Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Multiplex radiostyrningar - passé?

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Multiplex radiostyrningar - passé?

    Jag har en Multiplex Profi 16 Tx som jag inte riktigt kommer överens med. Tycker att programmeringen är bökig och sändaren rätt otymplig och tung. Synd, då jag använt Multuplex genom i stort sett hela mitt modellfygliv och gillat deras grejor tidigare. En stor del till att jag inte blivit nöjd med Profin ligger nog i att jag tycker deras manualer är rätt undermåliga. Och kanske mitt tålamod tryter också.. Hursom, hade hoppats på att Multiplex skulle komma med nån uppgraderad, mer användarvänlig variant av Profin men verkar snarare som att de är på väg att ge upp. Profin är vad jag förstår borttagen ur sortimentet och ingen ersättare verkar vara i sikte. Så, sitter med ett antal mottagare som skulle vara trevligt att kunna använda och undrar om det finns något annan sändare/märke är kompatibelt med Multiplex? Eller är det bara att sikta in sig på att byta märke helt?

  • #2
    Jag kan hålla med om att manualen inte är särskilt nyttig för att lära sig nya funktioner på radion. Däremot tycker jag att den funkar skapligt till att slå upp saker som jag vet att radion borde ha.

    Beträffande själva radion är mina känslor precis motsatta till dina - ju mer jag lär mig om radion, desto mer älskar jag den. Jag använder den förvisso enbart till segelflyg men där tycker jag programmeringen är relativt rättfram, fast det finns en del detaljer som tog ett tag att lära mig. På de flesta av mina seglare har jag fyra vingservon, två stjärtservon, ibland motor. Jag använder för närvarande tre eller fyra flygfaser ("speed", "normal", "termik", (men har tänkt lägga till ytterligare en termikfas) samt ibland "start"), v-tail-mix på något plan, skev-till-klaff-mix, skev-till-sida-mix, höjd-till-klaff-mix ("snap-flap"), samt kråkbroms. Dessa börjar gå så snabbt att ställa in att jag hellre programmerar nya modeller från default-inställningarna än kopierar gamla modellminnen.

    Om du kan specificera vad det är du tycker är bökigt att programmera kanske jag (eller andra här på forumet) kan komma med tips om hur man lättast får fram funktionen.

    Kommentar


    • #3
      Ursprungligen postat av richardk Visa inlägg
      Jag har en Multiplex Profi 16 Tx ...
      ...Så, sitter med ett antal mottagare som skulle vara trevligt att kunna använda och undrar om det finns något annan sändare/märke är kompatibelt med Multiplex? Eller är det bara att sikta in sig på att byta märke helt?
      Nej, mottagarna är bara kompatibla med Multiplex-sändare. Tror inte det är några problem att sälja dina prylar, men det är ju dyrbart att byta märke...

      /Ville

      ps.
      Måste rätta mig själv vad gäller kompatibiliteten. Det är ju så att Multiplex och PowerBox-System har inlett ett samarbete som innebär att alla Multiplex-mottagare och sensorer kommer att kunna användas med PowerBox Core-sändare. Hur Multiplex M-Link kommer att implementeras och hur användargränssnittet kommer att se ut vet vi inte ännu. Enligt uppgift ska det vara klart under våren 2020. Läs mera i nedanstående länk.

      Samarbete mellan Multiplex och PowerBox-Systems.
      ---
      Senast redigerad av Ville ; 2020-02-15, 20:11 .
      "Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan"

      Kommentar


      • #4
        Ville - det skulle man nästan kunna tolka som att MPX själva är på väg att sluta med den egna tillverkningen av RC-anläggningar... Fast jag kan ju ha övertolkat detta med PowerBox Systems...
        Roger

        Kommentar


        • #5
          Ursprungligen postat av mcregor Visa inlägg
          Ville - det skulle man nästan kunna tolka som att MPX själva är på väg att sluta med den egna tillverkningen av RC-anläggningar... Fast jag kan ju ha övertolkat detta med PowerBox Systems...
          Roger
          Vad jag förstår så kommer Multiplex fortsätta tillverka Royal SX och Cockpit SX men även kunna erbjuda Core-sändaren för de mest kräsna användarna.
          Det jag har läst på andra forum är att Profi TX kommer att få åtminstone en uppgradering av operativsystemet. Men hur framtiden ser ut för Multiplex är
          det nog bara Multiplex själv som känner till...

          /Ville
          "Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan"

          Kommentar


          • #6
            Som Ville skriver så har Multiplex och Powerbox inlett samarbete vilket innebär att det kommer en Core M-Link sändare som ersättning för Profi TX16. Med denna sändare kommer du att kunna använda Multiplex mottagare och sensorer eller Powerbox mottagare och sensorer. Övriga MPX sändare finns kvar i produktion.

            Kommentar


            • #7
              Då gissar jag att det inte kommer att ske nån vidareutveckling värd namnet hos MPX när det gäller detta område utan man säljer befintliga produkter så länge det finns hygglig avsättning. Men det är som sagt min högst personliga gissning..
              Roger

              Kommentar


              • Ville
                Ville Kommenterade
                Redigering av en kommentar
                Hmmm, Multiplex är luriga, de brukar kunna överraska. Själv använder jag bara P4000 och Royal Pro/SX16 och med dem behöver jag aldrig bry mig om uppdateringar, (skönt faktiskt). Skulle dock bli väldigt glad om Multiplex uppdaterade Royal Pro/SX16 med Profi TX programvara... :-)
            Arbetar...
            X