Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Corona och modellflyg

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • #16
    Ursprungligen postat av reparatörn Visa inlägg
    Personligen tror jag att modellflygsäsongen, i alla fall till en början, kommer att bli en tråkig historia.

    Douglas
    Varför skall modellflyg säsongen bli en tråkig historia??. Det är väl bara att fortsätta att flyga på sitt modellfält. Men regeln är då att hålla lite avstånd till sina klubbkompisar.

    Kommentar


    • #17
      Jonte,

      Jag tänkte väl närmast på det som kan representera de riktiga höjdpunkterna- Kristiflygarträffen i Norberg i slutet på maj, och alla de andra träffarna/tävlingarna till sommaren. Det lugnar säkert ner sig så småningom, men Du kan ju ha rätt i att nu gäller det att gilla läget och bara hålla till på egna fältet. Maxgränsen på tillåten muskelmassa lär väl i så fall inte utgöra något problem heller.

      Douglas

      Kommentar


      • #18
        Jag tror inte RC-flygandet är problemet... ser man på svenska nyheter så verkar nyheten att det finns Covid-19 inte ha gått fram alls. Folk samlas överallt som vanligt. RC-fälten ekar dock tomma? Är få bilder och filmer från dem senaste tiden... in i verkstaden och gör flygen flygklara nu (kanske dags för en "på byggbordet"-tråd), sen ut o flyg!!! Använd posten för att skicka grejer till varandra. Jag flög Hangar9 Piper J3 Cub Saito .72 häromdagen, finaste flygtillfället. Grejer beställs och kommer på posten. Roligt!!

        Kommentar


        • #19
          Hos oss flygs det men vi håller för det mesta avstånd mellan flygarna enligt myndigheternas rekommendationer.
          Roger

          Kommentar


          • #20
            Tolkar jag infon rätt, så är Kristiflygarträffen i Norberg inställd p.g.a Corona. Kollade sedan hur det är med midsommarträffen på Dragis, och den ser just nu att vara i läge "till". Jag hoppas den blir av, är ju några veckor kvar innan det är dags. Covid19 ställer till det för oss alla, men för hur länge till?

            Douglas

            Kommentar


            • #21
              Hej, kopierat text från Drags FB-sida, inlagt den 1/5.

              "Styrelsen för Siljansbygdens Radioflygklubb har idag 1 Maj beslutat att ställa in alla Evenemang 2020 pga rådande Covid-19 runt om i landet. Ett unikt beslut i klubbens 60 åriga historia! Det blir för svårt att planera för dom evenemang som skulle genomföras under sommaren. Självklart kommer vi att drabbas ekonomiskt men vi har en ordning och reda på ekonomin och har dessutom infört investerings stopp. Endast nödvändiga ekonomiska medel får användas för driften av Dragsängarna tex gräsklippning osv. Jag vill också att alla som är på Dragsängarna tänker på dom rekomendationer som finns för Covid-19.
              Tänk på våra medlemmar som finns i risk gruppen. Håll avstånd tvätta och händerna! Är du sjuk???? stanna hemma! Jag vill gärna flyga många somrar till med gubbsen på fältet.
              Ordförande Mikael Berg"

              Kommentar


              • #22
                Bra och ansvarsfullt beslut av Siljansbygdens RFK. Vi kommer att göra likadant och jag förstår inte riktigt de modellflygklubbar som ändå tänker köra sina meeetings de närmaste månaderna. Det får svida lite detta år men vi liksom Siljansbygdens MFK har en ekonomi som inte står och faller med ett par årliga meetings utan vi prioriterar flygarnas hälsa istället. Inget generellt flygförbud men det är viktigt att hålla avstånd, tänka på hygienen och respektera de av oss som finns i riskgrupperna - precis som Mikael skriver i citatet ovan.
                Roger

                Kommentar

                Arbetar...
                X