Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Powerbox iGYRO Extra, problem

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Powerbox iGYRO Extra, problem

    Finns det möjligen någon på forumet som kan Powerbox iGyro Extra? Jag har försökt ett otal gånger men rodren slår åt fel håll. Jag vet inte vad jag gör för fel.

    Manualen säger att man skall hålla inne knappen 5 sek när man sätter på. När Ail A lyser grönt så skall man hastigt lyfta upp stjärten tills alla dioder lyser grönt och hålla där ett tag. Så här långt fungerar det varje gång.

    Nästa steg är att föra stjärten hastigt åt höger. Det står så, inte att vrida planet åt höger. Jag gör det så att alla dioder lyser grönt. När gyrot har tänkt färdigt så tänds Ail A och Ail B gulrött medan de övriga lyser grönt.

    För varje gång jag stänger av sätter på och gör om hela proceduren så slår rodren sedan olika när jag rör planet. Det bästa jag har lyckats få till är att höjd och sida slår rätt men skeven slår åt fel håll så att om jag lutar planet åt vänster så förstärker skevrodren rörelsen istället för tvärtom. Det sämsta jag fått är att ena höjdrodret går upp och det andra ned och sidorodret slår åt fel håll, plus att skeven alltid slår åt fel håll.

    I manualen står det inget om hur jag skall göra mellan steg 1 och steg 2. När jag lyft stjärten och hållit där en stund, skall jag med stjärten lyft sedan föra den snabbt till höger? Eller skall jag sänka ned stjärten och sedan föra den snabbt till höger? Jag har givetvis försökt alla varianter jag kan tänka mig, men inget blir bra. Det konstiga är att skeven alltid lyser gulrött och slår åt fel håll, de andra lyser grönt och slår olika varje försök. Med mycket gain så slår sido- och höjdroder kraftigt men skevrodren rör sig inte mycket mer än att det knappt syns, alltid, plus att dioderna alltid lyser gulrött.

    Anläggningen är helt normal med skevservona på vingens undersida, sidoroder med wire mellan servo och roder och höjdservona bak på kroppen med stötstänger till höjdrodren (stabben för tunn för att ha servon inuti). Eftersom gyrot alltid styr skeven åt fel håll har jag försökt skifta kablarna vä-hö, dels i mottagaren, dels i gyrot, men det blir ingen skillnad. Jag har Futaba T14SG med mottagare R7008SB. När jag rör spakarna så fungerar alla roder som de skall, även med mycket gain, så gyrot påverkar inte spaksignalerna.

    Servon i vingar kan givetvis sitta på olika sätt, och sitter de symmetriskt så skall den ena vara reverserad. Hur känner gyrot av åt vilket håll ett servo skall vrida?


    Jag håller på att bli galen på detta. Jag blir väldigt tacksam om någon kan hjälpa mig. Jag har i ett annat plan en tidigare vesion av Powerbox gyrot, på den kan man ändra varje roderriktning med knappen, så enkelt. Denna version Extra har inte den möjligheten.

  • #2
    https://www.powerbox-systems.com/upl...o-3xtra_en.pdf

    Står något om att när du fört modellens stjärt åt sidan, så skall du vänta på att sidrodret ställer sig neutralt.
    Och det skall vara en snabb rörelse.

    Kommentar


    • #3
      Det har jag gjort, och kvittens på det är att alla dioder lyser grön efter lyftet och vridett. Efter en stund övergår dioderna till gulrött för Ail A&B och grönt för de andra. För att kolla att jag gör rätt så har jag lagt upp några servon på en bricka orienterade precis som i planet, och då fungerar det, utslagen blir som de skall vara.

      Klicka på bilden för större version

Namn:		IMG_3147.JPG
Visningar:	533
Storlek:		739,7 KB
ID:		9734

      Men när jag sätter i gyrot i planet igen så fungerar det inte. Spakrörelser fungerar men inte gyrot.

      Jag funderade över hur gyrot kan veta hur servona är monterade, dvs åt vilket håll servona skall vrida sig. Jag tror jag upptäckte hur. På bilden sitter gyrot fast på en liten bräda. Om jag gör hela proceduren med bara brädan så kommer servona att vrida sig hur som helst, dvs gyrot vet inte hur gyrona är monterade. Men om jag tejpar fast brädan på brickan och utför proceduren med hela brickan så kommer gyrot att vrida alla servon rätt. Det måste betyda att när servona vrids uppåt och åt höger enl proceduren så känner gyrot av hur servona rör sig och räknar då ut åt vilket håll varje servo skall röra sig. Det måste vara väldigt känslig elektronik i gyrot.

      Kommentar


      • #4
        Kan tipsa om att Powerbox har ett bra forum som du når från deras hemsida, kolla där!

        Har den äldre blåa varianten så jag kan tyvärr inte hjälpa dig!
        Hälsningar Daniel

        Kommentar


        • #5
          Hej.
          Ta en titt på denna video. 2:55 minuter in visar han hur man går tillväga.
          https://www.youtube.com/watch?v=mlaCTPN0jlY

          Mvh. Peter

          Kommentar


          • #6
            Tack för tipset. Jag har gjort både enligt manualen och videon, minst 50 ggr, men det fungerar ändå inte i planet. Däremot när jag hade alt på brickan enl bild ovan så fungerade det, precis som på videon. men inte när det är monterat i planet.

            Kommentar


            • #7
              Jag har ingen erfarenhet av igyro, men en reflektion är att processen med att flytta baken på planet bara kan handla om att få gyrot att lära sig hur det är orienterat. Inte hur servona skall röra sig. Det måste göras i ett senare steg.

              Generellt för gyron ställer man in dem i 3 steg. Orientering, servoreversering i gyrot så att gyrokompenseringen sker åt rätt håll, och radioreversering så att rodren rör sig rätt relativt spaken.

              Edit: Blev nyfiken på vad manualen säger. Jag tolkar det som att gyrot lär sig orienteringen i "lyftabakenprocessen" och kopierar sedan kompenseringsriktningar utifrån radions inställda riktningar i nästkommande center och ändpunktskalibrering. Dvs om modellen är inställd med alla mixar och riktningar före gyrot lagts till så skall den bara kopiera dessa efteråt (Jetis gyromottagare fungerar på samma sätt). Då borde det alltså funka. Instämmer i att det är en överkomplicerad metod att bestämma gyrots orientering. Borde vara enklare att bara välja enligt en lista över standardkonfigurationer. Finns inte den möjligheten om man kopplar upp den med USB till datorn?
              Senast redigerad av David ; 2020-03-21, 14:57 .

              Kommentar


              • #8
                Det finns inget nästa steg för att ev reversera servon med detta gyro. Jag har 2 st Powerbox igyro3 där man med knappen ställer varje servos riktning, dvs det går att reversera. Denna Powerbox igyro3 Extra har inte den möjligheten, det går inte att ändra servonas riktning på gyrot. Det är processen att höja stjärten och föra den snabbt till höger som gör att gyrot vet åt vilket håll gyrot skall slå alla servon. Det fungerar för mig på bänken, men det fungerar inte för mig när gyrot är installerat i planet.

                Kommentar


                • #9
                  Ursprungligen postat av BOB Visa inlägg
                  Det är processen att höja stjärten och föra den snabbt till höger som gör att gyrot vet åt vilket håll gyrot skall slå alla servon. Det fungerar för mig på bänken, men det fungerar inte för mig när gyrot är installerat i planet.
                  Jag tror det är detta du har fått om bakfoten. Det är tekniskt omöjligt att gyrot, genom sin gyrosensor, skall ”känna” hur rodren skall röra sig genom denna process. Tänk inte på hur det gamla fungerade. Det nya är annorlunda och som jag förstår manualen så funkar 3xtra enligt detta

                  Steg 1: lär gyrot dess orientering (process med att flytta baken på flygplanet)

                  Steg 2: Kalibrera servons, mittpunkt och ändlägen. I detta steg så lär sig gyrots även servots riktningar. Det förutsätter att modellen är programmerad och klar redan innan du börjar (med riktningar, ändlägen och mixar). I detta steg så går man igenom varje kanal för sig och lär gyrot först mittläget och sedan ändläget i den riktning som gyrot frågar efter. Viktigt i detta steg att föra spaken åt det ändläge som gyrot frågar efter (tex full höger skev, full vänster skev, full höjd, dyk osv)

                  Varför du får olika resultat på brickan och i flygplanet kan jag inte förklara. Har du gjort båda stegen enligt ovan och det ändå inte fungerar så bör det vara så att gyrot i något av fallen missuppfattat sin orientering i steg 1.

                  mvh David

                  Kommentar


                  • #10
                    Jag tror att det är du som har fel. Att lära gyrot spakarnas ändlägen är inte alls nödvändigt. Så låt oss glömma rutinen med ändlägen helt. Det gjorde jag när jag hade allt på bänken. Jag gjorde enbart höjning och vridning och gyrot visste åt vilket håll det skulle slå alla servon. Eftersom höger och vänster skev är spegelvända så skall de slå i olika riktning. Innan höjning/vridning så vet inte gyrot utan servona slår hur som helst, men efter så vet gyrot och slår servona åt rätt håll. När jag bara vickade brädan med gyrot så slog gyrona åt fel håll, men när jag vickade hela brickan med servona så slog gyrot alla servon år rätt håll. Så spakarnas ändlägen har inget med detta att göra. Manualen säger att man först höjer/vickar så att gyrot slår åt rätt håll, därefter kan man göra ändlägesbestämning.

                    Gyrot behöver inte orienteras i planet mer än att det skall placeras antingen längs med planet eller tvärs, men det kan vändas i vilken riktning som helst. Gyrot lär sig själv hur det är placerat. Om man lägger det diagonalt så får gyrot det svårt och det blir inte bra.

                    Ett servo innehåller en elmotor och alla elmotorer innehåller lindningar. När en lindning (spole) rör sig i ett magnetfält så alstras en spänning. Spänningens polaritet beror på åt vilket håll lindningen skär magnetfältet. Jorden har som bekant ett magnetfält. Om gyrot använder sig av detta vet jag inte, men det är troligt, jag ser inget annat sätt.

                    Kommentar


                    • #11
                      Känns som att denna version av gyrot mera är en "teknisk intressant lösning" än att det löser nåt tidigare problem - utan snarare skapar helt nya.
                      Men lycka till och hoppas det löser sig.
                      Själv har jag bl a kört FrSky's och Spektrums lösningar (integrerade i mottagaren) och speciellt FrSky's är tämligen enkel att konfigurera direkt ifrån sändaren.
                      Roger

                      Kommentar


                      • #12
                        Ove om du gör center och ändpunktskalibreringen i en annan ordning än manualen förepsråkar så är det fullt logiskt att du får det resultat du får. Då blir det mer eller mindre slumpen som avgör resultatet.

                        Vet inte om följande kan hjälpa dig att förstå. Manualen säger att en skillnad mellan det gamla och nya igyro, är att i det gamla så gjordes mixningar i gyrot, men i det nya så görs alla inställningar och mixar i radion varpå gyrot automatiskt läser av varje kanals riktning, ändpunkt och centerpunkt. När en mix görs i gyrot är det nödvändigt med möjligheten att kunna reversera servon i gyrot (som i det gamla du har). I det nya gyrot behovs ingen servoreversering då det istället läser av kanalernas inställningar under ”learning the centre and end-points”. Snabbguiden nedan förklarar dessa steg.

                        https://www.powerbox-systems.com/upl...o-3xtra_en.pdf

                        Förkasta idén om att gyrot skulle lära sig servoriktningar under steget ”Setting the installed position”. Manualen påstår inte detta någonstans. Nollställ gyrot och prova ovanstående procedur så skall det nog lösa sig.
                        Senast redigerad av David ; 2020-03-24, 10:21 . Anledning: Strul med länken

                        Kommentar


                        • #13
                          Jag har naturligtvis försökt även med spaklägesinställningar enl manualen, både före och efter lyftning/vridning. Jag har gjort över 100 försök med alla tänkbara kombinationer. Det enda riktigt bra resultatet vad gäller gyroutslag, då menar jag att gyrot verkligen ger ett bra utslag när jag vickar på planet med mycket gain, är att sidorodret rör sig när jag vickar planet i rollriktningen, övriga roder rör sig knappt märkbart. Jag har nu gett upp. Väntar på att leverantören kommer tillbaka efter lång ledighet. Antingen får han lyckas med proceduren eller byta ut gyrot.

                          Kommentar

                          Arbetar...
                          X