Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Dh-88

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Dh-88

    Gillar den här,dock den elakaste flygmaskin jag har,vingens utformning gör att den straffar en direkt om rumpan kommer ner en cm vid låg fart,den klipper så det står härliga till! Hjullandning är att föredra m.a.o..

    Snart är det dags o flyga igen på grönt gräs!!

    MVH
    //Bokis

  • #2
    Jadu Bokis,

    De Havilland Comet hade ju lite småbråttom när den skulle fram. Givetvis fuskade man så mycket det gick när det kom till vingspetsarna, men det finns värre. Några tuffa grabbar i Tyskland byggde en storskalamodell av en Ju-188, och flygningen av den visas på YouTube. Jag har mina misstankar om att modellen levde farligt, men kanske att tyskarna var smarta och fuskade bara liiiiiiiite granna med ett gyro. Skulle nog jag ha gjort i deras ställe. När denna Ju-188 klipper lär det hända grejer. Otrevliga sådana. Men de kanske begränsar flygningen till några få speciella tillfällen.
    Douglas

    Kommentar


    • #3
      Såg den..Saker som är sisådär i början blir inte alltid bättre som modell..Finns en i närheten som har byggt en DH-88 ritad av Ivan Pettigrew,den flyger som en dröm pga en helt annorlunda vingprofil..Min kommer ifrån A: ASM samt B. Tomas Leijon.. Vingen på min ser mest ut som en filekniv och uppför sig som en sån i luften.. När den klipper (har provocerat detta) i kraftiga upptagningar så snaprollar den på bråkdelen av en sekund,,Fart o mycket flack flygning så kan det gå att hämta hem den.. Någonstans finns det en äldre film när jag landar en sån här o väntar på 3 dm höjd på att farten o rumpan ska sjunka: Pang är en bra beskrivning.. Men det hindrar inte att den är skoj ändå!
      MVH
      //Bokis

      Kommentar


      • #4
        Ursprungligen postat av Bokis Visa inlägg
        .. när jag landar en sån här o väntar på 3 dm höjd på att farten o rumpan ska sjunka: Pang är en bra beskrivning.. ..
        Vad är det för skala? Och vad hade det motsvara för höjd på originalet?
        Det finns en bok om gamla svenska flyghaverier. En vanlig beskrivning är "för hög landning", och det måste nog översättas till stall vid landning. Knäckta ställ var nog inget helt ovanligt på fullskala förr i tiden.

        www.modellflygnytt.se/mv.html

        Kommentar


        • #5
          Jo tack,den är hyggligt skalalik,såg orginalet på Old Warden för ett antal år sen,lika elak den med,.. http://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=1011
          MVH
          //Bokis

          Kommentar


          • #6
            Oj, nu blev man byggsugen igen.
            Vad är det för storlek?

            Jag har en laserskuren kit ifrån TNJ models som jag inte har kommit till skott med ännu. Den är tänkt för 2st speed 400 motorer och det är ju helt perfekt för 2st 1cc dieselmotorer hade jag tänkt.

            Kommentar


            • #7
              Cox.den är attans tjusig men skulle jag tipsa nån om denna som flygande objekt: http://www.ivansplans.com/ och sök dh88.. Ivve Hallberg har en som sagt och den är underbar o både se på backen och i luften..
              MVH
              //Bokis

              Kommentar


              • #8
                Det jag har är en shortkit, med vissa laserskurna delar, men den har blivit liggande ett tag då det kom annat emellan...

                Vingprofilen ser ganska snäll ut och det följer med en jigg för att få till rätt wash-out på vingen, så den är inte skala-enlig i detaljerna, och borde nog kunna flyga fint.
                Jag är dock inte så sugen på att uppleva första kast-starten...

                Klicka på bilden för större version

Namn:		IMG_0380.jpg
Visningar:	292
Storlek:		161,2 KB
ID:		3471
Klicka på bilden för större version

Namn:		IMG_0379.jpg
Visningar:	276
Storlek:		184,5 KB
ID:		3472

                Kommentar


                • #9
                  Det är en av de tjusigare maskiner som finns att se i luften så I skolen ICKE tveka Cox!
                  MVH
                  //Bokis

                  Kommentar


                  • #10
                    Ahhhhhh, min gamla Bettan! * lägger huvudet på sned och undrar varför jag sålde den* ;-)

                    Kommentar


                    • #11
                      Ursprungligen postat av Tomas Leijon Visa inlägg
                      Ahhhhhh, min gamla Bettan! * lägger huvudet på sned och undrar varför jag sålde den* ;-)
                      För att du inte ville flaxa med den??

                      MVH
                      //Bokis

                      Kommentar

                      Arbetar...
                      X