Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Förbundsmötet 2020

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • #16
    Vi inom vår klubb (Västerås Modellflygklubb) kommer också att föreslå Avslag på förslaget om Modellflyghandbok som redan konstaterats är ett hastverk som istället riskerar att bakbinda oss organiserade modellflygare.
    Dåliga eller oklara formuleringar präglar även omformuleringen av den "berömda" Paragraf 37 där det, på det sätt man formulerat sig avseende Paragraf 37A, är högst osäkert om man verkligen avser att ta bort kravet på att alla i en modellflygklubb måste vara anslutna till SMFF. Speciellt i kombination med skrivningen i avsnittet om Medlemsavgifter där man kan tolka formuleringarna i de "Ideella alternativen" som att det åter blir ett krav att alla medlemmar i klubben också skall vara SMFF-medlemmar. Dåligt genomarbetade formuleringar helt enkelt - medvetet eller inte är svårt att avgöra. Avser man på allvar att ta bort kravet på tvångsanslutning av alla "flygande" klubbmedlemmar så kommer vi att tillstyrka förslaget men i så fall bör man se över formuleringarna i både stadgeförslaget och förslaget om Medlemsavgifter.
    Beträffande skrivningen om Paragraf 37B så känns den irrelevant eftersom det, såvitt vi förstått det, är TS som är tillsynsmyndighet och inte SMFF så varför lägga mera jobb självmant på SMFF speciellt när man avser att införa den "ideella" vägen i Vägvalet ?
    Däremot tillstyrker vi Styrelsens förslag till Vägval, Modellflygnytt, Budget, Verksamhetsplan och Tävlingsavgifter.
    Beträffande valet av funktionärer skulle vi gärna se att Anders Jonsson kunde fortsätta att vara Ordförande eftersom han agerat förtjänstfullt i den rollen vilket inte minst resulterat i de f n goda relationerna med RCFF vilket gagnar modellflyget som helhet. Vill inte Anders fortsätta så förutsätter vi att de föreslagna kandidaterna fortsätter den inslagna vägen - i annat fall lär det numerära manfallet i SMFF snarare öka än minska. Vilket säkert också kommer att vara fallet om förslaget om Modellflyghandboken trots allt röstas igenom - det blir nog i så fall SMFFs fall som organisation med nån form av betydelse för modellflyget i Sverige.
    Roger

    Kommentar


    • #17
      Rfk Gripen röstar för ett avslag på proposition 6 Modellflyghandboken

      1. Den bygger inte på artikel 16 eller den öppna klassen i EU reglerna.
      2. Våra fältgodkännande gäller redan till 2022, därför kommer vi inte att rösta för något liknande
      innan vi sett den slutgiltiga tolkningen av EU reglerna från TS gällande ex pilot Registreringar och Utbildningar osv.
      3. Vi kommer inte att bidra till att omöjliggöra samarbete med Rcff anslutna piloter inom klubbar eller vid ex framtida träffar och meetings.

      //Kalle

      Kommentar


      • #18
        Riktigt skönt att se att flera klubbar tänker rösta nej till den så kallade modellflyghandboken. Hoppas att majoriteten av förbundsmötet också röstar NEJ!.

        /Ville
        "Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan"

        Kommentar


        • #19
          Hej på er.
          Jag noterar att det finns en hel del åsikter i denna tråd.
          Till er som skriver att ni/er klubb röstar för eller emot en motion/förslag. Tänk på följande:
          - Det är klubbarna som har rösträtt på förbundsmötet. Enskilda medlemmar har yttranderätt.
          - Er klubb måste närvara på förbundsmötet med en representant som röstar som klubbstyrelsen önskar/beslutat.
          - Kan inte er klubb närvara kan ni genom fullmakt göra er röst hörd ändå.
          Läs gärna i stadgarna https://iof2.idrottonline.se/globala...2018-03-18.pdf
          paragraf 17, hur ni ska förfara för att det ska bli rätt.

          Rolle
          Senast redigerad av Rolle ; 2020-03-09, 21:47 .

          Kommentar


          • #20
            mfk Jordfräsarna har på senaste mötet beslutat att rösta ja till propositionen om vägval och nej till modellflyghandboken. Vi kan inte själva närvara men kommer att lämna fullmakt till någon av grannklubbarna. Det är m.a.o. inte min åsikt utan klubbens (det var ju jag som startade tråden, mest för att "sätta upp fingret och känna av vindriktningen).
            "If it looks allright, it flies allright"

            Kommentar


            • #21
              Samma gäller här som för Mfk Jordfräsarna - det är klubbens officiella synpunkter som redovisas i mitt inlägg #16. Även vi kommer att rösta via fullmakt till en grannklubb som kommer att närvara.
              Roger

              Kommentar


              • #22
                Stämman inställd på grund av Corona. Kanske inte helt oväntat?
                Det kan ta tid innan risken är över för smitta.
                Kanske läge att fundera över möjligheten till ett onlinemöte?
                Då hade betydligt flera klubbar kunnat närvara.
                www.modellflygnytt.se/mv.html

                Kommentar


                • #23
                  Hej, drar bara en lättnadens suck att det verkar finnas en skara som tagit sig tid att granska och ta ställning och beslutat att utnyttja sina röster till att styra kommande möte och dess beslut i en rimlig riktning. Noterade också att valberedningens förslag nu är ändrat sen några dagar sedan (vet inte när det hände exakt). Vår sittande ordförande är nu föreslagen för omval igen vilket jag i alla fall känner mig mer tillfreds med.

                  Skriva något...

                  Kommentar


                  • #24
                    Jag har också tänkt på detta! Förbundsstämma är inte livsviktigt ! Säkerhet går före .Cornelius

                    Kommentar


                    • #25
                      Bra att Anders Jonsson är föreslagen till omval - det är nog en vinst för organisationen.
                      Bara nu denna erbarmliga Modellflyghandbok också kan förpassas till där den hör hemma...
                      Roger

                      Kommentar


                      • #26
                        FSF skriver att de ska ha sitt möte digitalt.
                        Det är väl att hoppas på att SMFF följer efter.

                        Man ser ju att det avgår lite folk från SMFFs gamla styre.
                        På förra stämman föreslogs Peder Sterlinge in i styrelsen men "kuppades ut".
                        Han gjorde ett bra intryck i sin egen presentation och syns i sociala medier väldigt positivt. Hoppas att han fortfarande vill ställa upp även om han inte är med från valberedningen detta året.
                        www.modellflygnytt.se/mv.html

                        Kommentar

                        Arbetar...
                        X