Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Litet lödtips

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Litet lödtips

    Hej min lödgas tog slut men det gick faktisk att löda med värmepistolen på maxläge som värmekälla det får dock inte finnas något värme känsligt inom ca 15 cm närhet! MVH Marcus

  • #2
    Hur var det nu igen....nöden är uppfinniningarnas moder... (stavade ordet med 5 n. Sannolikt fel, men försökte i alla fall)

    Douglas

    Kommentar


    • #3
      Marcus,

      Det kan ju också vara så att Du kom på alla uppfinningars moder. Tål att tänka på....

      Douglas

      Kommentar


      • #4
        det finns särskilda löd-stationer som använder varmluft, rätt vanligt för kretskortsmontage.
        Har själv aldrig provat dem tyvärr, men jag förstår att de skickar avsevärt mindre luftvolym än varmluftspistol, men i övrigt är det samma princip.

        Andra sätt är att baka kort; man lägger på ett särskilt fluss-medel (med tenn-partiklar i om jag förstått saken rätt) på kontakt-ytorna och lägger komponenterna på kortet, flussmedlet är visst lite kladdigt så prylarna ligger kvar.
        sedan in i den vanliga köks-ugnen på "maxvärme" i någon minut, så e kortet klart. :-)

        Jag personligen har nöd-lödat kablar med stormtändare (ungefär hårdlödnings-teknik) och vid ett tillfälle vanlig tändare som jag värmde en spik med, som i sin tur användes som lödpenna. lite bökigt att hålla spiken med tång samtidigt som jag försökte hålla kabeln mot kontakten som jag skulle löda, med lödtennet i munnen..

        Och ja, nöden är uppfinninngarnnas moder! (Rättstavning är för nybörjare.. ;-) )
        Senast redigerad av liggisten ; 2020-03-16, 04:14 .

        Kommentar

        Arbetar...
        X