Meddelande
Minimera
Inget meddelande ännu.
Flygande studentprojekt…
Minimera
X
-
Det gjordes väl delvis kan man säga. Vi fick tyvärr ingen mätdata pga teknikstrul, men flygningen i sig återkopplade mot beräkningarna på ett ganska bra sätt tycker jag.
Roligaste var, som syns i videon, pitch-kopplingen som den högt placerade motorn ger. Redan på konceptstadiet så påpekade vi som handledde projektet vilka problem som det leder till och antydde att det nog skulle vara en god ide att flytta upp stabben så att den sitter i propellerns slipström istället. Studenterna, mycket ambitiösa och kompetenta för övrigt, ville inte gärna ändra i konstruktionen och räknade därför igenom problemet. De kom till slutsatsen att vid fullt pådrag, och stallfart, så skulle höjdrodret ändå räcka till för att trimma ut pitch-momentet. I ett sådant läge är det bara att vara glad för engagemanget och låta dem köra vidare enligt önskemål.
Döm om deras förvåning när flygplanet stod på näsan direkt vid första startförsöket. Tankevurpan visade sig direkt. Även under stallfart så måste momentet hanteras, som i startögonblicket när det inte finns något flöde över stabben. Det förvärrades också av att landn.stället hamnat lite fel och ett däck som rullade onödigt tungt. Efter lite järnskrot i baken och en mycket försiktig acceleration så kom den upp i alla fall och väl där så flög den som förväntat. Vid flygning två var landningsställ och hjul ordnat och då fungerade det ok. Visst skulle det ha varit bättre med en högt placerad stabbe men ur ett pedagogiskt perspektiv så kan det inte bli mer lyckat, för när det inte går som det är tänkt så motiveras lärandet som det är tänkt.
Mvh David
- Gillar 1
Kommentar
-
Intressant. Man kan undra om det hade gjort nån praktisk skillnad om stabben suttit ovanför motorn dragkraftslinje istället? Räknade eleverna på det?
Jag kom att tänka på det svenska motorsegelflygplanet Windex 1200C, som ju har stabben alldeles ovan motorn, och den verkar starta väldigt fint i den här videon (en modell av Windex 1200C i skala 1:8,8 med elmotor).
/Bo
https://vimeo.com/170787555Karlstads MFK
Kommentar
-
Propellern verkar ju sitta rätt högt upp på NEMO-fenan jämfört med Windex 1200C till att börja med (som noterades ovan). Undrar om motorns nossänkande moment skulle kunna ha minskats om motorn hade vinklats nedåt någon grad?
En smärre detalj: Winglets:en pekar uppåt på Windex-skalamodellen i Vimeovidon ovan. På originalet pekar dom nedåt. För att inte haka i vid start på gräs?
Kommentar
-
Ursprungligen postat av Segelvinge Visa inläggPropellern verkar ju sitta rätt högt upp på NEMO-fenan jämfört med Windex 1200C till att börja med (som noterades ovan). Undrar om motorns nossänkande moment skulle kunna ha minskats om motorn hade vinklats nedåt någon grad?
Ursprungligen postat av bemMan kan undra om det hade gjort nån praktisk skillnad om stabben suttit ovanför motorn dragkraftslinje istället? Räknade eleverna på det?
...men typ windex flyger bättre.
/David
Kommentar
Kommentar