F R Sky.
                          Är det någon som vet hur namnet uppstod?

                          LG är ju en stor leverantör av hemelektronik och när man startar TVn så står det Life's Good.
                          Men vi som varit med några år har ju sett de riktigt billiga spelen från Lycky Goldstar som bokstäverna ju egentligen står för.
                          Det är nog inget namn eller kvalitet som företaget nu är så stolta över.

                          Man har ju ofta hört FreeSky som ett uttal och frågan är om det inte har varit tanken från start när de satte namnet?
                          Sedan finns det väl även FlySky som inte har slagit lika stort.

                          Jumper är jag imponerad av med många valbara protokoll. Den nya T16 har ju blivit ett alternativ nu när de har uppgraderat med hallspakar och inbyggd multiprotokollmodul. Jag fick se och lyssna på två "mellanmodeller" (hallgivare men multiprokoll i den lösa modulen baktill) på nyårsafton.
                          www.modellflygnytt.se/mv.html

                          Kommentar


                          • #14
                            Jag flyger ju huvudsakligen med en FrSky X12s men som "inomhus-radio" och för mina BNF-modeller med Spektrum-mottagare (även utomhus) så har jag en liten Jumper T12 Plus som numera har både "original" OpenTX 2.3.4 och uppdaterad firmware i modulen. Denna lilla radio har också s k hall-element i spakarna (liksom min X12s) - sen om man som glad amatör märker nån skillnad - nja...Men hittills har den lilla pytte-radion fungerat utmärkt och snart är det tydligen en T12 Pro på gång också med inbyggd modul - liksom på T16 Pro.
                            I min T12 Plus kör jag FrSky, Spektrum samt Assan-protokollen i olika modeller och det har som sagt hittills fungerat utmärkt.
                            Roger

                            Kommentar

                            Arbetar...
                            X