Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Mikroflyg, vaddådå?

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Mikroflyg, vaddådå?

    Går det här under Allmänt, Eldrift eller Byggforumet tro...?

    En drivlina alldeles komplett som väger 57 gram, vad bygger man till den?

    Så här ser det ut:
    Propeller 4x2,5-3" samma som satt i Cox Spitfire
    Motor HXT 1811 inkl fäste (och ett litet motorspant faktiskt)
    1 cells LiPo 350 mAh okänt fabrikat (väger 28 gram)
    Strömbrytare/laddkontakt från skrotad Cox Spitfire
    Mottagare Spektrum AR6410 med inbyggd ESC och sid- och höjdroderservo. Tror minsann att det är AS3X inbyggt i den också
    Skevservo HD Power DSP 33

    Allt ihopkopplat och fungerande. Prylarna utom skevservot var monterat i en Cox Spitfire som skrotades och flygvikten på den var 130 gram
    Nå'n gång dags att limma ihop någon liten modell, gärna - mycket gärna - i balsa.

    Förslag?

    "If it looks allright, it flies allright"

  • #2
    Hej,

    Valet är förstås beroende av vad du föredrar att bygga och flyga, men med de data som du nämner, och inte minst när du också önskar ett balsabygge, ser jag framför mig att denna serie modeller skulle kunna passa:

    Den klassiska trion Torpedo, Musketör och Balbo, som är konstruerade av Paul Kuniss.
    Detta var en långlivad byggsatsserie som producerades av Truedssons under många år, från sent 40-tal och framåt.

    Som jag bedömer det, borde dessa kärror med 600 mm spännvidd passa din drivlina, och de låter sig säkert "rc-fieras" utan större problem.
    Eleganta, och (som jag ser det) lagom stora klassiker, som är kul att bygga...!


    Klicka på bilden för större version  Namn:		Alla tre.jpg Visningar:	0 Storlek:		177,0 KB ID:		9087


    Nu är ju smak och tycke olika, men om du är intresserad, här av dig angående ritning, så fixar vi det.....!
    Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2020-02-13, 11:46 .
    ...så där lagom vintage...

    Kommentar


    • #3
      Som tillägg till Bosses utmärkta förslag, skulle jag även vilja föreslå Sigurd Isacssons "Big Boy" med 500 mm spv. Ut med gummisnoddar och kuggväxel, och in med Din drivlina. MEN- jag vet förstås inte om allt ryms inom kroppen hos "Big Boy".

      Douglas

      Kommentar


      • #4
        Jo, det där är ju intressantaa saker, Torpedo fick mej att tänka på min favorithund Snoopy faktiskt.
        Outerzone plans är en annan guldgruva att sätta snurr på idésprutan i. I mitt ritningsarkiv hittade jag en Auster i pdf-format. Den är 25" i spännvidd, men om jag skulle bygga en så skulle den bli silverfärgad som den som fanns i Ludvika Flygklubb när jag var liten
        "If it looks allright, it flies allright"

        Kommentar


        • Bosse Jansson
          Bosse Jansson Kommenterade
          Redigering av en kommentar
          Freeflightsupplies har silverfärgat Esaki Light Japanpapper...!

      • #5
        Ojdå, minneslucka och korrigering. Acken är 2s 350 mAh. Tyckte väl att det var en tung en när jag började kolla på lite lägre kapacitet...
        "If it looks allright, it flies allright"

        Kommentar


        • #6
          Ursprungligen postat av reparatörn Visa inlägg
          Som tillägg till Bosses utmärkta förslag, skulle jag även vilja föreslå Sigurd Isacssons "Big Boy" med 500 mm spv. Ut med gummisnoddar och kuggväxel, och in med Din drivlina. MEN- jag vet förstås inte om allt ryms inom kroppen hos "Big Boy".
          Douglas
          Ingen skugga över Big Boy......den skulle gå utmärkt att radiostyra med microutrustning......MEN då tror jag (med amatörmässig och ödmjuk bedömning) att motorn som nämns - HXT 1811 - skulle bli onödigt stor och tung med sina 10 gram, och kanske litet "too much" i alla avseenden....
          Mottagar/servoplattan Spektrum AR6410 fungerar säkert utmärkt i Big Boy, men då med ett litet lättare motorval (vilket också möjliggör en lättare Lipo, osv...)

          "...me think"....

          /Bosse


          ...så där lagom vintage...

          Kommentar


          • #7
            Se nu inte detta som en trådkapning, men även på min byggbänk ligger en liten micro-utrustning och "värker fram"....

            Den består av följande komponenter:

            * Mottagar/servoplatta MXL-RX6H-A1 DSM2/DSMX Receiver Module (ca 3,7 gram - storlek ca 25 x 25 mm)

            * Borstlöst fartreglage XP-3A 1 Cell 3A Brushless ESC (ca 0,9 gram). Detta fartreglage krävs pga av att plattans inbyggda ESC är av "borstad" typ.

            * Borstlös 13 mm motor AP02 2g Micro Brushless Motor (ca 2,5 gram) (plus en 3020-propeller)


            Detta projekt ligger i sin linda, eftersom jag först vill sammanfoga grejorna till en fungerande körbar enhet för att lättare kunna bedöma vad de duger till.
            (Skall få hjälp av en klubbkompis som är mer van vid "micro-lödningar" än vad jag är.... )

            Ovannämnda komponenter är inköpta hos http://www.micronradiocontrol.co.uk/ som jag har goda erfarenheter av sedan tidigare. Priserna är låga....och än så länge (!) slipper man dessutom tull och Postnords förhatliga avgift från U.K.......

            Här är drivlinans komponenter:
            Klicka på bilden för större version  Namn:		Over 1.jpg Visningar:	0 Storlek:		233,2 KB ID:		9095

            Inga stora grejor, som ni ser.....
            Klicka på bilden för större version  Namn:		Over 2.jpg Visningar:	0 Storlek:		398,2 KB ID:		9096

            ...och inte väger de mycket heller....
            Klicka på bilden för större version  Namn:		Over 3.jpg Visningar:	0 Storlek:		454,2 KB ID:		9097


            Att döma av vad jag lyckats läsa mig till, bör dessa grejor kunna driva en modell på upp tilll 40-50 cm spännvidd (t.ex. Big Boy...?), med en flygvikt på upp till....kanske...30 gram eller så....kandke liitet till, beroende på vingbelastning.....
            Japp...då blir det nog ett "stickor-och-strån-bygge", med sedvanlig viktjakt......

            Funderingarna går vidare, och jag räknar med att bli avsevärt klokare efter provkörning av den färdiga setupen......



            /Bosse
            Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2020-02-13, 14:46 .
            ...så där lagom vintage...

            Kommentar


            • #8
              Ursprungligen postat av Airfoil Visa inlägg
              J I mitt ritningsarkiv hittade jag en Auster i pdf-format. Den är 25" i spännvidd, men om jag skulle bygga en så skulle den bli silverfärgad som den som fanns i Ludvika Flygklubb när jag var liten
              Den där Austern ser ju intressant ut, och storleken är säkert helt ok för din drivlina.
              Kommer din ritning från någon byggsatstillverkare, eller är det en "scratch-ritning"...?
              Jag är inte Auster-expert, men den ser ut att tillhöra Auster "Alpha"-serie, med boxermotor....


              Av en händelse (!) går även jag i Auster-funderingar när det gäller den lilla drivlinan som jag visade här ovan...
              De flesta modellflygare i "mogen ålder" minns Sigurd Isacsons lilla Auster (som jag tror är en "J-1"), som blev en riktig storsäljare under många år.
              Den var byggd i 1 mm balsaflak, med detaljer av tjockt ritpapper, och rätt trimmad var den synnerligen välflygande. Spännvidden var ca 40 cm.

              Och en gång i tiden lade vår gode Sture Tingwall ner en hel del jobb på att få fram en linjeritning på denna Auster, så att den blev byggbar från scratch, om så önskades.
              Herr Tingwalls ritning publicerades som "centre-fold" i Modelflygnytt Nr 3 / 1990.

              Min fundering, kopplat till min micro-drivlina här ovan, är att eventuellt nyttja denna ritning till att bygga Isacsons Auster med "stickor-och-strån-teknik", ungefär som man bygger "Bostonians" eller Embryos".....då tror jag att man skulle kunna hamna i rätt viktklass för att kunna använda denna 12 grams drivlina.....
              Vi får se hur det blir, men det här konceptet får fungera som "arbetshypotes" tills funderingarna "värkt" vidare....

              Så här såg Isacsons klassiska byggsats ut.
              Klicka på bilden för större version

Namn:		Auster 1.jpg
Visningar:	438
Storlek:		731,6 KB
ID:		9105

              Och här har vi Sture Tingwalls rekonstruktion från Modellflygnytt.
              Klicka på bilden för större version

Namn:		Auster 3.jpg
Visningar:	398
Storlek:		549,4 KB
ID:		9106


              /Bosse
              ...så där lagom vintage...

              Kommentar


              • #9
                Bara rubriken får en att fundera på viktklasser.
                Micro förr innebar väl plan klädda med microfilm som man tillverkade i badkaret ????

                UltraMicro har väl bivit någon beteckning på Horizons UMX modeller men där finns ju allt från superlätta säker på runt 15 gram och snabba saker på upp till 50 gram.

                Parkflyers brukade vara på under kilot.

                Sedan kan man kanske klassa efter fart eller vingareavikt?

                Jag har nog inte sett några riktigt bra definitioner.

                Kollar man åt andra hållet så hittar man LARGE SCALE på gamla byggsatser med 75 cm spv.

                www.modellflygnytt.se/mv.html

                Kommentar


                • #10
                  Ja, begreppet "micro" har förskjutits genom åren, men "små" grejor har funnits tidigare.

                  När Vic Smeed 1965 presenterade sin "Flipper" med bara 45 cm spännvidd, avsedd för en Cox .020 i nosen (1-kanalsstyrning), uppfattades det - med rätta - som exceptionellt smått, sett i den tidens rc-perspektiv.

                  Klicka på bilden för större version

Namn:		Flipper 1.jpg
Visningar:	359
Storlek:		39,6 KB
ID:		9118
Klicka på bilden för större version

Namn:		Flipper 2.jpg
Visningar:	340
Storlek:		219,3 KB
ID:		9119

                  Klicka på bilden för större version

Namn:		Flipper 3.jpg
Visningar:	338
Storlek:		98,8 KB
ID:		9120


                  /Bosse
                  ...så där lagom vintage...

                  Kommentar

                  Arbetar...
                  X