Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Återupptäckt av nygammalt material

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Återupptäckt av nygammalt material

    Detta skulle kunna bli början till en byggtråd.....men nu blir det inte så......

    Orsaken är att jag tagit mig i kragen och fullföljer litet gamla "ofullbordade verk" i stället för att entusiastiskt påbörja något nytt....igen.....
    Förnuftigt...?

    På sista tiden har jag dock spånat fram en liten Pietenpol Aircamper med 80 cm spännvidd, "lagom" skalenlig och eldriven......tänkt att bli en praktisk modell för flygning på små ytor, och som inte stör grannarna....

    En sak som krävt en del tankemöda är dessa "cabane struts" (vad heter sådana på svenska...?) som måste bli.....ööh....stadiga, men samtidigt inte så "starka" att de bryter sönder den lätta modellen vid en rimlig incident.
    En viss elasticitet är önskvärd, så att styrkan harmonierar skapligt med en i övrigt "skir" konstruktion....
    Visst...det finns pianotråd, bok och mycket annat "starkt", men sådana material kan angripa en lättviktsmodell med en kofots brutalitet.
    Nu har jag "känt" på en rad tänkbara material till cabane struts, men inget har riktigt botat mitt vankelmod...
    Dvs tills jag av en klubbkompis fick ett knippe stavar av.....rotting....!

    Rotting förknippas väl mest med vår gamla folkskola eller med engelska rottingmöbler osv, men inom gamla tiders modellflyg användes det ganska flitigt, parallellt med bambu m.m.
    Dock ganska bortglömt idag....och detta är min första bekantskap med materialet.

    Rottingpinnarna jag fick bestod av 5 mm rundstavar, och de var aaaningen klena för mina syften.....klena i så motto att de var litet för böjliga, men dock otroligt sega.
    För att åstadkomma en uppsättning cabane struts med lämplig dimenstion, gjorde jag så här:



    T.ill vänster ser vi Pietenpolen under framritning.
    Utgångspunkt är en treplansskiss som förstorats upp.

    T.h. ser vi rottingpinnarna som är utgångsmaterialet.
    Klicka på bilden för större version  Namn:		P-1.jpg Visningar:	0 Storlek:		65,6 KB ID:		9262


    Jag hyvlade bort en del av pinnen, för att få en plan limyta.
    Klicka på bilden för större version  Namn:		P-2.jpg Visningar:	0 Storlek:		45,9 KB ID:		9263



    Sparsamt med Epoxy, och satt under press.
    Klicka på bilden för större version  Namn:		P-3.jpg Visningar:	0 Storlek:		734,7 KB ID:		9264



    Pinnarna limmades enligt "3", och därefter hyvlade jag ner det hela enligt "4".....
    Klicka på bilden för större version  Namn:		P-4.jpg Visningar:	0 Storlek:		49,4 KB ID:		9265


    ....så att jag erhöll dessa "plankor" av rotting. Dimensionen är ca 8,5 x 3,7 mm
    Klicka på bilden för större version  Namn:		P-5.jpg Visningar:	0 Storlek:		394,6 KB ID:		9266
    Nästa steg blir att runda till dem en aning.


    Ok, men HUR starka blev strutsen då....?
    Här skulle jag vilja komma med ett kvantifierbart värde, begripligt för alla.....men tyvärr kan jag inte det....
    Jag kan bara säga: PERFEKT för ändamålet.....!

    Stagen är "ganska" styva, men inte för styva.....böjer man dem med händerna får man ta i litet, och då ger de till slut med sig, på ett nästan "pilbågsartat" sätt, och återgår i likhet med en bladfjäder av det hårdare slaget....och de är mycket ovilliga att knäckas...!
    (Och rotting är också ett lätt material....)

    Ja, det där lät väl inte särskilt vetenskapligt, vilket heller inte är.......

    Som jag ser det, ett synnerligen passande material för allehanda stag och mycket annat, där man annars frestas att välja material med "overkill"-egenskaper... Testa, och känn på det, så får ni se....
    Jag tror att rottingen, med rätt anpassad dimensionering, tar upp energin, och pytsar ut den till resten av modellen på ett skonsamt sätt.....

    Pietnpolen ligger som sagt i malpåse just nu, till förmån för ett försummat projekt, men det här var en så trevlig bekantskap med ett litet bortglömt material, att jag härmed tillfogar det till tipshörnan, och jag rekommenderar att man testar detta och ger det en chans...!

    /Bosse




    Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2020-02-20, 16:35 .
    ...så där lagom vintage...

  • #2
    Bosse,

    Intressant.....men var får man tag på rotting? Jag bor ju på "landsbygden", nästan i alla fall. Med PK "tänk" är jag därmed lågutbildad, lågintelligent och lågaktiv när det gäller fysisk aktivitet. Dessutom har jag dåliga tänder och spelar banjo. Men, bortsett från det, skulle kanske lite rotting komma bra till pass. Jag tycker precis som Du att lite "fjong" i vingstöttorna kanske inte vore så dumt.

    Fick kompisen tag på sin rotting i en blomster- eller trädgårdsaffär?

    Douglas

    Kommentar


    • #3
      Douglas,

      Klubbkompisen fick tag på rottingen i en affär som säljer "hobby- och pysselmaterial", dvs allt från flirtkulor, små träpluttar, ljusstöpningsgrejor, upp till tyger och garn, osv....

      Men jag har nu postat dig några provbitar, så att du kan testa.
      Litet "second opinion" skadar aldrig....!



      /Bosse
      ...så där lagom vintage...

      Kommentar


      • #4
        Hej Bosse,

        Brevbäraren lämnade av ett st kuvert idag, vilket innehöll tre rottingstavar. Tusen tack!! Jag tror Du har helt rätt i att rotting är ett idealiskt vingstöttematerial. Jag TROR (obs tror) att de blomsteraffärer som säljer blommor och blomkrukor, även säljer rotting- men att det då heter stödpinnar eller något liknande. Måste undersökas! Här i Ludvika kommer jag därför att förära företaget Bergslagsodlingar med ett besök.

        Har ett mycket svagt minne av att ha sett rotting anges som konstruktionsmaterial till modellflyg, men minns inga detaljer. Hur som, jag måste följa upp det här med rotting. Det verkar finnas användning för det också.

        Douglas

        Kommentar


        • #5
          Ursprungligen postat av reparatörn Visa inlägg
          Har ett mycket svagt minne av att ha sett rotting anges som konstruktionsmaterial till modellflyg, men minns inga detaljer.
          Hej Douglas,

          Ja, under modellflygets tidiga år, innan balsan blivit en självklarhet, användes rotting, bambu, pianotråd m.m. flitigt.
          Har sett en del riktigt snygga vingspetsar, stabbar och fenor från tidigt 1900-tal, gjorda av tunn rotting.
          Jag tror som sagt att det har en plats även inom "modernt" träbygge, inte minst som diverse stag m.m. men även som förstärkande element här och var i balsakonstruktioner...

          Här är en bild av en finurlig liten dubbeldäckare, troligen från 1910-tal, som är helt byggd i bambu......

          Klicka på bilden för större version

Namn:		Bamboo Bipe.jpg
Visningar:	630
Storlek:		63,5 KB
ID:		9388


          /Bosse

          ...så där lagom vintage...

          Kommentar


          • #6
            Bosse,

            Även jag har letat efter gamla "ARF" i bambu, men kammat noll. Tanken var att "bläddra" i gamla upplagor av kataloger från Sears & Roebuck, men de äldsta är från sent 1890-tal, och det duger inte. Den katalog jag själv "bläddrade" i hade inga "toys" heller. Anledningen till att följa upp gamla "toys" är att bröderna Wrights far en gång kom hem med en färdigbyggd modell, sannolikt byggd av bambu. Bröderna satte i alla fall inte ihop den, inte pappan heller. Modellen hade någon sorts motor (vet inte exakt, men en gummisnodd verkar ju trolig). Modellen blev inte långlivad förstås, men den väckte brödernas intresse för flyg. Det borde ha inträffat när bröderna var relativt små, så kring 1880 eller så. Ungefär. Nu fanns inte Sears & Roebuck förrän slutet av 1890-talet, så den kollen gick inte. Synd, för det hade varit intressant att se vad det var för modell. Å andra sidan.....dubbeldäckaren Du visar kanske fanns tillgänglig långt tidigare än 1910?

            Douglas

            Kommentar


            • #7
              Här är en stavmodell från tidigt 1900-tal, huvudsakligen byggd i bambu.
              Ritningen innehåller några måttuppgifter, som möjliggör förstoring till rätt skala, om någon skulle vilja ge sig på ett bygge....

              Klicka på bilden för större version

Namn:		Bambu 1.jpg
Visningar:	619
Storlek:		94,8 KB
ID:		9406
Klicka på bilden för större version

Namn:		Bambu 2.jpg
Visningar:	546
Storlek:		55,6 KB
ID:		9407


              ...så där lagom vintage...

              Kommentar


              • #8
                Bosse,

                Har "tänkt" lite till, och kommit fram till att brödernas pappa inte köpt en färdig modell hos någon varuhuskedja. Troligen fick pappan den som gåva. Han var ju präst, och som sådan torde han ha haft en stor social bekantskapskrets. Jag gissar på att en församlingsmedlem knåpade ihop en modell efter någon ritning- exempelvis efter den ritning Du visade, eller något som var snarlikt. Hur brödernas modell egentligen såg ut lär vi väl aldrig få veta, men vissa saker lär väl vara ganska "säkra"- ett bygge av bambu eller rotting, pappersklädsel samt gummimotor. Förmodligen inte så stryktålig, men den fick vara hel tillräckligt länge för att väcka brödernas flygintresse. Synd bara att just den här modellen har blivit bortglömd.

                Douglas
                Senast redigerad av reparatörn ; 2020-02-29, 07:11 .

                Kommentar


                • #9
                  Douglas,

                  Beträffande pojkarna Wright, har jag googlat omkring litet.
                  Det brukar ju sägas att "Google är Din vän", men Google kan också vara Din Försåtlige Vän om man inte plockar fram den egna kompassen emellanåt....
                  Dock verkar mycket tala för att Orville och Wilbur fick någon variant av Alphonse Penauds berömda helikopter från 1870-talet.

                  En text lyder:
                  >> It was one of Penaud's rubber band powered helicopters which first interested two of Bishop Milton Wright's sons, of Dayton, Ohio, in the possibility of flight. >>

                  Och en länk:
                  http://www.wrightseaplanebaseinc.org...ll-about-a-toy


                  Penauds gummimotordrivna helikopter


                  Klicka på bilden för större version

Namn:		1 - Penaud helicopter.jpg
Visningar:	540
Storlek:		46,2 KB
ID:		9422

                  Jag kan föreställa mig att denna "helikopter" kunde attrahera någon leksakstillverkare, inte minst runt förra sekelskiftet, då flygning säkert var en riktig "snackis" bland de yngre.......




                  Alphonse Penaud var också upphovsman till vad han kallade en "Planophore" , en mer flygplansliknande modell, men den nämns inte i samband med Orville och wilbur....
                  Klicka på bilden för större version

Namn:		2-Penaud Planophore..jpg
Visningar:	500
Storlek:		35,7 KB
ID:		9423


                  Här är ett gammalt bokomslag som visar Pappa Wright och sönerna, med en "Planophore", och inte helikoptern,......men detta kan ju vara ett utslag av tecknarens fantasi, eller helt enkelt ett tidigt exempel på "alternativa fakta".... (?)

                  Klicka på bilden för större version

Namn:		3 - Planophore.jpg
Visningar:	495
Storlek:		90,3 KB
ID:		9424


                  Hur som helst verkar Pojkarna Wrights flygintresse vara förbundet med Alphonse Penaud, på ett eller annat sätt.




                  /Bosse






                  ...så där lagom vintage...

                  Kommentar


                  • #10
                    Bosse,

                    Jag tror Du har löst mysteriet så långt det är möjligt. Att pappa Wright skulle ha gett denna "anordning" till sönerna år 1878 verkar ju mycket rimligt. Bröderna var ju fortfarande knoddar då. Att de blev mer eller mindre helsålda på flygning redan då verkar ju också högst troligt. Det gick ju inte så bra att göra större "leksaker" tydligen, men bröderna var ju bara smågrabbar och lär då inte ha insett att faktorer som lyftkraft och vikt var avgörande. Så jag tror Alphonse Penaud och hans "mackapärer" inledningsvis hade stor betydelse för bröderna.

                    Douglas

                    Kommentar


                    • #11
                      Alphonse Penaud låg uppenbarligen i aviationens framkant på den tiden.

                      Här är en gummimotordriven "ornithopter" från hans ritbord.
                      Klicka på bilden för större version  Namn:		Penaud Artificial Flying Bird.jpg Visningar:	0 Storlek:		25,2 KB ID:		9502


                      Men det slutar inte riktigt där......en viss Gustave Trouvé, uppfinnare av rang, förefaller ha varit inspirerad av ovanstående flygetyg när han gav sig på ett av sina mer spektakulära projekt.....
                      Herr Trouvé verkar ha tyckt att detta med gummimotor verkade allför ynkligt.
                      Men ångmaskiner är för tunga.....likaså den tidens outvecklade förbränningsmotorer.....hmm, vad har vi mer...?....det måste ju vara något riktigt potent, och något som dessutom ligger i tiden....

                      Jooo, KRUT förstås....!!!

                      Sagt och gjort. Herr Trouvé konstruerade en flygande apparat som var mycket "inspirerad" av Penauds ornithopter ovan, men inget fjolligt gummand här inte...!
                      Här monterades i stället en revolvertrumma med utrymme för 12 skott.
                      Patronerna (som torde ha varit lösplugg ) skickade explosionstrycket in i en "bourdon tube" (bordunrör), dvs ett sådant där rör som sitter som en cirkelbåge inuti tryckmätare m.m. "Bordunröret" ändrar som bekant form vid tryckförändringar, och detta var mekaniskt kopplat till vingarna, och åstadkom själva "flaxandet"...
                      Bordunröret drev också revolvertrummans frammatningsmekanism, och aktiverade möjligen också hanen....
                      Finurligt...!

                      Och denna infernaliska maskin flög faktiskt...!!! Visserligen bara 12 "flax", men ett sjuttiotal meter skall den ha förflyttat sig i luften.
                      Ledamöter från den Franska Vetenskapsakademien var närvarande och bevittnade händelsen (och möjligen också duckade...).
                      Året torde ha varit 1870.

                      Det finns inte mycket dokumentation bevarad, men litet har jag hittat.


                      Klicka på bilden för större version  Namn:		04 trouve-flapper.jpg Visningar:	0 Storlek:		90,6 KB ID:		9505
                      Klicka på bilden för större version  Namn:		02 Trouve närbild 1.jpg Visningar:	0 Storlek:		129,7 KB ID:		9503Klicka på bilden för större version  Namn:		03 Trouve närbild 2.jpg Visningar:	0 Storlek:		125,5 KB ID:		9504



                      Här har vi en "Bourdon Tube."...

                      Klicka på bilden för större version  Namn:		Bourdun tube (Trouve).jpg Visningar:	0 Storlek:		28,9 KB ID:		9506



                      Vem blir först att bygga en modell....?...jag ser fram emot en byggtråd...




                      /Bosse
                      Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2020-02-29, 16:24 .
                      ...så där lagom vintage...

                      Kommentar


                      • #12
                        Bosse,

                        Jag ser framför mig framtida modellflygtävlingar, med idel modellflygare med modeller försedda med "Bourdon Tube". Tävlingen tillgår så att de tävlande
                        ställs (boktavligt talat) mot varandra-parvis. I ett hölster på höften hänger deras laddade och färdiga modeller. Nu gäller det att "dra och kasta" först. Snabbaste modellflygaren vinner. Extrapoäng om flygningen överträffar, säg, 200 fot. Blir stämningen för högljudd och irriterad, inkallas "sheriffen". "Sheriffen" skulle kunna vara klubbordförande. Han har mandatet att förpassa bråkstakarna bortom fältets gränser innan solnedgången, annars......Kruxet blir då förstås hur man gör exempelvis i Kiruna på sommaren när det är midnattssol. Tänkte inte på det....

                        Douglas

                        Kommentar


                        • #13
                          BAMBU

                          Om dessa bambumodeller från tidigt 1900-tal är det ganska glest med information....hur de flög, osv...?
                          De dyker oftast upp som skisser och suddiga foton i gamla böcker, inte sällan med knapphändiga undertexter...

                          Men, här får vi göra en tidsresa, och på nära håll se ett nutida exempel på ett traditionellt bambubygge, och dessutom se modellen flyga.

                          Om den här unga killen (från Java) har byggt modellen själv, eller om han har en duktig mentor i bakgrunden får vi inte veta, men jag anar det senare...
                          Ett snyggt bygge är det hursomhelst.
                          En extra pluspoäng för idén att använda en haspelrulle som uppdragare...!

                          https://www.youtube.com/watch?v=dUIk0mDtqYY

                          Klicka på bilden för större version  Namn:		Wakefield av Bambu (Java).jpg Visningar:	0 Storlek:		96,4 KB ID:		9524

                          Kanske dags att börja tänka utanför "balsaboxen"....?


                          /Bosse
                          Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2020-03-01, 11:56 .
                          ...så där lagom vintage...

                          Kommentar


                          • #14
                            Bosse,

                            Jag har (faktiskt) läst stora delar av bautafilen Du skickade, och där beskriver bröderna med egna ord vad det var pappan kom hem med. "Leksaken" var tydligen inte stor, eller så hade pappan dasslock till händer...….för han höll den i handen och lyckades dölja den nästan helt för bröderna. Bröderna beskrev den som en helikopter, och den steg rakt upp till innertaket och hovrade där ett tag innan den åter landade på golvet. Bröderna gav även leksaken ett namn, "fladdermusen". Så var det med det. Inget som liknade ett flygplan alltså.

                            Douglas

                            Kommentar


                            • #15
                              Ja, mycket talar nu för att Wrightpojkarnas "fladdermus" var "Penauds helikopter" som visas ovan.
                              Fast, man kanske inte skall tillskriva Monsieur Penaud denna skapelse helt och fullt. Den dök upp 100 år tidigare (och har kanske ännu äldre anor)
                              Redan när Gustav III regerade hos oss, presenterade herrarna Launoy och Bienvenu ett liknande flygetyg (1784), dock utan gummimotor, som då inte var uppfunnen ännu....drivanordningen liknade ett armborst..!
                              Även engelsmannen Sir George Cayley presenterade något liknande, 1795.....

                              Lättillverkad som den var, torde den ha lämpat sig som en kul "gadget" i dessa tider.




                              Här har vi dessa tidiga "helikoptrar"....fast frågan är om inte Leonardo Da Vinci lekte med den här tanken, innan Gustav Vasa ens var född...?
                              Klicka på bilden för större version  Namn:		Helikoptrar, tidiga.jpg Visningar:	0 Storlek:		71,8 KB ID:		9558dd



                              Den har hängt med ända in i vår tid.
                              Så här presenteras den i Odd Rönningens bok "Med Enkla Medel" från 1951.
                              Klicka på bilden för större version  Namn:		Heli - Rönningen.jpg Visningar:	0 Storlek:		141,4 KB ID:		9559




                              Och Anders Löfqvist på Modellsport, Falkenberg, nyttjade idén och tog den ett steg vidare, med denna 2-rotors gummimotordrivna helikpter från 50-talet.
                              Driv- och lyftprincipen är precis densamma som hos ovanstående "snurror", men här är den undre rotorn fäst vid en trumma som är fritt lagrad i kroppen, och i trumman finns också gummimotorn....
                              Klicka på bilden för större version  Namn:		Moellsport heli 1.jpg Visningar:	0 Storlek:		154,7 KB ID:		9560Klicka på bilden för större version  Namn:		Moellsport heli - 2.jpg Visningar:	0 Storlek:		1,36 MB ID:		9561

                              Löfqvist var förmodligen inspirerad av Roy Clough, som tidigare gjort något liknande.....






                              /Bosse
                              Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2020-03-03, 23:03 .
                              ...så där lagom vintage...

                              Kommentar

                              Arbetar...
                              X