Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Problen med Futaba T14SG

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Problen med Futaba T14SG

    Jag är inte så aktiv med mitt flygande vilket innebär att när jag har problem kan jag inte avgöra om jag hanterar utrustningen fel eller om det är utrustningen som är fel. Hoppas få hjälp med det.

    Sändaren är Futaba T14SG. Jag behöver 2 st mottagare R7008SB i detta fall. Det har jag också i andra plan, och det har aldrig varit något problem. Kanal 1-8 i ena och 9-14 i andra mottagaren. Men i detta fall sker underliga saker som jag inte förstår, så jag har dragit ur alla servokablar ur mottagare 1, i mottagare 2 har jag bara satt i några lösa servon. Det som händer är att hur jag än programmerar sändaren så slår enbart servot i nr 11, men vilken spak eller brytare jag än utser till nr 11 så får enbart trottelspaken J3 servot att slå trots att jag skrivit in att det är roderspaken J4 som skall påverka servot. Och det spelar ingen roll om jag fyller i Roder eller Gear eller Auxilliary eller vad som helst, eller om jag skriver i J1 eller J2 eller SC eller något annat. Bara trottelspaken J3 får servot nr 11 att röra sig. De övriga i nr 9 och 10 vill inte röra sig med någon spak jag skriver i.

    Jag har aldrig varit med om detta och undrar om det är sändaren som är felaktig eller om det är jag som inte fattar vad som är fel. Bägge mottagarna är givetvis länkade till sändaren och lyser grönt. Mottagaren 1 fungerar som den skall, alla roder fungerar som de skall. Jag drog ur servokablarna i nr 1 enbart för att koncentrera mig på nr 2.

    När jag hade alla servon i nr 1 så slog t.ex. höjdroder + höger flaps och sidoroder + vänster flaps och andra konstiga kombinationer. Därför ryckte jag ur alla servokablar ur nr 1.

  • #2
    Har inte använt 2 mottagare men har för.mig jag läst någonstans att man genom att trycka in knappt på mottagaren när man kopplar in strömmen ska kunna ändra mode i mottagaren så den vet om den ska vara kanal 1-8 eller 9-16 eller nåt sånt - annars vill båda mottagarna lyssna på samma kanalnummer. Kolla så du har rätt läge där, sen skulle jag börja med ett helt nytt modellminne och efter att ha synkat in båda mottagarna via link-menyn så vidare till functions och där ställa in vad varje kanal ska göra. Börja där o testa sen igen.
    Riktiga motorer ryker utan att det luktar bränd elektronik!
    Står man med en låda på magen säljer man korv.

    Kommentar


    • #3
      På sid 25 i den svenska manualen finns anvisningar hur du ställer om mottagare 2 till kanal 9-14, se bild.
      Klicka på bilden för större version

Namn:		sida 25.JPG
Visningar:	206
Storlek:		180,8 KB
ID:		9928
      Caption

      Kommentar


      • #4
        Kan vara någon funktion eller mixer som överrider det du vill göra. Hittar man inte hur den stängs av så brukar jag testa att programmera om genom att skapa en ny modell i minnet eller kopiera från ett modellminne jag vet har fungerat och man inte hållt på att ändra i.

        Kommentar


        • #5
          Jag tackar för svaren och att ni har tagit er besvär att svara. Jag har givetvis försökt med att skapa ny modell och börjat från början, samma resultat. Jag tror så här, mottagarna länkas till sändaren som nr 1 och 2, därför vet sändaren vilken av dem som skall ha vilka signaler. Mottagarna programmeras bara att svara på den sändaren och ingen annan. Jag är övertygad om att ett fel har uppstått i sändaren och att den har blivit knäpp. Jag har beställt en ny sändare som är på väg.

          Jag har på annan plats här frågat om ett Powerbox-gyro som skall ställas in genom att planets stjärt hastigt dels lyfts dels vrids till höger. Jag har gjort över 100 försök på olika sätt men gyrot svarar med att röra fel roder eller inte röra något alls. Jag har börjat misstänka att även det problemet beror på fel signaler från sändaren. När jag nu ändå köper ny sändare så passar jag på att gå upp ett steg till Futaba T18 för att få en bättre skärm. Den lilla skärmen på T14 är för liten och dessutom att flytta runt i menyerna genom att snurra fingret i en elektronisk rondell är ju hopplöst, kommer fingret lite för långt ut mot kanten så kommer en helt annan meny fram. Jag har svurit många ggr över detta. Jag tror T18 blir bättre med en pekskärm.

          Kommentar


          • #6
            Jag har själv en T18SZ och den vill jag inte vara utan, så du blir säkert nöjd! Den är logisk och enkel att programmera
            Riktiga motorer ryker utan att det luktar bränd elektronik!
            Står man med en låda på magen säljer man korv.

            Kommentar

            Arbetar...
            X