Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Återupptäckt av nygammalt material

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • #16
    Bosse,

    Vad det än var pappa och prästen Wright gav till sina söner, så måste "fladdermusen" ha varit liten till formatet. Detta eftersom han lyckades dölja den med handen så att sönerna knappt kunde se vad det var för något. "Motorn" var tydligen en gummisnodd också. Och som sagt-bröderna försökte kopiera den men i större skala, och det gick inte alls.

    Boken från 1910 nämner även att lämpliga byggmaterial kunde vara bambu eller rotting, men även aluminium. Ja, faktiskt! Som "motorer" förslås förutom gummiband även fjädermekanismer från leksaker, till och med urverk från klockor. Använder man gummiband, skall man sikta på att propellern bör snurra i tio sekunder. Kortare än det, och det skulle inte handla om att utnyttja den lagrade energin optimalt. Behövde man tillverka egna propellrar, föreslogs att man skulle ta flera "strips" från cigarrlådor, limma samman laminat och karva till. Absolut inget dumt förslag! Mycket har hänt också på drygt 100 år. Citat: "Det är karakteristiskt för den Amerikanske pojken att våra unga aviatörer skulle känna sig förnärmade av att flyga en modell som de inte själva tillverkat". Men det här var ju lååååååååångt före Asiatiska ARF's äntrade scenen. Idag skäms vi ju inte ett dugg. Nya tider minsann!

    Douglas

    Kommentar


    • #17
      Ursprungligen postat av reparatörn Visa inlägg
      Som "motorer" förslås förutom gummiband även fjädermekanismer från leksaker, till och med urverk från klockor.
      Urverksdrivet modellflyg.....hmmm, det känns som en väldigt svår uppgift.
      En utmaning för de verkliga optimisterna...
      Försök har säkert gjorts, men har någon sådan maskin lyckats hålla sig i luften...? Har aldrig hört talas om det, men jag kan förstås ha fel.
      Urversdrivna leksaksflygplan, som nedanstående, har förstås funnits, men såvitt jag vet har de - bokstavligen - fått hålla sig på mattan......
      Klicka på bilden för större version  Namn:		Urverksdrivet flygplan.jpg Visningar:	0 Storlek:		1,14 MB ID:		9667



      Sedan har vi ångkraft, som inte heller haft särskilt stora framgångar i luften, även här pga ogynnsamt vikt/effektförhållande.
      I det sammanhanget kan jag inte låta bli att nämna en svensk pionjär och eldsjäl inom "ångflyget", nämligen Carl Richard Nyberg, som experimenterade med detta koncept i början av 1900-talet.
      CRN hade goda kunskaper i ångteknik, och utvecklade en motor som skall ha vägt 38 kg och utvecklat 10HK, vilket inte är dåligt, men trots det lyckades han bara med något enstaka skutt med sin "Flugan".
      Men, tittar man på hans "fluga" med kritiska ögon, anar man att maskinen hade en del aerodynamiska tillkortakommanden, som säkert inte bidrog till någon framgång.....men "Flugan" ser onekligen fantasieggande och spännande ut....!
      Klicka på bilden för större version  Namn:		01 - CRN (Flugan 1).jpg Visningar:	0 Storlek:		78,1 KB ID:		9665Klicka på bilden för större version  Namn:		02 - CRN (Flugan 2).jpg Visningar:	0 Storlek:		82,6 KB ID:		9666

      Läs mer om Carl richard Nyberg:
      https://sv.wikipedia.org/wiki/Carl_Richard_Nyberg




      Men, i rättvisans namn måste här också nämnas att man faktiskt har lyckats erövra luften med ångkraft, även om flygturerna varit begränsade.....


      Här kan man se ett ångdrivet modellflygplan:
      https://www.youtube.com/watch?v=8fGUnNf3OiQ


      Och här i fullskala:
      https://www.youtube.com/watch?v=nw6NFmcnW-8




      /Bosse


      ...så där lagom vintage...

      Kommentar

      Arbetar...
      X